kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷

آغاز شمارش معکوس برای عملیات موصل عشایر سنی به حشدالشعبی پیوستند

در آستانه آغاز عملیات بزرگ آزادسازی موصل، هزاران نفر از عشایر اهل سنت عراق به بسیج مردمی (حشدالشعبی) پیوستند.

سرویس خارجی -

شمارش معکوس آغاز عملیات آزادسازی شهر «موصل» مرکز استان «نینوا» از اشغال «داعش» کم‌کم دارد به عدد صفر نزدیک می‌شود و گویا عراقی‌ها قصد دارند همزمان با اتفاق بزرگ در سوریه و عملیات آزادسازی «حلب»، کار تروریست‌های تکفیری را در عراق نیز یکسره بکنند و شاید هم این سیاست مقامات بغداد، کاملا حساب شده و هدفمند باشد و سیاستمداران عراقی می‌خواهند در شرایطی که آمریکا و حامیان  منطقه‌ای داعش سرگرم مسایل داخلی سوریه هستند، تکفیری‌ها را از موصل بیرون کنند.
طی روزهای اخیر واحدهایی از ارتش عراق به استان نینوا منتقل شده‌اند؛ نیروهای بسیج مردمی نیز علی‌رغم میل آمریکا، در این عملیات حضور پررنگ خواهند داشت.
طی روزهای اخیر حدود 4000 نفر از عشایر منطقه استان نینوا، که همه از برادران اهل سنت هستند، به بسیج مردمی پیوسته‌اند تا در عملیات موصل شرکت کنند. ورود این نیروها به شاکله بسیج مردمی، جلوی هرگونه بهانه و اتهام‌زنی آمریکا و عربستان را می‌گیرد. این کشورها مدعی هستند که بسیج مردمی یک گروه مسلح شیعی است.
عشایر اهل سنت و پیروان دیگر مذاهب عراق نیز تاکنون در عملیات آزادسازی مناطق مختلف این کشور از اشغال داعش نقش داشته‌اند.هم‌اکنون حلقه محاصره عناصر داعش در موصل هر روز تنگ‌تر می‌شود و فرماندهان ارتش عراق 13 گذرگاه را برای خروج خانواده‌ها از موصل در نظر گرفته‌اند.
براساس گزارش شبکه «العراقیه»،‌ تروریست‌های حاضر در موصل هم‌اکنون در ترس و وحشت به سر می‌برند. تعداد زیادی از این تروریست‌ها طی ماه‌های اخیر از استان الانبار فرار کرده و به سایر تروریست‌ها در موصل پناه آورده‌اند.
همزمان با تحرکات نیروهای مسلح عراق در موصل، در استان غربی «الانبار» هم واحدهایی از ارتش، عشایر و بسیج ملی پشت دروازه‌های فلوجه مستقر شده و منتظر فرمان حمله از جانب «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هستند. فلوجه هم‌اکنون تحت اشغال داعش قرار دارد. دیروز در استان الانبار همچنین، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش با حمله به پایگاه تروریست‌ها در منطقه «کرطان»، 15 تروریست را به هلاکت رساندند.
اصلاحات در کابینه عبادی
به گزارش ایسنا، «ولید الحلی» مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، پرونده 18 وزیر  و 100 مدیر و مسئول دستگاه‌های دولتی به اتهام فساد، به دستگاه قضایی ارجاع شده است. وی همچنین از جناح‌های سیاسی در عراق خواست وزیران شایسته و حرفه‌ای به نخست‌وزیر معرفی کنند.
«عباس البیاتی» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «ائتلاف ملی» نزدیک به «حیدر عبادی» هم اعلام کرده، کابینه عبادی طی دو ماه آینده تغییر خواهد کرد. وی گفت که اصلاحات در دولت می‌بایستی زودتر از اینها صورت می‌گرفت.
جمعه هفته گذشته بسیاری از شهرهای بزرگ عراق شاهد تظاهرات مردم بود؛ تظاهرکنندگان خواستار انجام اصلاحات در دولت شده بودند.