kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹

اخبار دانشگاه


قدمی که  مسئولان وزارت نفت برنداشتند!
ادامه 12 روز اعتصاب امتحان و غذای دانشجویان دانشگاه نفت
12 روز است که امتحانات دانشگاه نفت لغو شده و دانشجویان با تحصن در حیاط دانشگاه و اعتصاب غذا، اعتراض خود را در حالی که حتی شب را در همان حیاط دانشگاه و هوای سرد و کویری اهواز و آبادان سر می‌کنند، نشان داده‌اند.
اعتصاب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به دوازدهمین روز خود رسید و علی رغم تحصن شبانه روزی دانشجویان در هوای سرد، هیچ‌کدام از مسئولان دانشگاه و وزارت نفت نه تنها واکنشی برای بهبود وضعیت بلاتکلیفی دانشجویان ندادند بلکه وزیر نفت در گفت‌وگویی اعلام کرد: «با اعتصاب و تحصن کسی را استخدام نمی‌کنیم»!
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، اعتراض دانشجویان نسبت به نقض تعهدات وزارت نفت در خصوص اولویت استخدام دانشجویان در این وزارتخانه است و مسئولانی که برای ادعای دانشجویان جوابی ندارند، موضوع را بیش از پیش پیچیده کرده است.
این وضعیت همچنان ادامه دارد و پنجشنبه شب نیز یکی از دانشجویان به علت سرمازدگی توسط آمبولانس راهی بیمارستان شد.
در پی مصاحبه سلحشور، معاون نیروی انسانی وزیر نفت مبنی بر عدم استخدام دانشجویان، تجمع، تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه‌های صنعت نفت آبادان و اهواز از شامگاه چهارشنبه 16 دی ماه آغاز شد و همچنان با گذشت 12 روز ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت و دانشگاه نفت فکر نمی‌کردند که کار این تجمع و تحصن دو هزار نفره به اینجا بکشد.
این دانشجویان در اعتراضات خود اعلام کرده‌اند تا صدور اطلاعیه کتبی مبنی بر رفع مشکل استخدام و بازگشت به روال سابق براساس وعده‌های داده شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دست از اعتصاب برنداشته و در هیچ امتحانی شرکت نمی‌کنند.
این در حالی است که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های خوزستان در این باره اظهار داشت: برخی از داخل وزارت نفت برای دانشگاه‌ها فرمان آشوب می‌فرستند، خطر از بین رفتن امنیت در اهواز بسیار زیاد است.
همچنین نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه نفت گفت: مجموع دانشجویان شرکت‌کننده در این تحصن با احتساب لغو امتحانات و اعتصاب غذا، به دو هزار نفر می‌رسد که مشغول تحصیل در واحدهای تهران، اهواز و آبادان هستند.
گفتنی است اول هفته جاری، شورای صنفی دانشکده صنعت نفت هم به صورت دسته جمعی استعفا دادند. از طرفی، سیدحسین دهدشتی، رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان خوزستان و نماینده مردم آبادان، طی دو نامه جداگانه تاکید کرده است تا وزارت نفت طبق قول و قرار و تعهد خود در دفترچه‌های کنکور سراسری عمل کند.

دانشمندان ایرانی در ردیف پژوهشگران پراستناد دنیا
بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام اعلام کرد: در میان ۳ هزار و ۱۲۶ پژوهشگر پراستناد جهان پنج پژوهشگر پراستناد از جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.
جعفر مهراد در این خصوص به فارس گفت: براساس نتیجه آخرین رتبه‌بندی یک پایگاه استنادی علوم جهانی پنج دانشمند ایرانی در بین پراستنادترین‌ دانشمندان قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه معیار انتخاب پژوهشگران،‌ رتبه‌بندی در میان یک درصد مقالات پراستناد است، اظهار داشت: تامسون رویترز هر سال پراستنادترین پژوهشگران جهان را که نشان‌دهنده بعضی از پرنفوذترین مغزهای علمی جهان است، معرفی می‌کند. با محاسبات زیرنظام طلایه‌داران علم (ESI) در حدود سه هزار و 126 پژوهشگر این موفقیت را کسب کردند.
مهراد گفت: داوود دومیری گنجی در رشته مهندسی از دانشگاه فنی بابل، مجید اسحاقی گرجی در رشته ریاضیات از دانشگاه سمنان، مهدی دهقان در رشته مهندسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهراورنگ قائدی در رشته مهندسی از دانشگاه یاسوج و سعید عباس‌بندی در رشته ریاضیات از دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی به عنوان پژوهشگران پراستناد ایرانی انتخاب شده‌اند.
وی افزود: در سال 2014 میلادی تعداد پژوهشگران پراستناد ایران 10 نفر بودند. این در حالی است که ایران در سال 2014 میلادی در تامسون رویترز، 31 هزار و 550 مدرک ثبت و نمایه‌سازی کرده است. آمار سال 2015 میلادی در حال تکمیل شدن است و لذا نمی‌توان به آمار فعلی که نزدیک به 30 هزار مدرک است، استناد کرد.

معرفی 20 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از معرفی 20 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: 24 درصد استنادهایی که به حوزه علوم انسانی کشور صورت گرفته متعلق به علوم انسانی دانشگاه تهران است.
به گزارش روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: سهم پژوهشی دانشگاه‌ها از علوم انسانی یکسان نیست. در بررسی پژوهش‌های علوم انسانی تنها نباید به کمیت علم تولید شده بسنده کرد، بلکه کیفیت پژوهش‌ها و میزان اثرگذاری آن‌ها در سطح جامعه علمی نیز از اهمیت برخوردار است.
سرپرست (ISC) گفت: بررسی معتبرترین مجلات علمی پژوهشی و ترویجی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نشان می‌دهد که نزدیک به 14 درصد پژوهش‌های علوم انسانی کشور در دانشگاه تهران انجام می‌شوند. دانشگاه علامه طباطبایی بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد پژوهش‌های علوم انسانی کشور را انجام می‌دهد که حدود 7 درصد آن‌ها را در بر می‌گیرد. همچنین در این حوزه دانشگاه‌های اصفهان و تربیت مدرس از نظر کمیت علم تولید شده در رتبه‌های سوم و چهارم تولید علم کشور قرار دارند. این دو دانشگاه به ترتیب 6 و 5 درصد کمیت تولید علوم انسانی کشور را تولید می‌کنند. دانشگاه شهید بهشتی، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، شیراز و  خوارزمی رتبه‌های بعدی را دارند که هر کدام حدود 4 تا 3 درصد علم علوم انسانی کشور را تولید می‌کنند.
وی افزود: میزان اثرگذاری پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. 24 درصد استنادهایی که به حوزه علوم انسانی کشور صورت گرفته متعلق به علوم انسانی دانشگاه تهران است. دانشگاه علامه طباطبایی بعد از دانشگاه تهران در جایگاه دوم قرار دارد. این دانشگاه بیش 8 درصد استنادها را دریافت کرده است. هر چند دانشگاه تربیت مدرس از لحاظ کمیت تولید علم در جایگاه چهارم قرار گرفته، اما از لحاظ تعداد کل استنادهای دریافت شده در حوزه علوم انسانی در مرتبه سوم کشور قرار دارد و بعد از این دانشگاه، دانشگاه اصفهان قرار گرفته است. این دانشگاه‌ها به ترتیب نزدیک به 8 درصد و بیش از 6 درصد از استنادها را دریافت کرده‌اند. بعد از این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، خوارزمی و مازندران به ترتیب بیشترین میزان استنادها را در این حوزه دریافت کرده‌اند. میزان استنادهای آنها بین 2 تا 5 درصد کل استنادهایی است که به پژوهش‌های علوم انسانی کشور صورت گرفته است.