kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
خادم‌المله:

دیوار مسکن طلا هم شود مردم پول ندارند!

یک کارشناس مسکن گفت: حتی اگر از هم‌اکنون پیش‌بینی شود که دیوارهای مسکن در سال‌های آینده طلا خواهد شد، باز هم متقاضیان پولی برای خرید ندارند.


سلمان خادم‌المله در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قطعا نمی‌توان گفت حباب قیمت مسکن تخلیه شده زیرا زمانی می‌توانیم از این مسئله حرف بزنیم که پول کلان دست مردم باشد؛ در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. اگر از هم‌اکنون با قاطعیت به بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی بگویید سال‌های آینده دیوار مسکن طلا می‌شود باز هم خرید نخواهند کرد؛ چون پولی ندارند. تا زمانی هم که دولت وام‌های بالا با مدت زمان طولانی و بهره‌های پایین پرداخت نکند توان خرید متقاضیان افزایش نخواهد یافت.
وی افزود: هر تاثیری که قرار بوده برجام بر بخش‌های اقتصاد از جمله مسکن بگذارد تاکنون گذاشته است. الان از دوره انتظاری گذشته‌ایم و دیگر نمی‌توان با جملات تحریک‌آمیز بازار مسکن را در کوتاه مدت گرم کرد. ممکن است در میان مدت با افزایش قیمت نفت، ورود سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود اوضاع اقتصاد کلان شرایط مسکن بهتر شود.خادم‌المله با اشاره به درخواست بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر برای ورود مشتریان مصرفی به بازار مسکن گفت: نهاد ناظر بازار پول نگران افزایش قیمت مسکن است و به همین دلیل از مشتریان مصرفی درخواست می‌کند تا هم‌اکنون برای خرید اقدام کنند. اما مسلما هنوز متقاضیان از توان لازم برای ورود به بازار برخوردار نیستند.
به گفته خادم‌المله ناتوانی در تامین مسکن به دهک‌های 7-8 که جزو دهک‌های متوسط به بالای جامعه محسوب می‌شوند رسیده است. لذا اوضاع بخش مسکن نامناسب است. در این شرایط باید طرف تقاضا تقویت شود که همکاری سیستم پولی و بانکی کشور را طلب می‌کند.
مخالفت بانک مرکزی با طرح بانک مسکن
بانک مرکزی تازه‌ترین پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف وام خرید مسکن را رد کرد.به گزارش فارس، بانک مسکن در تازه‌ترین اقدام خود بعد از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن که به 80 میلیون تومان رسید رایزنی‌های خود را برای افزایش مجدد این سقف آغاز کرد.
اگرچه ورود وام‌های 80 میلیون تومانی (صندوق پس‌انداز مسکن یکم) از خردادماه سال آینده خواهد بود اما به تازگی طرح جدیدی به بانک مرکزی ارائه شد تا سقف وام مسکن از 80 میلیون تومان به 100 میلیون تومان برسد.
بانک مسکن برای ترغیب بانک مرکزی مبنی بر اینکه سقف کنونی خرید مسکن می‌تواند افزایش یابد و قدرت خرید مسکن را بالا ببرد طرحی با این عنوان به بانک مرکزی ارائه کرد که متقاضیان در کنار وام 80 میلیون تومانی بتوانند تا 20 میلیون تومان اوراق حق تقدم نیز استفاده کنند.بانک مرکزی به تازگی با بررسی این طرح به این نتیجه رسیده است که این طرح فعلا تا پایان سال مسکوت بماند و بعد از آغاز سال 95 مجددا این طرح را بررسی کند.
به نظر می رسد مسکوت‌ماندن این طرح تا پایان سال جاری به این دلیل است که قیمت مسکن افزایش نخواهد داشت و متقاضیان خرید مسکن می‌توانند با تهیه اوراق 60 میلیونی تا حدودی قدرت خرید خود را افزایش دهند.
بانک مرکزی ناگزیر به بالا بردن سقف تسهیلات خرید مسکن است چرا که سقف کنونی خرید مسکن که استقبال چندانی هم از آن نشده است باید افزایش یابد چرا که این وام 80 میلیون تومانی تنها برای واحدهای کوچک و آن هم تا 40 درصد قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.