kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
با ریزش 1600 واحدی شاخص طی 2 روز

هیجانات برجامی بورس هم فروکش کرد

با ریزش 1600 واحدی شاخص بورس طی 2 روز کاری اخیر، هیجانات برجامی بازار سهام هم فروکش کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، بازار سرمایه که طی دو سال اخیر با زیان شدید سهامداران روبرو بود در یک ماه گذشته و به دنبال اجرای برجام با هیجانات کاذبی به فعالیت خود ادامه داد.
این هیجانات غیرطبیعی که با نگرانی برخی کارشناسان همراه بود به قدری طی هفته‌های اخیر تشدید شد که شاخص بورس به ناگهان بیش از 14 هزار واحد طی 3 هفته رشد کرد.
درباره روند صعودی فوق که فقط ناشی از احساسات زودگذر بود تعدادی از کارشناسان هشدار داده و یادآور شدند که وقتی در فضای واقعی اقتصاد کشور با رکود شدید و کسل‌کننده‌ای روبرو هستیم معنی ندارد که بورس به‌عنوان ویترین اقتصادی کشور روزانه بین یک تا دو هزار واحد رشد داشته باشد. مگر پس از برجام در عالم واقع اقتصاد چه اتفاقی رخ داده که دماسنج بازار سرمایه باید سراسیمه روند صعودی را پشت سر بگذارد؟
به هر حال ترمز این روند هیجانی که با جوسازی برخی رسانه‌های حامی دولت حسن روحانی نیز مدام تشدید شده بود چهارشنبه هفته گذشته کشیده شد و شاخص در این روز، سقوط 700 واحدی را تجربه کرد.
پس از این افت معنادار بعضی فعالان بازار سرمایه تاکید کردند که روند صعودی متوقف شده و از این پس شاهد حرکت معقولانه بورس خواهیم بود. بر همین مبنا دیروز هم دماسنج بازار سهام 903 واحد ریزش کرد و در میانه کانال 76 هزار واحدی قرا گرفت.
به هر حال باید توجه داشت در حالی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کشور به دلیل رکود 2 ساله اخیر دچار ورشکستگی و تعطیلی شده‌اند نباید به هیجانات برجامی دل خوش کرد بلکه باید واقع‌بین بود و برهمین اساس به تحلیل بازار سهام پرداخت.