kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
در ادامه عهدشکنی‌های آمریکا صورت می‌گیرد

تحریم تجاری ایران این بار به بهانه خودمختاری ایالت‌ها

علیرغم آغاز اجرای برجام، واشنگتن تلاش زیادی درخصوص حفظ زیرساخت تحریم‌ها انجام می‌دهد. بهانه خودمختار بودن ایالت‌های آمریکا، یکی از روش‌های طرف مقابل در حفظ تحریم‌ها می‌باشد.


قانونگذاران ایالت «آریزونا» در مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی که نگرانی‌ها از بی‌اثر شدن اقدام واشنگتن در رفع برخی تحریم‌ها به موجب «برجام» را تشدید می‌کند از طرحی حمایت کرده‌اند که هرگونه مراوده تجاری این ایالت با ایران را منع می‌کند.
هدف از این طرح که تنها چند روز بعد از اعلام پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام ارائه شده، منع تجارت با ایران است.
با آنکه قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند طرح مذکور تنها سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌های دارای روابط تجاری مستقیم با ایران را شامل می‌شود، مالکیت دست‌کم بخشی از بسیاری از شرکت‌های ایرانی، از شرکت‌های نفتی گرفته تا شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» در اختیار دولت است.
در روزهای گذشته نیز فرماندار ایالت تگزاس اعلام کرد: سیاست ایالت تگزاس حفظ تحریم‌ها علیه ایران علی‌رغم برجام است.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در سند برجام را اعلام کرد، با صدور فرمان اجرایی اجرای برخی از تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کرد.
بر اساس قانون اساسی آمریکا، 30 ایالت این کشور می‌توانند تحریم‌هایی جداگانه علیه افراد، موسسات و کشورهای خارجی وضع کنند و رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند با صدور «فرمان اجرایی» این تحریم‌ها را متوقف کند.
گفتنی است، بسیاری از ایالت‌‌های آمریکا، جدا از قوانین دولت فدرال، تحریم‌های جداگانه‌ای علیه ایران دارند.
باقی ماندن تحریم‌های ایالتی و همچنین اختیار مخالفان توافق برای تصویب تحریم‌های جدیدتر و بیشتر علیه ایران می‌تواند باعث بی‌اثر شدن لغو تحریم‌ها در آمریکا شود.
در بند 25 برجام درباره لغو تحریم‌های ایالتی آمده است: چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در برجام شود، ایالات متحده با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام‌های مقتضی را به منظور تحقق اجرای آن(لغو تحریم‌ها) اتخاذ خواهد کرد.
 هشدار وزارت خارجه آمریکا: به ایران مسافرت نکنید!
به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وزارتخانه به شهروندان این کشور درباره خطرات سفر به ایران هشدار می‌دهد.
در ادامه بیانیه آمده است: هدف از بیانیه جدید، تأکید بر خطرات دستگیری و زندانی شدن شهروندان آمریکایی، به ویژه افراد دارای تابعیت دو گانه ایرانی- آمریکایی است.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: عناصر متعددی در ایران، کماکان در برابر ایالات متحده موضع خصمانه دارند. از زمان دست‌یابی ایالات متحده و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک برای رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران، این کشور آزار، دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، به ویژه شهروندان دارای تابعیت دو گانه را ادامه داده است.
«سام وربرگ» سخنگوی میز ایران وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن می‌خواهد در مورد برداشته شدن تحریم‌ها  پس از اجرای برجام  و نیز تحریم‌های غیرهسته‌ای در ارتباط با حقوق بشر، تروریسم، و برنامه موشک‌های بالستیک ایران که به جای خود باقی می‌مانند،  کاملا  صریح  و شفاف باشد.
 تحریم‌های غیرهسته‌ای، مانع افزایش صادرات نفت ایران
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: وعده افزایش صادرات نفت ایران با توجه به تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا عملی نیست.
در ادامه گزارش آمده است: شرکت‌های بیمه تمایلی به بیمه کردن نفت‌کش‌های حامل نفت ایران به اروپا ندارند، چرا که چندین لایه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، علی‌رغم رفع برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، کماکان برقرار هستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، چند نفر از قانونگذاران ارشد آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور مطالبات جدیدی درباره اجرای قانون ویزا مطرح کرده‌اند.
قانونگذاران آمریکایی در بخشی از نامه، مذاکرات طولانی سران کنگره با نمایندگان کاخ سفید و حصول توافق بر سر چگونگی اجرای مقررات جدید ویزای آمریکا را یادآور شده‌اند.