kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

50 درصد مراکز آموزش عالی دولتی استانداردهای لازم را ندارند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 140 مرکز آموزش عالی دولتی در کشور گفت: 50 درصد این مراکز استانداردهای لازم را ندارند.


به گزارش ایرنا،‌ مجتبی شریعتی نیاسر در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه 6 کشور در یزد افزود: این امر مستلزم این است که ساماندهی و ارتقای این مراکز را در چارچوب سیاست‌های آموزش عالی دنبال کنیم.
وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت: این طرح با هدف بسیار جدی در شهریور ماه امسال تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده است.
وی اظهار کرد: امیدواریم با تصویب طرح مورد اشاره، افق روشنی از آینده آموزش عالی در قالب آن به تصویر کشیده شود.
وی با بیان اینکه این طرح برنامه‌های مختلفی را به لحاظ سیاست‌های آموزش عالی در خود جای می‌دهد افزود: ساماندهی مراکز آموزش عالی، ارتقای کیفی دانشگاه‌ها، یکپارچه‌سازی نظام پذیرش دانشجو، رابطه اشتغال و تحصیل، توجه به بخش خصوصی، ماموریت‌گرایی و تفویض اختیارات از جمله موارد طرح آمایش آموزش عالی است.
معاون وزیر علوم یادآور شد: ما باید بتوانیم برای دانشگاه‌های مختلف در سطوح مختلف ماموریت‌های جداگانه تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: مشکل امروز ما این است که متاسفانه دانشگاه‌ها مایل هستند که در همه بخش‌ها ورود پیدا کنند که امیدواریم با اجرای طرح مذکور این معضل رفع شود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه در تمام دانشگاه‌ها بحث کیفیت مطرح است گفت: دلیل بی‌توجهی به مقوله کیفیت شاید ناشی از رشد بی‌رویه کمی در دانشگاه‌ها بوده است.
وی افزود: اکنون بحث کیفیت دانشگاه‌ها در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و امیدواریم شاهد ارتقای مراکز آموزش عالی در این زمینه در سال‌های آینده باشیم.
معاون وزیر علوم و تحقیقات با اشاره به دانش‌آموختگی سالانه افزون بر 750 هزار دانشجو در کشور گفت: شغل درصد بالایی از این دانش‌آموختگان متناسب با مدرک تحصیلی آنها نیست.
وی اظهار کرد: این نشان‌دهنده ناهماهنگی در دانش‌آموختگان نظام خدمات آموزشی با نیاز بازار کار است.
وی با اشاره به اینکه هزینه تحصیلی 85 درصد جمعیت دانشجویی کشور توسط خودشان تامین می‌شود افزود: ضعف کیفیت در برخی از زیرمجموعه نظام آموزشی از جمله دانشگاه آزاد دیده می‌شود.وی گفت: رتبه‌بندی در دانشگاه‌های غیردولتی صورت گرفته و در مراکز دولتی هم در دست تدوین است. وی از بازنگری برنامه درسی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تمام برنامه‌های درسی قدیمی هم بازنگری شده است.