kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

راهپیمایی ضدسعودی در عربستان و بحرین به مناسبت چهلمین روز شهادت آیت‌الله نمر

شیعیان عربستان و بحرین روز پنج‌شنبه به مناسبت چهلمین روز شهادت «آیت‌الله نمر» علیه جنایات رژیم آل سعود تظاهرات کردند.


مناطق مختلف «قطیف» در شرق عربستان روز پنج‌شنبه صحنه برگزاری تظاهرات و راهپیمایی در چهلمین روز به شهادت رسیدن «آیت‌الله نمر»،  رهبر شیعیان عربستان به دست رژیم سعودی بود. به گزارش تسنیم، معترضان با سردادن شعارهایی علیه رژیم سعودی خواستار آزادی «زندانیان اندیشه» و «فعالان حرکت‌های صلح‌آمیز» و «لغو اعدام» آنها شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی‌ها تصاویر شهدا و در راس آنها شهید «آیت‌الله نمر» و همچنین پارچه‌نوشته‌هایی دربرگیرنده سخنان این شیخ شهید در دست داشتند. معترضان همچنین با در دست داشتن پرچم بحرین بر همبستگی خود با مردم این کشور در آستانه فرارسیدن پنجمین سالروز انقلاب 14 فوریه تاکید کردند.
همزمان، مردم بحرین نیز پنج‌شنبه به همین مناسبت تظاهرات کردند اما نیروهای  رژیم آل‌خلیفه با یورش به این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. رژیم سعودی روز 12 دی ماه «آیت‌الله نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان  را به ‌اتهام واهی «اقدامات تروریستی» به طرز فجیعی به شهادت رساند. این اقدام آل‌سعود با واکنش گسترده جهان اسلام مواجه شده است.
از سوی دیگر فعالان استان الاحساء در شرق عربستان از حبس خانگی موقت «آیت‌الله حسین الراضی» امام جمعه این استان از سوی دستگاه‌های امنیتی آل سعود خبر دادند. طبق گزارش رسانه‌های عربی، دستگاه‌های امنیتی آل‌سعود این اقدام را به ‌منظور جلوگیری از سخنرانی این عالم دینی در خطبه‌های نماز جمعه انجام دادند. امام جمعه «الاحساء» اخیرا در واکنش به اعدام «آیت‌الله نمر» طی سخنانی این اقدام را محکوم و تاکید کرد که حکومت سعودی مخالفان خود را زندانی یا اعدام می‌‌کند.