kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

اخبار ویژه


از عجله در امضا و اجرای برجام تا درخواست تضمین از آمریکا!
محمد جواد ظریف می‌گوید آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.
به گزارش شبکه خبر وزیر خارجه که برای شرکت در نشست حمایت از سوریه به لندن سفر کرده بود، در دیدار شماری از اعضای پارلمان انگلیس و همچنین فعالان سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای گفت: بانک‌های اروپایی باید تضمین‌هایی دریافت کنند مبنی بر اینکه آمریکا آنها را در انجام معاملات با ایران محدود نخواهد کرد.
همچنین به گزارش خبرگزاری رویتر، ظریف ضمن سخنانی در چتم‌هاوس گفت آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.
ظریف گفته است: «بازسازی اعتماد بانک‌ها در خصوص این که ایالات متحده در روابط آنها با ایران دخالت نخواهد کرد، احتمالاً مستلزم ارائه تضمین‌های بیشتر از سوی آمریکا است.» ظریف گفت: «ما به پیچیدگی‌های حقوقی بیشتر نیاز نداریم، بلکه نیازمند آن هستیم که شفاف و دقیق تضمین داده شود که بانک‌ها می‌توانند با ایران معامله کنند.» وی در همین حال تصریح کرده است: امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که اگر این امر حل نشود می‌تواند برای اجرای توافق مشکل بوجود بیاورد.
به گزارش رویترز، شمار زیادی از بانک‌های خارجی به رغم برداشته شدن تحریم‌های ایران براساس توافق هسته‌ای، نگرانند که در صورت از سرگیری معاملات و تعاملات خود با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
این اظهارات عجیب در حالی است که منطقاً باید لغو تحریم در متن برجام تضمین شده باشد و درخواست تضمین از آمریکا برای عدم تحریم بانک‌ها و شرکت در حالی که طرف ایرانی طبق برجام به تعهدات خود عمل کرده، سؤال برانگیز است. پیش از این رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم دقت و حساسیت و رعایت اصول توازن و همزمانی در تعهدات و امکان برگشت‌پذیری تعهد در صورت نقض آن از سوی طرف بد عهد مقابل تأکیدکردند. اما شتابزدگی برخی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و برخی اجزای وزارت خارجه هم در امضای توافق و هم اجرای آن موجب نگرانی‌های بعدی را فراهم کرده است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر بنا بر احتمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا باشد- آن گونه که آقای ظریف را نگران کرده و خواستار تضمین شده- می‌توان گفت هیچ یک از توافق‌ها یا تفاهم‌نامه‌های امضا شده در فرانسه و ایتالیا نیز معتبر نیست و شرکت‌هایی مانند پژو و توتال و بیمه ساچه و بوئینگ و... در صورت تهدید به تحریم‌ها ممکن است مجدداً جا بزنند! و این در حالی است که دولت با سخاوت تمام دسترنج 10 سال تلاش دانشمندان هسته‌ای را ظرف چند ماه تعلیق، اوراق، بتن‌ریزی و یا به خارج صادر کرد!

اولاند نگران بیکاری جوانان ایرانی /روحانی منجی اقتصاد ورشکسته فرانسه!
سود برجام برای ماست یا غربی‌ها؟ ظاهرا روحانی نگران اولاند، و اولاند نگران روحانی است!
به نوشته جهان نیوز بازار مسکن و کار و اشتغال و سرمایه و تولید و واردات و صادرات و... دو سال خوابید به هوای «برجام»! همه منتظر بودند که «برجام» بیاید و معجزه کند. دو سال و اندی گذشت. دولت کارها را خواباند. آنقدر «برجام، برجام» کرد که خودش هم باورش شد گره کار فقط و فقط با «برجام» باز می‌شود. به یاد ملانصرالدین، خودش هم رفت در صف آش ایستاد، اما نه از آش خبری بود و نه از «جاش». دشمنی که حالا با لبخند مقابل ما نشسته بود، هم «آش» را با خود برده و هم «جاش» را!
نویسنده ادامه می‌دهد: «برجام» امضا شد، اما نه کسی به خیابان آمد و جشن گرفت و نه حتی بچه‌مدرسه‌ای‌ها برای کلاس‌های فوق‌العاده برجامی به سبک «برخی‌ها» ذوق‌زده شدند! «برجام» آمد و اتفاقا خوب هم بود؛ اما نه برای ما. برای شرکت‌های ورشکسته دنیا! برجام آمد و گره کار اروپایی‌ها و غربی‌ها و «دست مخملی‌ها» باز شد؛ هرچه «آقا» تاکید کردند که گره کار به دست جوان ایرانی باز می‌شود، با سیاست اقتصاد مقاومتی، با بها دادن به تولید داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی، با تحویل گرفتن سرمایه‌های درونی نظام؛ اما گوش کسی بدهکار نبود که نبود. چقدر این «برجام دوست‌داشتنی» خوب است. اساسا قلب‌ها را به هم پیوند می‌زند. اولاند را نگران بیکاری جوانان ایرانی می‌کند و روحانی را منجی اقتصاد رو به ورشکستگی فرانسه!
حالا نه تنها برجام امضا شده، بلکه جوهر امضای طرفین هم خشک شده و حتی اگر از همه بدقولی‌ها و بدعهدی‌های «آن طرفی‌ها» هم بتوان چشم‌پوشی کرد، اما از «گوشه چشم این طرفی‌ها» که تماما به «آن طرف» دوخته شده نمی‌توان به سادگی گذشت.
برجام امضا شد اما نه فکری به حال تولیدکننده شد و نه به یاد «دیپلمات‌ها» افتاد که اساس کار و کلید اقتصاد ما، «اقتصاد مقاومتی» است نه عکس یادگاری انداختن با مدیرعامل «پژو»! ایرانی جماعت حاضر است همین «پراید» را سوار شود اما اقتصادش رونق داشته باشد! ایرانی جماعت به همان پژو 206 و GLX و پارس راضی است اما به شرط آنکه اقتصادش رونق داشته باشد، نگران اشتغال فرزندش نباشد، از بدو تولد دغدغه ازدواج فرزندش را نداشته باشد.
مخلص کلام اینکه، این روزها «ایرانی‌ها» به این فکر می‌کنند که بالاخره برجام برای ما بود یا برای اونا؟! مگر مشکل اقتصاد ما پژوی مدل جدید سوار نشدن بود و هست؟! اصلا مگر قرار است محصولات جدید پژو به «زیر خط فقری‌ها» با اقساط مادام‌العمر اهدا شود که اینگونه منتش را بر سر مردم می‌گذارند!
یادآور می‌شود رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه گذشته گفته بود: رئیس جمهور فرانسه  گفت هدف او ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است(!)

فشار به صرافی‌ها برای عدم انتشار قیمت ارز!
صرافی‌ها تحت فشار بانک‌ مرکزی هستند تا قیمت دلار و سایر ارزها را منتشر نکنند!
خبرنگار روزنامه هفت صبح با انتشار این خبر نوشت: همین که خواستم برای ستون جدول طلا و ارز به سایتی مراجعه کنم که همیشه از روی آن قیمت دلار و بقیه ارزها را در ستون همیشگی طلا و ارز صفحه بازار می‌نویسم، دیدم جا تر است و از بچه خبری نیست. هیچ قیمتی برای تک‌تک ارزها روی سایت وجود نداشت. بلافاصله سایت چند صرافی دیگر را چک کردم تا ببینم نکند صرافی مرتبط با ما، اشتباه کرده یا سایت با مشکل فنی روبه رو شده است. نتیجه جست‌وجویم این بود که صرافی‌ها در اقدامی هماهنگ، قیمت ارز را روی سایت خودشان بارگذاری نکرده‌اند. کنجکاو شدم، گوشی را برداشتم و به رفقایی که در صرافی‌ها کار می‌کنند، زنگ زدم که داستان از چه قرار است. آنها گفتند که امروز اجازه نداشتیم قیمت ارز را روی سایت‌هایمان بگذاریم.
از یکی از آنها که مدیر یک صرافی مهم در تهران است پرسیدم چه کسی به شما اجازه نداده؟ او هم در پاسخ با هزار عجز و التماس خواست که اسمش را در گزارشم ننویسم. او توضیح داد که بانک مرکزی دستور داده تا اطلاع ثانوی قیمت‌ها را روی سایت نگذاریم. باز هم بسنده نکردم. گفتم شاید این دستور فقط در تهران و چند شهرستان دیگر ملزم به اجراست. به همین خاطر گوشی را برداشتم و با مدیر یک صرافی در کیش تماس گرفتم. گفتم شاید در مناطق آزاد داستان از قرار دیگری باشد، اما او هم مرا ناامید کرد و اوضاع را عین تهران توصیف کرد. از همه آنها پرسیدم حالا که قیمت‌ها را روی سایت نمی‌گذارید، خرید و فروش ارز چطور است؟ آنها پاسخ دادند که خرید و فروش ارز به همان شکل سابق است و به صورت حضوری خرید و فروش می‌کنیم.
هفت صبح می‌افزاید: «یکی از آنها داستان را بی‌ارتباط با صحبت‌های روز سه‌شنبه معاون اول رئیس‌جمهور ندانست. اسحاق جهانگیری پریروز به بانک مرکزی دستور داده که به سرعت تک‌نرخی شدن ارز را اجرا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم بلافاصله اعلام کرد در عرض شش ماه این دستور را اجرا می‌کنیم. اما تا لحظه آخر نوشتن این گزارش، نتوانستیم درک کنیم که اعلام نکردن نرخ ارز روی سایت صرافی‌ها چه ارتباطی باید با تک نرخی شدن ارز داشته باشد. فقط یک احتمال دادیم. آن هم در آمپاس نگه داشتن صرافی‌ها توسط بانک مرکزی است. شاید با این کار صرافی‌ها خود را آماده دستورهای بعدی بانک مرکزی کنند.»
تأثیر نوسانات نرخ ارز در تلقی مردم نسبت به اجرای برجام یکی از دلایل فشار برای عدم انتشار نرخ ارز ارزیابی می‌شود.
یادآور می‌شود به دنبال شروع اجرای برجام، انتشار اخبار نامطلوب اقتصادی تقریباً از صفحات اصلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب حذف شده است به نحوی که امریه سانسور و فرمایشی‌نویسی را متبادر به ذهن می‌کند.
یادآور می‌شود بانک مرکزی روز پنج‌شنبه گزارش عملکرد اقتصادی دولت در سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد که باز هم نرخ رشد اقتصادی در این گزارش منتشر نشده و سانسور شده است. بنابر برخی گزارش‌ها نرخ رشد منفی بوده است.

ابطحی: پاسخ نقد من به هاشمی را با فحاشی و اهانت دادند
محمدعلی ابطحی گفت: پس از نقد اخیرم از آقای هاشمی که همچنان به آن باور دارم، فحاشی‌ها و اهانت‌های عجیب و غریب و فراوانی در صفحه اینستاگرامم نوشتند.
وی در کانال تلگرام خود نوشت: پس از نقد اخیرم از آقای هاشمی که همچنان به آن باور دارم، فحاشی‌‌ها و اهانت‌های عجیب و غریب و فراوانی در صفحه اینستاگرامم نوشتند. این بار متاسف‌تر شدم، نه به  خاطر اهانت به خودم، به خاطر اینکه خیلی از اینها تصور می‌کنند اصلاح‌طلب هستند؛ این یعنی مبانی اصلاحات در حال فراموشی است.

افراطیون به خاطر این جمله باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب به «مرض‌شناسی» افراطیون مدعی اصلاحات در حوزه انتخابات پرداخت.
داریوش سجادی با اشاره به نوشته مصطفی تاج‌زاده مبنی بر اینکه «ما پیروزیم نه فقط به دلیل بی‌شماری‌مان بلکه به دلیل این که حق می‌گوییم و برحق توکل کرده‌ایم و دست خدا با ملت است» خاطرنشان کرد: با یک نگاه پاتالوژیک (مرض شناسانه) بخوبی و به کفایت می‌توان گوهر کلام تاج‌زاده را در همین جمله ویروس‌یابی کرد.
در فرهنگ محاوره آمریکایی مثلی است بدین مضمون؛ در «شیر یا خط» اگر شیرآمد من «برده‌ام» و اگر خط آمد تو «باختی»! دوگانه‌ای که برای یک طرف در هر دو حالت برد-برد است و برای طرف دیگر نیز در هر دو حالت باخت- باخت!
جنس اظهارات تاج‌زاده نیز که اختصاص به ایشان نداشته و از جانب دیگر هم‌قطاران ایشان نیز به کرات مطرح شده حامل یک پیش‌فرض تسبیبی است (اتیولوژیک-Etiologic).
سببیتی مفروض و خودخوانده بدین منوال که از خود و جایگاه و پایگاه و ثقل و گرانش خود در جامعه درک و فهمی خویش کامانه داشته و ضمن ابتلا به یک «داروینیسم سیاسی» برثلاثی زیر باورمنداند: 1- اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی ذاتاً اصلح‌اند! 2- اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی به اعتبار «بقای اصلح» پیروز قطعی هر انتخاباتی‌اند! 3- هر نتیجه‌ای غیر از این دال بر تقلب در انتخابات است!
بخش عمده‌ای از شهرآشوبی‌های 88 نیز محصول همین باورمندی کلینیکال به داروینیسم سیاسی نزد مهتران اصلاح‌طلبی بود.
بدآیندی که قبل از «داروین» نمایندگی آن را «شیطان» عهده‌‌داری می‌کرد که با باورمندی به ارجحیت و ارشدیت ذاتی خود نسبت به انسان «تکبر» خود را بدان وسیله توجیه کرد!

کارچاق‌کنی تازه این بار برای تعدیل انتظارات مردم از برجام
یک روزنامه زنجیره‌ای با هشدار نسبت به برآورده نشدن توقعات مردم از اجرای برجام خواستار تعدیل انتظارهای مردم شد.
آرمان با بیان اینکه میان دیپلماسی و فعالیت رسانه‌ای دولت شکاف عمیقی افتاده می‌نویسد: انتظار می‌رفت با توجه به پیش‌بینی اجرایی شدن برجام و توقعات و انتظارات عمومی از آن، سیاست اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای مدونی برای آن آماده می‌شد تا از یکسو به تعدیل انتظارات و منطقی‌سازی آن شکل داده و از طرف دیگر، این پیروزی دیپلماتیک و افتخارات آن را آنگونه که شایسته است، بروز می‌داد متاسفانه هجمه اطلاع‌رسانی دلواپسان از اطلاع‌رسانی دولت پیشی گرفته است. این روزنامه می‌افزاید: سیاست ضروری تعدیل انتظارات و تاکید بر زمانبر بودن لمس دستاوردهاست، همچنین بهره‌برداری از انواع رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی از رسانه‌های سنتی گرفته تا رسانه‌های نوظهور است که باید توسط روابط عمومی‌ها سازماندهی و اجرا شوند. سیاست آخر، اطلاع‌رسانی گسترده، نه تنها برای نخبگان بلکه برای عموم است. باید برای «حاشیه‌نشینان اطلاعاتی» نیز پیام داد.
در این زمینه، برگزاری جلسات اطلاع‌رسانی و تحلیل دستاوردهای برجام با آحاد مختلف مردم از جمله جوانان و... ضرورت دارد. روابط عمومی‌ها باید هم فرمانده و هم سرباز این حرکت باشند و به اصطلاح بازیخوانی درستی از آنها صورت پذیرد. سخن آخر آنکه مراقب باشیم با ضعف در اطلاع‌رسانی فرصت امیدبخشی به مردمی را که سال‌ها در انتظار فرجام برجام بوده‌اند، به سادگی از دست نرود. با عنایت به تحرکات صاحب امتیاز نشریه در حوزه فعالیت‌های اقتصادی معطوف به روابط عمومی، پیشنهاد اخیر نیز در زمره دیگر فعالیت‌های این روزنامه اجاره‌ای ارزیابی می‌شود.