kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

از عجله در امضا و اجرای برجام تا درخواست تضمین از آمریکا!(خبر ویژه)

محمد جواد ظریف می‌گوید آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.



به گزارش شبکه خبر وزیر خارجه که برای شرکت در نشست حمایت از سوریه به لندن سفر کرده بود، در دیدار شماری از اعضای پارلمان انگلیس و همچنین فعالان سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای گفت: بانک‌های اروپایی باید تضمین‌هایی دریافت کنند مبنی بر اینکه آمریکا آنها را در انجام معاملات با ایران محدود نخواهد کرد.
همچنین به گزارش خبرگزاری رویتر، ظریف ضمن سخنانی در چتم‌هاوس گفت آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد.
ظریف گفته است: «بازسازی اعتماد بانک‌ها در خصوص این که ایالات متحده در روابط آنها با ایران دخالت نخواهد کرد، احتمالاً مستلزم ارائه تضمین‌های بیشتر از سوی آمریکا است.» ظریف گفت: «ما به پیچیدگی‌های حقوقی بیشتر نیاز نداریم، بلکه نیازمند آن هستیم که شفاف و دقیق تضمین داده شود که بانک‌ها می‌توانند با ایران معامله کنند.» وی در همین حال تصریح کرده است: امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که اگر این امر حل نشود می‌تواند برای اجرای توافق مشکل بوجود بیاورد.
به گزارش رویترز، شمار زیادی از بانک‌های خارجی به رغم برداشته شدن تحریم‌های ایران براساس توافق هسته‌ای، نگرانند که در صورت از سرگیری معاملات و تعاملات خود با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
این اظهارات عجیب در حالی است که منطقاً باید لغو تحریم در متن برجام تضمین شده باشد و درخواست تضمین از آمریکا برای عدم تحریم بانک‌ها و شرکت در حالی که طرف ایرانی طبق برجام به تعهدات خود عمل کرده، سؤال برانگیز است. پیش از این رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم دقت و حساسیت و رعایت اصول توازن و همزمانی در تعهدات و امکان برگشت‌پذیری تعهد در صورت نقض آن از سوی طرف بد عهد مقابل تأکیدکردند. اما شتابزدگی برخی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و برخی اجزای وزارت خارجه هم در امضای توافق و هم اجرای آن موجب نگرانی‌های بعدی را فراهم کرده است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر بنا بر احتمال تحریم‌های مجدد از سوی آمریکا باشد- آن گونه که آقای ظریف را نگران کرده و خواستار تضمین شده- می‌توان گفت هیچ یک از توافق‌ها یا تفاهم‌نامه‌های امضا شده در فرانسه و ایتالیا نیز معتبر نیست و شرکت‌هایی مانند پژو و توتال و بیمه ساچه و بوئینگ و... در صورت تهدید به تحریم‌ها ممکن است مجدداً جا بزنند! و این در حالی است که دولت با سخاوت تمام دسترنج 10 سال تلاش دانشمندان هسته‌ای را ظرف چند ماه تعلیق، اوراق، بتن‌ریزی و یا به خارج صادر کرد!