kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲
خطر محصولات دستکاری شده ژنتیکی و ضرورت توجه وزارت بهداشت

نفوذ مافیای تراریخته‌ها در برنامه ششم توسعه

رئیس مرکز تحقیقات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه استفاده از محصولات تراریخته یک شمشیر دولبه است، گفت: از طرفی اگر از این محصولات غفلت کنیم از فناوری عقب می‌مانیم و از سوی دیگر ادله و شواهدی وجود دارد که مصرف این محصولات می‌تواند عوارضی در مصرف‌کننده ایجاد کند.

سرویس اجتماعی -

رستگار با اظهار اینکه 92 درصد از کل سویای دنیا، دستکاری ژنتیکی شده است، بدون اشاره به ساز و کار قانون سفت و سخت واردات و توزیع مواد تراریخته در جهان، گفت: اگر مسیر ورود این محصولات را آزاد اعلام نکنیم، یا به‌صورت قاچاق وارد خواهد شد و یا وارد‌کننده اظهار نخواهد کرد؛ بنابراین مجبوریم واقع‌نگر بوده و واردات این محصولات را آزاد اعلام کنیم(!)
وی در پاسخ به «آیا قبول دارید که باید جلوی خطر احتمالی را گرفت؛ و حتی ممکن است بسیاری از عوارض مانند سرطان‌ها طی عمر کوتاه بیست‌ساله این محصولات، بروز نکرده باشند؟» خاطرنشان کرد: ما با عدم توافق بر شاخص‌های استفاده یا عدم استفاده از این محصولات داریم در کشور یک گره کور ایجاد می‌کنیم(!)
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو با دفاع از عرضه و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی، با ارائه اطلاعات مخدوش مدعی شد: وقتی مردم مشاهده می‌کنند محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی و آمریکا مصرف می‌شود درحالی‌که ما در آن تشکیک می‌کنیم نتیجه خوبی به دست نمی‌آید(!)
حسین رستگار اضافه کرد: ما در وزارت بهداشت ضوابط و مشخصاتی را برای این قبیل فرآورده‌ها در نظر گرفته و تکلیف این محصولات را روشن کرده‌ایم به این معنا که در آزمایشگاه ایونت، میزان تراریختگی و سایر موارد بررسی و درصورتی که event(تغییر ژنتیک) محصولی در چارچوب ضوابط باشد به آن مجوز می‌دهیم.
این ادعای رستگار در حالی بیان می‌شود که پیش از این وزیر بهداشت در خرداد 94، در رابطه با نگرانی‌های مردم درباره واردات و تولید و عرضه محصولات تراریخته حتی بدون «نشانه‌گذاری و درج برچسب هشدار» مندرج در قوانین بالادستی، در پاسخ به سوال مطرح شده درباره آزمایش و بررسی اثرات محصولات تراریخته، با ابراز تاسف از وضعیت آزمایشگاه‌های کشور گفته بود: در بسیاری موارد ما توان آزمایش و بررسی دقیق این موارد را نداریم و آزمایشگاه‌های ما در این موارد با کمبودهایی مواجه هستند.
با این وجود مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو  بدون اشاره به عوارض عرضه طولانی مدت محصولات تراریخته در بازار بدون برچسب هشدار و ارائه اطلاعات قانونی به مردم، تصریح کرد: در بیان مسائل باید به‌گونه‌ای تدبیر کرد که مردم دچار سردرگمی نشوند(!) باید از ایجاد گره‌های کور اجتناب کرد(!) وقتی مردم مشاهده می‌کنند که این نوع محصولات در کشورهای اروپایی و آمریکا مصرف می‌شود درحالی‌که ما در آن تشکیک می‌کنیم نتیجه خوبی به دست نمی‌آید(!)
 رستگار در ادامه بدون تمایز قائل شدن میان فرآورده‌های غذایی و دارویی گفت: امروزه حدود 92 درصد از مجموع سویاهای تولیدی دنیا، به‌صورت ترا ریخته است کما اینکه همه فرآورده‌های نوترکیب دارویی نیز به ‌صورت تغییر ژنتیک سلولی تولید می‌شوند اما نکته حائز اهمیت این است که در کشور ما به شرطی اجازه ورود به فرآورده‌ای داده می‌شود که قبلاً در خود کشور مبدأ مورد استفاده قرارگرفته باشد(!)
مقاومت اروپایی‌ها در برابر تراریخته ها
شایان ذکر است در حال حاضر معدودی از کشورها از جمله آمریکا، کانادا و آرژانتین به تولید انبوه محصولات دستکاری شده ژنتیکی اعم از ذرت، گندم، برنج، سویا و انواع میوه‌ها اقدام کرده‌اند و با فشار بر نهادهای بهداشتی و ‌زیست‌محیطی می‌کوشند بازار فروش محصولات خود را در کشورهای در حال توسعه و فقیر گسترده‌تر کنند. با این وجود اغلب اعضای اتحادیه اروپا شامل فرانسه، آلمان، اتریش، مجارستان، یونان،  لوکزامبورگ، لهستان و بلغارستان هر گونه تولید و واردات محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند.
در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز قوانین سفت و سختی در حوزه واردات وجود دارد به نحوی که تمام مواد غذایی (از جمله مواد غذایی فرآوری شده) و یا خوراک دام که شامل بیشتر از   0/9درصد از تراریخته‌ها باشند تنها با برچسب هشدار عرضه می‌گردند که با توجه به آگاهی عمومی مردم و تبلیغات وسیع انجمن‌های ضد تراریخته، همین میزان عرضه نیز با مشکل فروش مواجه است! در استرالیا و نیوزیلند و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر نیز واردات میوه و محصولات غذایی GMO ممنوع است.
با این احتساب مشخص نیست علت همراهی سازمان غذا و دارو با مافیای تولید و واردات محصولات تراریخته به بازار ایران که برنامه ششم توسعه را قبضه کرده‌اند، چیست؟! خصوصا که این سازمان تاکنون علی رغم واردات هزاران تن محصول تراریخته و مشکوک به کشور، هیچ قدمی برای اطلاع رسانی به مردم در مورد عواقب نامشخص مصرف این مواد غذایی برنداشته است.
هشدار برای  ایرانیان
در پروتکل جهانی ایمنی زیستی کارتاهنا که سال 1992 به تصویب جهانی رسید «حفظ سلامت انسان و محیط زیسـت» از خطـرات بالقوه محصولات GMO یا تراریخته عنوان شده است.
آکادمی آمریکایی پزشکی محیط‌زیست (AAEM) معتقد است: مطالعات متعددی نشان می‌دهد سلامت حیوانات مصرف‌کننده محصولات تراریخته با مخاطرات جدی مواجه شده است از جمله: ناباروری، آسیب‌های ریوی، اختلال در سیستم ایمنی، کمبود ویتامین، پیری زودرس، دیابت، انواع سرطان‌ها شامل سرطان کبد، کلیه، قلب، پروستات و در نهایت نرخ بالای  میزان مرگ و میر!
مقالات بسیاری نیز درباره تاثیر مصرف محصولات تراریخته بر سلامت بدن و حتی زندگی در کنار مزارع تولید این فرآورده‌ها منتشر شده است.  به طور مثال تحقیقات 29 ساله تیم دکتر استنلی ایون از درمانگاه سلطنتی انگلیس، ثابت کرده مصرف گل‌کلم اصلاح ژنتیک شده با ویروس و سویای تراریخته، میزان شیوع ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را به میزان معنا‌داری افزایش می‌دهد.
معصومه ابتکار و محمدجواد ظریف نیز پیش از این به صورت رسمی در برابر مخاطرات واردات و تولید محصولات نامطمئن دستکاری شده ژنتیکی در کشورمان موضع گرفته‌اند. ابتکار کشاورزی ارگانیک را نسخه مورد قبول و ایمن کشور دانسته و شهریور 94 رسما اعلام کرد: GMO‌ها یا مواردی که در ژنتیک آن دستکاری می‌شود بدون هیچ کنترلی در سال‌های گذشته به کشور وارد شده است که این امر باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک در کشور می‌شود.
محمدجواد ظریف هم ۱۶سال پیش در نامه‌ای هشدار داده بود: این محصولات دستکاری شده ژنتیکی می‌تواند به‌عنوان سلاح علیه کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد. تولیدکنندگان این محصولات قادرند نسلی از یک کشور را عقیم سازند.
دولت یازدهم و کشک ایمنی زیستی!
دولت‌های نهم و دهم در رفتاری سلامت‌محور، تولید و تا حدی واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی به کشور را متوقف کرده و «قانون ایمنی زیستی» را با هدف صیانت از سلامت مردم و پیشگیری از حملات بیوتروریستی به تصویب رسید. اما دولت یازدهم خرداد 94در رفتاری غیرقابل توجیه آیین‎نامه قانون ایمنی زیستی را به حکم جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور لغو کرد! همچنین واردات محصولات تراریخته افزایش یافت و مطابق مفاد برنامه ششم توسعه بنا دارد واردات و تولید این فرآورده‌های نامطمئن را افزایش دهد!
هم اکنون فردی که در خود دولت اصلاحات به علت عدم رعایت پروتکل‌های زیستی با افشاگری معصومه ابتکار- رئیس وقت سازمان محیط زیست- از میدان به در شده بود، دوباره با طرح‌های گسترده تولید محصولات تراریخته مشغول به کار شده و با تمسخر قانون، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران شده است!
واردات و تولید تراریخته‌ها در حال تبدیل شدن به بخشی از قوانین پیشرفت و توسعه جامعه ایرانی است و روایت‌سازی قطعی در باره بی‌خطری مصرف این محصولات تنها در ایران قابل رویت است!