kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶

سبزی ها را بیش از ۳ ماه در فریزر نگه ندارید

انجام فرآیند بر روی سبزی‌های به ویژه سرخ کردن، باعث می‌شود که نتوان آن را زمان زیادی نگهداری کرد، همچنین به دلیل اضافه کردن روغن و حرارت دیدن احتمال تشکیل مواد مضر در سبزیجات زیاد است.


چند روش برای نگهداری سبزی ها وجود دارد که از جمله آن می‌‌توان به کنسرو کردن، خشک‌ کردن، فریز کردن و ترشی انداختن اشاره کرد.
به گفته کارشناسان برای نگهداری سبزی ها به روش فریز کردن باید سبزی ها در دمای منفی 18 درجه قرار داده شوند.
اغلب مردم برای فریز کردن سبزی ها از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند، در حالی که این کیسه‌ها برای منجمد کردن مناسب نیستند و بهتر است از ظروف کاغذی مشروط بر اینکه در آن آلومینیوم به کار نرفته باشد یا ظروف شیشه‌ای استفاده شود البته در صورت انجماد زیاد احتمال شکستن ظروف شیشه‌ای وجود دارد.
کاظم قوشچی کارشناس ارشد بهداشت مواد‌غذایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در منجمد کردن سبزی ها احتمال انتقال فنیل فتالات از ظروف پلاستیکی به سبزی وجود دارد، تصریح کرد: نگهداری سبزیجات به مدت سه ماه در فریزر و در دمای کمتر از 18 درجه زیر صفر احتمال انتقال این مواد به سبزیجات را افزایش می‌دهد.
وی درباره شیوه مناسب فریز کردن سبزی ها گفت: بهتر است به جای مصرف سبزی های گلخانه‌ای از سبزی های معطر استفاده کنیم؛ همچنین نباید سبزی های را خیلی خرد کرد سپس سبزی آماده را سه دقیقه در آب جوش بیندازید تا با این روش که آنزیم‌بری نامیده می‌شود  رنگ سبزی به این ترتیب رنگ و برخی ویتامین‌های سبزی حفظ شود.
به گفته وی وقتی سبزی خرد شده در مجاورت هوا قرار می‌گیرد آنزیم‌هایی در آن فعال می‌شود سپس سرخ کردن باعث می‌شود که ارزش غذایی آن از دست برود و نیاز سلولی ما را بر طرف نکند.
فریز گوجه فرنگی و سیب‌زمینی ممنوع!
پیاز، سیر، سبزیجات برگدار، نخودفرنگی، بادمجان، باقلا، سبزی قرمه، اسفناج جزو سبزیجاتی هستند که امکان منجمد کردن آن‌ها وجود دارد اما نباید به هیچ وجه سیب‌زمینی و گوجه فرنگی را فریز کرد.
قارچ نیز یک ماده پروتئینی و دارای آب زیاد است، پس باید زمان نگهداری آن کوتاه باشد اما وقتی بر روی سبزیجات فرآیندی انجام شود به ویژه درباره سرخ کردن سبزیجات، نمی‌توان آن را زمان زیادی نگهداشت به این دلیل که روغن به آن اضافه می‌شود سپس حرارت می‌بیند پس احتمال تشکیل مواد مضر در آن زیاد است.
این کارشناس ارشد بهداشت مواد غذایی درباره شیوه نگهداری مرکبات خاطرنشان کرد: هر فرد باید روزانه 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند با توجه به سرما‌خوردگی زیاد در فصل سرما مصرف این ویتامین به دلیل آنتی‌اکسیدان بالای آن باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.
مصرف ویتامین‌ Cجلوی تولید رادیکال آزاد را در بدن می‌گیرد و از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کند، اما فرآوری مواد غذایی دارای ویتامین C از جمله مرکبات 50 تا 60 درصد ویتامین آن را از بین
می‌برد.