kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
سیلی سخت تهران به آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن

خشم جبهه غربی، عربی، عبری از ضرب شست مقاومت

ضرب شست مقاومت و ارتش سوریه در آزادسازی دو شهر «نبل» و «الزهرا» جبهه غربی- عربی حامی تروریست‌ها را به هم ریخته و در مقابل با شادمانی گسترده مردم سوریه مواجه شده است.


همان‌طور که انتظار می‌رفت، پیروزی بزرگ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در استان «حلب»، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ناتو، انگلیس، ترکیه، رژیم صهیونیستی و خصوصا آل سعود را نگران و خشمگین کرده طوری که این کشورها برای دولت دمشق خط و نشان کشیدند و علاوه بر تهدید به حمله زمینی، ارتش سوریه را به قتل‌عام مردم غیرنظامی متهم کردند!
در میان این کشورهای بی‌قرار و نگران، وحشت مقامات آل سعود در نوع خود جالب است. واکنشی که قبل از هر چیز، اوج ناامیدی و درماندگی ریاض را آشکار می‌کند؛ این کشور که از پنج فروردین جنگی را در یمن شروع کرده و الان نمی‌تواند به میل خود، تمامش کند، از زبان «احمد عسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان اعلام کرد، آماده است نیروی زمینی خود را به سوریه اعزام کند تا علیه داعش بجنگد! البته مشخص است که داعش در اینجا تنها یک بهانه برای ورود به خاک سوریه با هدف تغییر موازنه به نفع تروریست‌هاست.
اما این اظهارات خیلی سریع با استقبال «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مواجه شد و او ضمن ابراز خوشحالی، گفت که مسئله را به همراه مقامات ریاض در نشست هفته آتی ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی ضد داعش در بروکسل بررسی خواهد کرد. رسانه‌های غربی مثل «گاردین» هم این تصمیم عربستان را با آب و تاب، پوشش دادند. اما «دوما»ی روسیه اقدام ریاض را معادل «اعلام جنگ» دانست.
علاوه بر عربستان، آنکارا نیز واکنش‌های غضب‌آلود از خود نشان داده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، استقبال و شادمانی ساکنان نبل و الزهرا از نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را نادیده گرفت و مدعی شد، نیروهای «بشار اسد» و جنگنده‌های روسیه، مردم سوریه را هدف قرار می‌دهند!
همزمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مدارک مهمی در دست دارد که نشان می‌دهد ترکیه خود را برای حمله به سوریه آماده می‌کند.
این‌گونه اظهارات نسنجیده و واکنش‌های هیستریک از دبیر کل ناتو و مقامات انگلیس نیز گزارش شده است. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در جمع خبرنگاران در آمستردام مدعی شد: «حملات روسیه به مذاکرات صلح در ژنو آسیب می‌رساند.» وی به جای اینکه بابت پیروزی‌های اخیر علیه تروریست‌ها، به روسیه و سوریه تبریک بگوید افزود: «افزایش حضور و اقدام هوایی روسیه در سوریه ، به تنش‌ها دامن می‌زند و باعث نقض حریم‌های هوایی ترکیه و ناتو شده است.» این اظهارات آشکار می‌کند که ناتو و غرب چقدر نگران نابودی تروریسم در سوریه هستند.
اما، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس، برای توقف حملات روس‌ها و سوری‌ها علیه گروه‌های تروریستی، خواستار آتش‌بس شد و از مسکو خواست با طرح آتش‌بس در سوریه موافقت کند.
ایالات متحده هم عملیات موفق روسیه- سوریه در استان حلب را یک «فاجعه» خواند!
«سامانتا پاول» نماینده آمریکا در سازمان ملل رسما حملات هوایی روسیه در حلب را محکوم کرد.
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که حملات روسیه مذاکرات صلح سوریه را به شکست می‌کشاند.
چیزی که در این هجمه‌ها علیه روسیه و دولت سوریه، بر روی آن تاکید می‌شود، وقوع فاجعه انسانی در استان حلب است؛ «احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، که کشورش طی پنج سال اخیر، حامی اصلی تروریست‌ها در سوریه بوده و به همین خاطر، مقصر اصلی بحران سوریه است، در نشست «کمک‌کنندگان به سوریه» در لندن مدعی شد «دولت دمشق و داعش مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند!» داود اوغلو همصدا با دیگر مقامات غربی و محافل رسانه‌ای، بی‌خانمان و آواره شدن هزاران نفر در استان حلب را در بوق و کرنا کرده‌اند. شاید از نگاه آنها، حدود 60 هزار سکنه نبل و الزهرا که 1277 روز در محاصره بودند، انسان محسوب نمی‌شوند.
این ساکنان طی مدت ذکر شده، از آب آشامیدنی هم محروم بودند و برای زنده ماندن، علف می‌خوردند. دیروز برای نخستین‌بار پس از درهم شکسته شدن محاصره داعش، مقادیر زیادی مواد غذایی و سوخت میان مردم این دو شهرک پخش شد.
اما، تروریست‌های مورد حمایت داود اوغلو و غرب، دیروز همین مردم را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند که به شهادت و جراحت تعدادی انسان بی‌گناه انجامید.
در مجموع، تروریست‌های فعال در سوریه به همراه حامیان خارجی آنها اکنون در شرایط ناامیدکننده‌ای قرار دارند؛ از یک طرف در داخل نمی‌توانند کاری بکنند و از طرف دیگر، با مذاکرات نمی‌توانند اهداف سیاسی خود را محقق کنند. پیروزی‌های اخیر نیروهای مقاومت و ارتش سوریه، مهندسی مذاکرات را از دست غرب و متحدان منطقه‌ای آنها خارج کرده است.