kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
یک مقام گمرک خبر داد

واردات 700 پورشه با سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک زن مرزنشین

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک با اعلام اینکه با اجاره کارت بازرگانی یک زن مرزنشین 700 پورشه وارد کشور شده است، گفت:‌30 واردکننده بزرگ کالا یک ریال مالیات نداده‌اند.


علی بعیدی در نشستی خبری به موضوع سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و اجاره آنها اشاره کرد و گفت: از این طریق به نام یک زن روستایی مرزنشین (م.د) و با اجاره کارت بازرگانی وی به مبلغ اندکی تعداد 700 دستگاه سواری پورشه وارد کشور شده، ضمن اینکه این اقدام با 256 فقره اظهارنامه انجام شده است.
به گفته این مسئول، این زن روستایی فقط تا دوم راهنمایی درس خوانده و سرمایه او به 100 هزار تومان هم نمی‌رسد اما واردکنندگان خودروهای لوکس با اخذ تعهد محضری از وی این خودروها را به نام او وارد کشور کرده‌اند.
بعیدی به نمونه دیگری از سوءاستفاده واردکنندگان کالا از کارت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: 60 بازرگان که سالها مبادرت به واردات کالا می‌کردند فرار مالیاتی داشتند و حداقل بیش از 30 نفر از این بازرگانان که تاکنون بالغ بر 100میلیون دلار کالا وارد کشور کرده‌اند یک ریال مالیات نداده‌اند.
این بازرگانان هم برای فرار مالیاتی اقدام به سوءاستفاده از کارت بازرگانی دیگران کرده و کالاهای خود را به نام افراد گمنام وارد کشور کرده‌اند.
بعیدی یکی از مشکلات را مربوط به کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف دانست و اظهار داشت: در گزارش گمرک اطلاعات مربوط به چنین موضوعاتی وجود دارد که برخی اظهارکننده‌ها پشت کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف مخفی شده تا هویت اصلی آنها برای نپرداختن حقوق و عوارض گمرکی و تخلفات احتمالی آشکار نشود. اگر از ابتدا اظهارکننده و عرضه‌کننده کالا که براساس آن بیمه‌نامه صادر می شود، در گمرک وجود داشته باشد امکان قاچاق، فساد و تخلف وجود نخواهد داشت.
در همین رابطه یک مقام آگاه در گمرک به خبرنگار اقتصادی کیهان گفت: اتاق بازرگانی و وزارت صنعت پشت سر واردات بی‌رویه قرار دارند.
وی افزود: اتاق بازرگانی مسئولیت صدور کارت‌های بازرگانی را برعهده دارد بنابراین باید پاسخگو باشد که چگونه یک فردی که سرمایه‌اش 100 هزار تومان هم نیست دارای کارت بازرگانی است.
همچنین وزارت صنعت باید پاسخگوی ثبت سفارشات باشد زیرا این وزارت‌خانه متولی تعیین کالاهایی است که باید وارد کشور شوند بنابراین رانت عجیبی در ثبت سفارشات وجود دارد و باید مسئولان وزارت‌خانه مذکور پاسخگوی این امر باشند.
گفتنی است چندی پیش هم رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور از صدور بی‌رویه کارت‌های بازرگانی انتقاد کرده و خواستار برخورد با این روند تأمل‌برانگیز شده بود. وی در همین رابطه به شرکت‌های صوری و کاغذی اشاره کرده و گفته بود این شرکت‌ها علیرغم داشتن درآمدهای نجومی که بالغ بر صدها میلیارد تومان می‌شد از پرداخت مالیات فرار می‌کردند.