kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳

نیمه پنهان اسدالله علم(کتاب انقلاب)


مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان: سیمای کارگزاران فرهنگ و سیاست» در واقع ادامه مجموعه کتاب‌های «معماران تباهی» بود که از سوی موسسه کیهان منتشر شد و طی آن شرح حال و عملکرد گروهی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی دوران معاصر ـ به ویژه دوره پهلوی ـ مورد شرح و بررسی قرار گرفت .جلد پانزدهم از این مجموعه به شرح شخصیت اسد الله علم اختصاص دارد.
اميراسدالله علم پس از عزل علي اميني از مقام نخست وزيري‌، در تير 1341 مأمور تشكيل كابينه شد و تا اسفند سال بعد عهده‌دار اين سمت بود. مهمترين رويداد اين دوره تصويب لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي بود. اين لايحه به دليل آنكه ماهيت ضداسلامي داشت مورد اعتراض شديد روحانيون به ويژه امام خميني‌(ره‌) قرار گرفت و اوجگيري مخالفت‌هاي مردمي سبب شد تا علم از اصرار بر تصويب لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي عقب نشيني كرده و لغو آن را در آذر 1341 اعلام نمايد.
برگزاري رفراندم ششم بهمن 1341 و تحريم آن توسط مردم‌، كشتار طلاب در مدرسه فيضيه قم در فروردين 1342، بازداشت حضرت امام خميني در 15 خرداد 1342 و سپس سركوب خونين قيام پانزده خرداد از ديگر رويدادهاي عمده دوران نخست وزيري علم بود.
علم پس از استعفا از نخست وزيري‌، در اسفند 1342، به رياست دانشگاه پهلوي شيراز منصوب شد واين سمت را تا 1345 حفظ كرد. او در اين سمت مفاسد اخلاقي و اداري فراواني را مرتكب شد كه خشم دانشجويان را بر انگيخت. وي سپس در 19 آبان اين سال وزير دربار شد. وي همزمان چندين مقام تشريفاتي ديگر از جمله آجوداني مخصوص محمدرضا شاه‌، نمايندگي ويژه شاه در هيأت مديره بنياد پهلوي‌، عضويت درهيأت مديره بنگاه ترجمه و نشر كتاب‌، مديريت عامل كميته پيكار با بيسوادي‌، عضويت در هيأت مديره سازمان شاهنشاهي خدمات اجتماعي و دبيركلي «حزب مردم‌» را به تدريج برعهده گرفت‌. با اين حال وزارت دربار مهمترين شغل سياسي وي بود.
این کتاب در 220 صفحه و شمارگان 3300 نسخه به چاپ رسید.
در بخشی از کتاب آمده است: علم در زمانی که اندکی بهبودی یافته بود، تحت مراقبت چندتن از پزشکان نامدار فرانسوی به تهران آمد و به زادگاهش بیرجند رفت دو روز بعد وقتی جمشید آموزگار به نخست‌وزیری رسید، با نهایت تعجب مشاهده کرد که امیرعباس هویدا به جانشینی او انتخاب شده است. پس از آن، بار دیگر بیماری علم رو به وخامت گذاشت. به همین سبب به دستور محمدرضا پهلوی یک فروند هواپیمای اختصاصی عازم بیرجند شد و اسدالله علم را به تهران آورد تا بار دیگر به فرانسه اعزام شود. علم برای چندمین بار در پاریس مورد عمل جراحی قرار گرفت اما این جراحی هم نتیجه نداد او در حالی که از پزشکان فرانسوی قطع امید کرده بود، عازم آمریکا شد و در بیمارستانی در نیویورک بستری گردید و پنج روز بعد در همان بیمارستان جان سپرد. جنازه علم در روز بیست و ششم فروردین به تهران انتقال یافت و فردای آن روز در مشهد و در کنار قبر پدرش شوکت‌الملک علم، به خاک سپرده شد. علم آغاز تحرکات انقلابی مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را دید و از شدت و عمق و وسعت آن از طریق جراید و رادیو و تلویزیون آگاه شد، اما آن‌قدر زنده نماند تا فروپاشی دیکتاتوری پهلوی و انقراض نظام شاهنشاهی ایران و ارباب تاجدارش را به چشم ببیند.