kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷
روحانی:

می‌گویند دولت بعد از برجام رفاه بیاورد مگر برجام را ما آورده‌ایم؟!

روحانی در مراسمی تحت عنوان «تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام» گفت: می‌گویند برجام که شد، دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم، برجام را ملت ایران و خدا آورد و خدا کمک می‌کند.


به گزارش فارس،‌ حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای و افتخار‌آفرینان برجام که صبح دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد  با بیان اینکه اگر لطف خدا نبود، ما کجا و این پیروزی عظیم ملت تاریخ‌ساز کجا؟ گفت: ساعات سخت، شب‌ها و روزهای سختی را گذراندیم، همان‌قدر که تصمیم‌گیری عملیات کربلای 4 و 5 برای ما سخت و سرنوشت‌ساز بود، به همان نسبت شب توافق ژنو برای ما سخت بود و از سرشب تا 5 صبح در تماس و مذاکره بودیم.
وی لطف خدا، ایستادگی ملت و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری را سه پایه پیروزی در مذاکرات برشمرد و کاردانی کاردانان، افراد باتجربه، همت و ایستادگی‌ تیم مذاکرات را مهم دانست و گفت: هر زمان از مقام معظم رهبری خواستیم همه تجربیات ذی‌قیمت خویش را در اختیار ما گذاشت و ما را هدایت کرد. چارچوب‌های مشخص و دقیق پیش پای تیم مذاکرات هسته‌ای قرار داد و تیم مذاکره‌کننده نیز تلاش کردند تا سخنی از ایشان بر زمین نماند. اگر رهبری نبودند انسجام ملی نبود و دستاوردها در این حدی که امروز می‌بینیم، نبود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هنگامی که آقای صالحی به مذاکرات اضافه شد گشایش جدیدی در بخش فنی و فناوری آغاز و این کار بسیار ارزشمند بود. گره PMD  که گره کوری به نظر می‌رسید حل و فصل شد و در این راه سردار دهقان با تمام همکارانشان شجاعانه به میدان آمدند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت و وزارت اطلاعات در مذاکرات بسیار خوب عمل کردند و امروز روز تجلیل از همه است، گفت: از رؤسای دو قوه دیگر و به ویژه از برادرم دکتر لاریجانی تشکر می‌کنم. اگر نیروهای مسلح ما امنیت این کشور را حفظ نمی‌کردند و سرداران رشید ما در بغداد و سامرا و فلوجه و الرمادیه و... ایستادگی نمی‌کردند، اگر در دمشق و حلب به دولت سوریه کمک نمی‌کردند و اگر شهامت ارتش، سپاه، بسیج و ناجا نبود، ما امنیتی نداشتیم که بتوانیم به این خوبی مذاکره کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه بنده دو سال پیش ترک‌های شکسته شدن تحریم‌ها را دیدم و اعلام کردم و این ساختمان تحریم و دیوار بی‌اعتمادی در برابر جهان فرو ریخت، گفت: دشمنان ما را در حصر اقتصادی گذاشته بودند و فکر می‌کردند با این فشار و تحریم‌ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند. دلیل موفقیت برجام در یک کلمه است، دنیا راه تهدید و تحریم را کنار گذاشت و راه تکریم و تجلیل را از ملت ایران برگزید. می‌خواستند حتی جنگ را بر ما تحمیل کنند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت در سال 2012 یعنی سال 91 سران قدرت‌های بزرگ برای ساعت و روز حمله به ایران با هم در مشورت بودند و امروز همه برای مشارکت با ایرانیان و برای حضور اقتصادی در کنار ملت ایران در کنار هم سخن می‌گویند و مشورت می‌کنند.
رئیس‌جمهور افزود: شما مشاهده می‌کنید که یک اتفاق بسیار عظیمی انجام گرفت و تهدید تبدیل به فرصت شد و به جای تحریم مشارکت‌های دسته جمعی آغاز شد. برخلاف آنچه که برخی کودکانه سخن می‌گویند و آنچه بعد از برجام ما برای ملت ایران خواهیم گرفت کالای ساخته شده خارجی به جای کالای داخلی نیست. ما سرمایه، فناوری، مشارکت برای تصاحب بازارهای جدید را خواهیم گرفت و دروغ به مردم نگویند زیرا ملت ما خواهند دید که ما دروغ نگفتیم و از روز اول راست گفتیم و به وعده خود عمل کردیم.
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: ما ناوگان حمل و نقل کشور را نوسازی خواهیم کرد. نخواهیم گذاشت مردم ایران در هواپیماهای کهنه با ترس و لرز بنشینند و تحقیر شوند، ما ناوگان هوایی، زمینی و ریلی را نوسازی خواهیم کرد. ما قطارهای پر سرعت و مدرن برای سلامت و راحتی ملت ایران خواهیم آورد.
روحانی با اشاره به اینکه این هنوز از نتایج سحر است و بدبینان و بدخواهان هرچه می‌خواهند بگویند، گفت: به ما می‌گویند برجام که شد دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم، برجام را ملت ایران آورد. ما چه کاره‌ هستیم و برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بود همان خدا هم برای این ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد.
وی با اشاره به اینکه ما افتخار می‌کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا که به ظاهر بالاترین قدرت اقتصادی و نظامی و سیاسی را دارد در برابر فتوای رهبر معظم انقلاب سر فرود می‌آورد و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرد، تصریح کرد:  این معنایش این است که دنیا هم رهبری رهبر را به خوبی می‌فهمد که او رهبر است و هم فتوا را می‌فهمد و می‌داند که فتوا در یک جامعه اسلامی چه جایگاه بلند و بزرگی دارد و هم می‌دانند که اگر رهبر انقلاب در ایران سخنی گفت و قولی داد دنیا باید به این سخن و قول اعتماد کند.
روحانی در ادامه سخنان خود گفت: ما به ظاهر به برخی از دوستان به نمایندگی از بقیه نشان و مدال اعطا کردیم اما به آنهایی نشان دادیم که خودشان و وجودشان و سخنان آنها مدال و نشان برای ملت هستند، بنده این نشان‌ها را به عنوان رئیس‌جمهور ایران و به نمایندگی از اراده ملی ایران به این خادمان ملت تقدیم و اعطا کردم.
همچنین حسین دهقان وزیر دفاع در این مراسم گفت: ملت ایران، دولت و رئیس‌جمهور ذره‌ای از تقویت توان دفاعی کشور و از جمله توان موشکی که خار چشم دشمن است غفلت نخواهد کرد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رئیس‌جمهور که به نمایندگی از مردم از تعدادی از دست اندرکاران این اتفاق بزرگ تقدیر کردند، سپاسگزاری کرد و یادآور شد: ملت باید خود را قدردان تدبیر و امیدآفرینی رئیس‌جمهور بدانند.
گفتنی است در این مراسم از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تجلیل به عمل آمد.