kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
روحانی در مراسم روز ملی فناوری فضایی مطرح کرد

امروز باید برجام2 را برای توسعه کشور شروع کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما دنبال اشتغال و رونق اقتصادی هستیم و هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم تحمل نداشته است، گفت: اکثریت مردم ما به این نتیجه رسیدند که باید با تعامل سازنده به توافق برسیم که اکنون به دست آوردند. ما از برجام یک عبور کردیم و امروز باید برجام دو را آغاز کنیم.


به گزارش فارس، رئیس‌جمهور عصر دیروز در مراسم روز ملی فضایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی گفت: خوشحالم که سی‌وهفتمین سال انقلاب با یک تحول بزرگ دیگر توام شد و تقارن پیدا کرد و مردم ما برای احقاق حقوق خود ایستادند، مقاومت کردند و تحریم‌ها و فشارها و سختی‌ها را به جان خریدند که اگر ایستادگی مردم و درایت و ارشاد مقام معظم رهبری نبود و اگر کاردانان و کارشناسان و عالمان باتجربه فداکار پشت میز مذاکره نبودند، امروز نمی‌توانستیم برجام یا فرجام برجام را شاهد باشیم.
حسن روحانی با اشاره به مشکلاتی که در زمان تحریم با آن روبرو بودیم خاطرنشان کرد: هیچ کشتی‌ای نمی‌توانست در بنادر ما پهلو بگیرد و در عوض لنج‌ها و قایق‌ها و کشتی‌های کوچک باید اجناس را می‌آوردند که هر کانتینری 700 دلار اضافه از جیب مردم پرداخت می‌شد. گاهی کشتی که می‌خواست بیاید باید پرچم یک کشور دیگری را اجاره می‌کردیم چراکه پرچم کشور ما را اجازه نمی‌دادند و پولی باید بابت آن می‌دادیم.
وی ادامه داد: برای صادرات و واردات نمی‌توانستیم پولی را جابه‌جا کنیم، در اکثر موارد نمی‌توانستیم و با ریسک توام بود و در جایی هم که امکان داشت حداقل 10 درصد تا 25 درصد اضافه از جیب مردم پرداخت می‌شد، نفتی که مال ما بود و بازاری که حق ما بود نمی‌گذاشتند نفت صادر شود و از همه جا و با همه امکانات و از جمله از طریق ماهواره‌های تجسسی همه چیز را تحت کنترل درآورده بودند.
روحانی با بیان اینکه ما به اهداف اصلی خود در توافق هسته‌ای رسیدیم و طرف مقابل نیز به هدفی که ادعا می‌کند، دست یافت، افزود: این یعنی همان که می‌گفتیم، این کار برد-برد امکانپذیر است. به نظر من هیچ کس حتی سرسخت‌ترین دشمنان ما تردید ندارند که در این معامله ملت ما سود برده است و ملت ما پیروز شده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه در خرداد 92 اکثریت مردم ما به این نتیجه رسیدند که راه تعامل سازنده ما را به یک برنامه اقدام مشترک می‌رساند  که آن همان برجام بود و آن هدفی بود که مردم ما به آن دست یافتند، ادامه داد: ما از برجام یک عبور کردیم و امروز باید برجام دو را آغاز کنیم و همه از جمله موافق دولت، مخالف دولت و منتقد همه باید دست به دست هم دهیم چراکه در اهداف ملی و در توسعه کشور با یکدیگر اختلاف نداریم.
وی با تأکید بر اینکه به نظر من این دولت باتحمل‌ترین دولت بود، گفت: هیچ دولتی به اندازه این دولت تحمل نکرد. انتقاد که اصلا تحمل نمی‌خواهد و انتقاد خوب است اما حتی تخریب را هم این دولت تحمل کرد. من نمی‌خواهم مقایسه کنم اما پیغمبر فرمود همه پیغمبرها اذیت شدند اما هیچ کس به اندازه پیغمبر اسلام اذیت نشد و اکنون ممکن است دولت‌های دیگر هم اذیت شده باشند اما هیچ دولتی به اندازه این دولت اذیت نشد البته مردم قدرشناس هم انصافا از این دولت حمایت می‌کنند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما فرض کنید اگر این ماهواره صد قسمت دارد و می‌توان 70 قسمت را به شرکت‌های بیرون بدهیم، نقشه را به آنان بدهیم در کارگاه‌های خود بسازند و به ما تحویل دهند.  بنابراین مونتاژ نهایی را ما باید برعهده بگیریم و باید نظاره کنیم و باید دستگاه‌ها را کوچک و چابک کنیم. توصیه من به بخش‌های نظامی و وزیر دفاع هم این است که کارهایی را که می‌توان به مردم واگذار کنیم به بخش خصوصی واگذار کنیم. گاهی برنامه‌ای هست محرمانه و سری است که این بحث جدایی دارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید برنامه‌های فناوری خود را برای مردم توضیح دهیم، افزود: این گونه نباشد که مردم از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، نانو، برنامه فضایی، برنامه بیوتکنولوژی اطلاع نداشته باشند. باید آنها را در معرض افکار عمومی قرار دهیم و باید درباره آنها توضیح دهیم چراکه مردم به ما کمک می‌کنند، حمایت می‌کنند و باید در سیاستگذاری مردم ما حضور پیدا کنند و باید کمک کنند و اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم.
روحانی گفت: آنچه که بعد از برجام برای ما ایجاد شده، فضای نوین برای فناوری و علم امروز با شرایط جدید ارتباطات با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی است، حتی در سفر اخیر ما در خرید هواپیماها و بخش نفت که با برخی کمپانی‌های بزرگ نشست داشتیم یکی از نکاتی که بنده به آن تاکید داشتم این بود که ما این هواپیما را می‌خریم اما باید بخشی از قطعات این هواپیما هم در داخل کشورمان تولید شود و همچنین تاکید داشتیم در بخش نفت و گاز در مراکز تحقیقاتی‌شان حضور داشته باشیم.
رئیس‌جمهور گفت:‌ معنای برجام این نیست که دروازه باز شده و تحقیقات را کنار بگذاریم و هر چه می‌خواهیم از خارج بخریم و بیاوریم و مصرف کنیم، معنای برجام این است که راه برای ارتباط ما با دنیا باز شده و اینکه از فناوری و دانش دیگران استفاده کنیم.