kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
برای چندمین بار

وهابیون سعودی مخازن آب مسلمانان یمن را بمباران کردند!

جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای چندمین بار با حمله به مخازن آب در مناطق مختلف یمن، سعی کردند غیرنظامیانی را که همچنان در برابر حملات عربستان مقاومت می‌کنند از پای درآورند.


بعد از بمباران مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و مزارع دام و طیور، وهابیون سعودی اکنون تمرکز خود  را بر بمباران مخازن آب در یمن قرار داده‌اند. در آخرین نمونه، جنگنده‌های عربستان مخازن آب در منطقه «النهدین» واقع در «السبعین» در «صنعا» پایتخت یمن را بمباران کردند. «عبدالجلیل الکمیم» مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان آب صنعا در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه تصریح کرد که جنگنده‌های ائتلاف مخزن آب در النهدین را به‌طور کامل تخریب کردند. به گفته وی، هزینه ساخت این مخزن 4 میلیون دلار است، این مخزن 5 هزار مترمکعب گنجایش داشت و 30 هزار نفر در منطقه السبعین از آن استفاده می‌کردند. سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی به  عمد مساجد،‌ مدارس، بیمارستان‌ها، مزارع و به‌طور کلی غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن را بمباران می‌کند.
به گزارش تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر ارشد جهان عرب نیز در این مورد اعلام کرد: «ما نمی‌دانیم که چگونه مخزن آب به یک هدف نظامی تبدیل می‌شود که باید توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی بمباران شود. نمی‌توان باور کرد که هواپیماهای جنگی سعودی، که بر فراز آسمان صاف یمن، بدون هیچ مقاومتی در زمین یا در هوا، پرواز می‌کنند، نمی‌توانند مخزن آب را از یک هدف نظامی تشخیص دهند، در حالی‌که این جنگنده‌ها مجهز به سیستم‌های رهگیری بسیار پیشرفته هستند.
این امر تایید می‌کند که این حملات هوایی تعمدانه بوده است تا درد و رنج شهروندان بی‌گناه یمنی را که به دلیل محاصره و قحطی غذا در آستانه مرگ قرار دارند و الان در نظر دارند آنها از تشنگی بمیرند، زیاد کند.
مگر اینکه کسانی‌که اهداف این جنگنده‌ها را مشخص کرده‌اند، اطلاعاتی دارند که تاکید می‌کند که مخزن آب منطقه النهدین آب سنگین ویژه راه‌اندازی رآکتورهای هسته‌ای یمن است!»
پاسخ جنایات سعودی
 وزارت دفاع یمن اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که دو فروند موشک «قاهر 1» به سوی فرودگاه «جیزان» شلیک کرده است. شبکه المیادین در خبری فوری اعلام کرد که ارتش یمن این موشک‌ها را در سایه تداوم تجاوزهای عربستان به یمن، شلیک کرده است. روز دوشنبه نیز دو فروند موشک قاهر1 به سوی پایگاه هوایی «شاهزاده خالد» در «خمیس مشیط» واقع در جنوب عربستان شلیک شد.
در همین حال ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور 8 دستگاه خودرو نظامی عربستان را در شمال یمن، منهدم کردند. هنوز جزئیات حملات موشکی انقلابیون منتشر نشده است.
تسلط القاعده بر جنوب یمن
از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی المنار لبنان از وقوع درگیری‌های شدید بین عناصر گروه القاعده و جنبش جدایی‌طلب «حراک جنوبی» در شهر عدن خبر داد. روزنامه الاخبار لبنان چند روز پیش در گزارشی به بررسی اوضاع جنوب یمن پرداخت و از جولان عناصر گروه تروریستی القاعده و رسیدن آنها به 27 کیلومتری عدن در پی تسلط بر مرکز استان لحج خبر داد.
 این روزنامه افزود، پرچم‌های القاعده تقریبا در همه جنوب یمن برفراشته است؛ از لحج و حضرموت گرفته تا عدن و اَبین. عناصر القاعده که نفوذ خود را از زمان آغاز تجاوزگری سعودی علیه یمن گسترش دادند، با کنترل بر لحج در حال افزایش حضور خود هستند. یکی از رهبران حراک جنوبی در گفت‌وگو با الاخبار اعلام کرد، با کنترل القاعده بر استان‌های حضرموت، لحج، اَبین و حضور آن به همراه داعش در بخش بزرگی از دو استان عدن و شبوه، القاعده بر حدود 75 درصد جنوب یمن کنترل یافته است.
 این رهبر جنوبی همچنین از نقشه القاعده برای کنترل در استان المهره آخرین استان از شش استان جنوبی یمن خبر داد که در مرز مشترک با سلطان‌نشین عمان قرار دارد. عربستان با حمله به یمن زمینه گسترش نفوذ القاعده و داعش در این کشور را مهیا کرد و حتی برخی خبرها حکایت از معامله پنهانی بین القاعده و عربستان در مورد تقسیم حوزه‌های نفوذ در یمن را دارد.