kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴

توليد پانسمان‌های ترميم زخم از سخت‌پوستان دريايی



نتيجه 25 سال تحقيق پژوهشگر ايرانی منجر به توليد چندين نمونه پانسمان بيولوژيک ترميم زخم (زخم‌بند) و بندآورنده‌های خونريزی با استفاده از پوسته سخت‌پوستان دريايی شد که بدون به‌کارگيری هيچ‌‌گونه ماده دارويی شيميايی، سرعت ترميم زخم را به ميزان قابل ملاحظه‌ای افزايش می‌دهد.
    به گزارش ايسنا، دکتر سهيلا سلحشور کردستانی، عضو هيئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی اميرکبير درباره طرح تحقيقاتی خود گفت:  از 25 سال قبل و زمانی که دانشجوی دکتری بودم، کار تحقيقاتی در زمينه پانسمان‌های بيولوژيک ترميم زخم را آغاز کردم و در دوره فوق تخصص و پس از آن نيز ادامه دادم که توانستيم از پوسته سخت‌پوستان دريايی، يکسری بيومتريال‌هايی استخراج کنيم و خاصيت ترميم زخم را در آنها يافتيم.
    عضو هيئت علمی دانشکده مهندسي پزشکی دانشگاه صنعتی اميرکبير افزود: با اجرای اين طرح تحقيقاتی، پنج ثبت اختراع به نام خودم از اروپا گرفته‌ام و سپس کاربردهای مختلف برای ترميم انواع زخم‌ها را از جمله زخم بستر، زخم ديابتيک، زخم‌های عروقی و زخم‌ها در کسانی که بيماری‏های ژنتيک مانند EB دارند، تعريف کرديم.
    به گفته وی، پانسمان‌های بيولوژيک ترميم زخم، برای بهبود سوختگی‌ها نيز کاربردهای وسيعي دارد و به طور کلی، سرعت ترميم انواع زخم را 75 درصد افزايش می‌دهد.
    سلحشور کردستاني تاکيد کرد: اين پانسمان‌ها ضد ميکروبی هستند و علاوه بر تاثير زياد در سرعت ترميم زخم، در کاهش استفاده از آنتی‌بيوتيک برای  بيمارانی که زخم و عفونت پيدا می‌کنند، موثرند.
    وی ادامه داد: اين زخم‌ بندها از مواد طبيعی توليد شده‌اند، به دليل اينکه منشا دريايی دارند و به عنوان دارو محسوب نمی‌شوند و به لحاظ سيستميک، هيچ تاثيری در بدن ندارند، بنابراين تاثيرات جانبی مصرف دارو را هم نخواهند داشت.
 سلحشور کردستانی که بنيانگذار يک شرکت دانش‌بنيان در حوزه مهندسی پزشکي است، به اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و همچنين استانداردهای بين‌المللي از جمله مجوز کيفيت اروپا (CE) و ايزو 13485 که يک ايزوی اختصاصی برای محصولات پزشکی است، برای اين پانسمان‌ها اشاره کرد و گفت: اين محصولات خوشبختانه هم‌ اکنون روانه بازار مصرف کشور شده است.
    وی يادآور شد: درحال حاضر پنج نمونه از اين پانسمان‌های بيولوژيک برای زخم‌هايی که حفره دارند، زخم‌های همراه با عفونت، زخم‌هايی که ترشحات زيادی دارند و زخم‌های ديابتيک توليد کرده‌ايم.
    اين پژوهشگر ايراني درباره وجود نمونه‌های خارجی پانسمان‌های ترميم زخم نيز توضيح داد: نمونه‌های مشابه اين پانسمان‌ها قبلا توليد شده بود، با اين تفاوت که آنها از مواد مصنوعی با ريشه‌های پليمری و نفتی ساخته شده‌اند، ولی در پانسمان‌های توليدی ما از مواد جديد و کاملا بيولوژيک و بدون ضرر استفاده شده که خاصيت ضدميکروبی دارند و همين ويژگی، محصولات ما را منحصر بفرد کرده است.
    به گفته وی، ساخت انواع مختلف پانسمان‌های بيولوژيک در دستورکار اين شرکت دانش‌بنيان قرار دارد و به عنوان مثال برخی از آنها برای ترميم زخم‌های ناشی از جراحات سنگين، زخم بستر افراد دارای ضايعات نخاعی يا سالمندان بيمار که مدت ها در صندلی چرخدار يا تختخواب، بدون حرکت می‌مانند، اختصاصی‌سازی خواهد شد.
توليد بندآورنده‌های خونريزی
  سلحشور کردستانی با بيان اينکه دوره پس از عمل جراحی و هنگام عمل جراحی (چه به صورت تهاجمی يا کم تهاجمی)، معمولا با خونريزی همراه است، افزود: همين موضوع براي افرادی که دارای خون نادر هستند، مشکلاتی در تهيه خون برای تزريق ايجاد می‌کند و در بيمارانی که مشکل انعقاد خون دارند نيز ممکن است خونريزی ادامه پيدا کند.
    وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم در مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای ادامه خونریزی مجروحان است و بر اساس آمار موجود، حدود 60 تا 65 درصد مرگ و مير در حوادث مختلف به علت ادامه خونريزی مصدومان روی مي‌دهد.
    عضو هيئت علمی دانشگاه صنعتی اميرکبير افزود: در ادامه تحقيقات خود، نوعی بندآورنده‌های طبيعي خونريزی را توليد کرده‌ايم که بدون استفاده از هرگونه داروی شيميايی، موجب بندآوردن خونريزی مصدومان و مجروحان حوادث مختلف می‌شود.
    وی تصريح کرد: اين بندآورنده‌های خونريزی در اشکال ساده و درعين حال، متنوع طراحی و توليد شده‌اند و به دليل استفاده از مواد طبيعی در آنها، هيچ‌گونه آلرژی و حساسيتی ايجاد نمی‌کنند و می‌توانند در حوادث و سوانح مختلف به آسيب‌ديدگان کمک کنند.
محقق طرح  تصريح کرد: تهيه زخم‌‌بندها و بندآورنده‌های خونريزی بدون نسخه پزشک امکان‌پذير است و استفاده از آنها به آموزش و تخصص ويژه‌ای نياز ندارد، بنابراين همگان به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند.