kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳

اخبار ویژه


600 تومان گران شد هیچی نگو!35 تومان ارزان شد بگو ارز فرو ریخت!
«واکنش بازارها به اجرای برجام / قیمت طلا و ارز ریخت».
این متن، عنوان دیروز یک سایت حامی دولت بود. خبر آن‌لاین دیروز ذیل همین تیتر نوشت: بازار طلا و ارز در آستانه زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌ها روندی نزولی به خود گرفت و قیمت دلار 35 تومان کاهش یافت. هر دلار آمریکا به 3610 تومان رسید.
اما مخاطبان این سایت - که از سوی 2 مدیردولتی اداره می‌شوند - واکنش‌های قابل تأملی به این فضاسازی داشتند:
- شروع شد دوباره، 4 روز 20 تومن 30 تومن میاد پایین، بعد شوک از بین میره، حباب برمی‌گرده، 400 تومن، 500 تومن میره بالا. این شده زندگی ما.
- چنان گفتی ریخت خبر آنلاین، گفتم دلار شده 800 تومن احمدنژادی(علی)
- علی جان دلار احمدی‌نژادی 3300 تومان بود.
- وای نه الان 100 میاری پایین فردا که زندگی عادی شد میشه 3800.
- دلار در عرض 6 ماه 500 تومن گرون شده چی میگی عمو؟
- دیگه این مطالب برای مردم عادی شده. همچین در تیتر خورده قیمت طلا و ارز ریخت که یکی باید بره از زمین جمعش کنه.
- چقدر خوشحالید؟ واقعا که!
- خدایا این همه خوشی را از ما نگیر دلار ارزون شد هورااااااا
-اومدم چند تا گنده بار کنم دیدم دوستان حق مطلب را ادا کردن.
- آخه مگه دولت می‌ذاره ارز ارزون بشه؟؟؟؟؟ سرمایه‌دارا ورشکست میشن اگه دلار ارزون بشه.
- مسخره ملت کردن، تیتر سایت‌ها دلار سقوط کرد میری می‌خونی می‌بینی ده تومن اومده پایین. وقتی خبری در مورد دلار نمی‌زنن یهو می‌بینی ششصد تومن رفته بالا. از خدا نمی‌ترسن....
- از این پایین رفتنا باید بیشتر از بالا رفتن ترسید، چون فردای روزی که صد تومن میره پایین، پونصد تومن میره بالا.
- زمانی قیمت ارز در این کشور به صورت واقعی پایین خواهد آمد و ثابت خواهد شد که به جای دلالی و اتکای اقتصاد کشور به بازار و جماعت بازاری و بازاری مآبی که در اون همه نوع دلالی رو به نام کاسبی می‌شناسند، به جای انباشه کردن سرمایه‌ها در ساخت‌ و ساز در شهرهای بزرگ و دست به دست کردن آن، به جای تفکر به پول راحت از قبل سود بانکی و امثالم و شراکت همگان در دلالی، تولید صادرات محور رشد کند و صادرات ما روز بروز زیاد شود و در مقابل آن ارز وارد کشور شود.
در همین حال سایت اقتصادنیوز از قول امیر محمد خدیوی نوشت: قیمت ارز تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت. نوسانات ایجاد شده در بازار ارز در پس از آغاز اجرای برجام بسیار اندک است و به نظر نمی‌رسد قیمت ارز کاهش قابل توجهی داشته باشد.
وی اظهار داشت: در مجموع نرخ دلار و انواع ارز در بازار صعودی خواهد بود و کلیت بازارها به سمت و سویی حرکت کرده است که دیگر نسبت به اخبار واکنشی از خود بروز نمی‌دهند.
حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه نیز به تسنیم گفت: نرخ ارز قطعا با برجام کاهش نخواهد یافت.
فرارو دیگر سایت حامی دولت نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: تجربه‌های قبلی نشان داده که شوک مثبت و منفی قیمت، پایداری چندانی نداشته و پس از مدتی بازار بیشتر سعی خواهد کرد که خود را با عوامل بنیادی تطبیق دهد. بازار ارز در سال 94 دو بار به طور مشخص تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت و هر دو بار پس از کاهش قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت. نخست در اولین روز کاری پس از بیانیه لوزان که قیمت این ارز تا 3 هزار و 200 تومان پایین رفت. ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 270 تومان به کار خود پایان داد. بار دوم نیز پیش از اعلام برنامه جامع مشترک بود که دوباره روند این ارز نزولی شد، ولی بلافاصله پس از اعلام این خبر، روند دلار تغییر کرد. حال سرنوشت بازار در آستانه اجرایی شدن برجام چه خواهد بود؟ آیا کاهش دلار پایدار خواهد بود یا بازار به مانند دوبار گذشته حرکت از کف قیمتی را آغاز خواهد کرد؟
فرارو می‌افزاید: بازار ارز معمولا در درازمدت بیشتر از اخبار روانی، تحت تاثیر اخباری قرار می‌گیرد که به طور مستقیم با ورودی و خروجی بازار در ارتباط هستند. در این شرایط، عاملی مانند مذاکرات نهایتا دو تا سه هفته بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی نوسان قیمت نفت اثرات درازمدتی دارد و می‌تواند بازار ارز را در دوره زمانی بیشتری درگیر خود کند.
قیمت جهانی نفت دیروز مجددا تحت تاثیر اعلام اجرای توافق برجام باز هم با شیب بیشتری کاهش یافت که اولین دستاورد نقد اجرای برجام برای ما محسوب می‌شود.
در همین حال بنابر گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا بورس تهران روز گذشته رشد 1344 واحد داشت. آخرین باری که بورس تهران رشد بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد روز 22 تیر ماه بود که در آن زمان هم بورس تهران تحت تاثیر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای رشد 1500 واحدی را تجربه کرد اما برخلاف انتظار‌ها، مشخص شدن نتیجه مذاکرات روند و توافق ایران با گروه 5+1 بورس را منفی کرد و بورس تهران به دلیل ابهامات مختلف سیاسی و اقتصادی تا به امروز روند نزولی در پیش گرفت.

زانو زدن تفنگداران آمریکا /نشانه خفت و شکست مقابل ایران
یک سایت خبری وابسته به رژیم صهیونیستی نوشت: رسانه‌های اسرائیل با انتشار تصاویر «خفت‌بار» تفنگداران دستگیر شده آمریکایی، ماجرای دستگیری این تفنگداران را روز شکست آمریکا در برابر ایران دانستند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت «المصدر» تاکید کرد: تیتر اصلی روزنامه‌های اسرائیل «روز شکست آمریکا در برابر ایران» بود.
المصدر خاطرنشان کرد: سپاه، تفنگداران دریایی آمریکایی را که وارد آب‌های ایران شده بودند دستگیر کرد. از این تفنگداران در حالی که به نشانه تسلیم زانو زده و دست‌هایشان را روی سر خود قرار داده بودند عکس گرفته شد. آنان قبل از آزادی به خاطر میزبانی تشکر کردند.
به گزارش العالم، این سایت وابسته به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این ماجرا در حالی روی داد که یک هفته طوفانی از روابط بحرانی بین ایران و چند کشور عربی حاشیه خلیج ‌فارس و قطع روابط دیپلماتیک، سپری می‌شود.
المصدر افزود: به هر حال، رسانه‌های اسرائیلی در تله ایران افتادند و عکس‌های خفت‌بار تفنگداران نیروی دریایی آمریکایی را منتشر کردند، آن هم پس از سخنرانی اوباما. اوباما در این سخنرانی مدعی شده بود که امروز در دنیا هیچ کسی جرأت درگیری با نظامیان ما را ندارد.

برخی مدیران وزارت نفت عضو هیئت مدیره ده‌ها شرکت هستند
برخی از مدیران وزارت نفت عضو هیئت مدیره 30 تا 40 شرکت داخلی و خارجی هستند!
علی اصغر ابراهیمی معاون پیشین وزارت نفت در گفت‌وگو با شبکه راه دانا و درباره قراردادهای جدید نفتی گفت: در این قراردادها عملاً از اختیارات شرکت ملی نفت ایران خلع ید می‌شود؛ به موجب این قرارداد یک میدان نفتی را به یک شرکت خارجی می‌دهند که این شرکت خارجی یک شرکت ایرانی را نیز با تأیید وزارت نفت همراه خود می‌کند. مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این نکته که انتخاب شرکت ایرانی هم پر از ابهام است گفت: مشخص نیست وزارت نفت با چه مکانیسمی قرار است این شرکت‌ها را انتخاب کند و این یکی از دغدغه‌های اصلی است؛ چرا که وزیر فعلی نفت در گذشته 8 سال وزیر بوده و دو تن از معاونان وی نیز وزیر بوده‌اند و تنها در دولت نهم و دهم مسئولیت نداشتند و در این هشت سال که وزیر نبودند، تعدادی از مدیران و معاونان کلیدی این افراد در بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری، شرکت‌های مختلفی زدند.
معاون سابق وزیر نفت در امور مهندسی و خودکفایی تعامل با یادآوری این نکته که برخی از این مدیران وزارت نفت، عضو هیئت مدیره 30 تا 40 شرکت داخلی و خارجی هستند خاطرنشان کرد: با توجه به چنین سابقه‌ای به احتمال زیاد کسانی برای همکاری تأیید می‌شوند که همفکران و همراهان این افراد هستند.
وی اظهار داشت: در حقیقت joc متشکل از شرکت خارجی که می‌تواند یکی از شرکت‌های ثبت شده این افراد در خارج از کشور باشد و یک شرکت داخلی که احتمال زیاد باز هم شرکتی است که در چند سال گذشته توسط این افراد در داخل ثبت شده، با شرکت نفت ایران وارد قرارداد می‌شود و از این لحظه به بعد یک میدان نفتی که می‌تواند یک استان یا یک منطقه وسیعی در سرزمین‌های نفت خیز کشور باشد در اختیار joc قرار گرفته تا کارهای اکتشاف و توسعه را انجام بدهند.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تضمین تولید توسط این شرکت‌ها از میدان‌های مشترک افزود: اگر به دلایل تحریم، رکود در بازار و... امکان فروش از ایران گرفته شد، طبق این قراردادها حق کاهش تولید این شرکت‌ها را نداشته و اگر تولید آنها را متوقف کردیم بایستی سهم این شرکت‌ها را از دیگر منابع درآمدی کشور به عنوان جریمه پرداخت کنیم.
ابراهیمی اصل با اشاره به ضعف این قراردادها در صورت اختلافات تصریح کرد: در صورتی که دو شرکت ایرانی و خارجی اختلاف پیدا کنند، مدیرعامل شرکت خارجی و مدیر عامل شرکت داخلی موظف هستند که با یکدیگر به گفت‌وگو پرداخته و این اختلافات را حل کنند و اگر باز هم اختلافات حل نشد این اختلافات به حکمیت برده می‌شود که شامل دو نفر غربی و یک ایرانی است.
وی گفت: اگرچه در ظاهر ادعا شده است که مالکیت یک میدان در اختیار شرکت خارجی نبوده، اما در واقع در قراردادهای امتیازی مشارکت در تولید، در 37 بلوک مشخص، شرکت‌های خارجی وارد می‌شوند و مساحت وسیعی را به مدت حداقل 30 سال در اختیار می‌گیرند. این یک نمونه کامل نفوذ اقتصادی، نفوذ جریانی است و در حقیقت به صورت هوشمندانه با دست خود شرایط را برای اشغال میادین داخلی توسط شرکت‌های خارجی فراهم می‌کنیم.
وی تأکید کرد: اگر مجلس و شورای نگهبان به این قراردادها ورود پیدا کنند جلوی این قراردادها گرفته می‌شود؛ فراموش نکرده‌ایم که قرارداد کرسنت بیش از 14 میلیارد دلار به کشور ضرر زده است و 6 میلیارد دلار دیگر هم در دادخواست جداگانه‌ای تنظیم شده است و باید جریمه بپردازیم.

کاخ سفید: تحریم‌های جدید علیه ایران روی میز است
سخنگوی کاخ سفید همزمان با فرا رسیدن روز اجرای برجام تأکید کرد گزینه تحریم‌های جدید علیه ایران همچنان روی میز است و ما این گزینه را از روی میز برنداشته‌ایم. جاس ارنست در جمع خبرنگاران گفت: ما هرگز گزینه تحریم ایران را براساس دیگر نگرانی‌های خود از رفتارهای آنان از روی میز برنداشته‌ایم.
وی با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفت: بحث‌های زیادی درباره امکان اعمال تحریم علیه ایران به خاطر برنامه موشکی این کشور وجود دارد و این مسئله را که چنین تحریم‌هایی ممکن است در هر زمانی ضد ایران اعمال شوند، رد نمی‌کنیم. از این رو، این مسئله همواره گزینه روی میز ماست. همانطور که بارها گفته‌ایم گفت‌وگوهای هسته‌ای ما با این کشور باعث حل و فصل در موضوع برنامه موشکی یا دشمنی آنان با اسرائیل نمی‌شود، این را نیز به روشنی گفته‌ایم که این توافق هسته‌ای نمی‌تواند باعث از دست رفتن توان ما برای به پاسخگویی کشیدن ایران به خاطر این اقدامات ناخوشایند شود.

به مردم بگویید جشن بگیرند اما گریبان دولت را نگیرند!
حامیان دولت و اصلاح‌طلبان روش متناقضی را در قبال فرا رسیدن روز اجرای برجام در پیش گرفته‌اند؛ دعوت به جشن و هیجان و پایکوبی و در عین حال ابراز نگرانی نسبت به ایجاد توقع و انتظار غیرقابل تأمین در میان مردم!
دیروز در حالی که سخن از بیانیه آژانس، دیدار ظریف با کری و موگرینی، و اعلام اجرای برجام و لغو برخی تحریم‌ها بود، محافل رسانه‌ای حامی دولت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی دعوت به جشن در میادین اصلی شهر (تهران) کردند که روزنو و اصلاحات‌نیوز از این جمله بودند. آدرس‌ها اغلب مربوط به خیابان‌ها و میدان‌های بالای شهر بود. همچنین گفته شد که برخی محافل دولتی درصددند جشن‌هایی را در مدارس برگزار کنند. مشابه این هیجان پس از توافق ژنو (3 آذر 92)، بیانیه لوزان (13 فروردین 94) و توافق نهایی (23 تیر) از سوی رسانه‌ها ایجاد شده اما به مرور شدت آن در ظرف 27 ماه فروکش کرده بود. به مرور بازارهای ارز و سرمایه و بورس واکنش‌های منفی نیز به برخی از این اخبار نشان دادند.
اما دیروز به موازات دعوت به جشن و هیجان، مطبوعات حامی دولت و اصلاح طلب برخی نگرانی‌ها را بروز دادند و این دعوت به جشن را تیغ دو دم علیه خود توصیف کردند. روزنامه فرهیختگان از قول زیباکلام نوشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که درباره برجام برای حسن روحانی وجود دارد، این است که آقای روحانی باید بسیار مراقب باشند تا امیدها و آرزوها و انتظارات غیرواقعی به وجود نیاید؛ چرا که بسیاری هستند که منتظرند برجام اجرایی شود و بعد بگویند پس چرا مسائل و مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود؟ رئیس‌جمهور باید همه توان خود را به کار گرفته و در درجه اول به مخالفان و در وهله دوم به مردم ایران این مسئله را توضیح دهند که تحریم‌ها و معضلات هسته‌ای به مثابه سنگی بر پای اقتصاد، رشد و توسعه کشور بوده است. برداشتن این مانع به هیچ وجه به این معنا نیست که می‌توانیم به سرعت بدویم.
وی می‌افزاید: متأسفانه در گذشته هر زمان که روحانی درباره اقتصاد ایران صحبت کرده یا نشستی ترتیب داده، همواره صحبت از شیب ملایم بوده است و خبرهای خوبی که قرار است به گوش‌مان برسد. من بر این باورم که به جای این صحبت‌ها، حقیقت‌ها باید بازگو شود. رئیس جمهور باید به این اشاره کند که سهم برجام در خارج کردن ایران از رکود چقدر است؟ و اصولاً چه میزان از اقتصاد ایران به برجام ارتباطی پیدا نمی‌کند؟
مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال تا قبل از انتخابات 92 تصریح می‌کردند که 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی زیر سر سوء مدیریت دولت است و تنها 10 تا 30 درصد آن به تحریم‌ها مربوط می‌شود.
همزمان با فرهیختگان، روزنامه اعتماد نیز هشدار مشابهی را عنوان کرد و نوشت: آیا تحولی بزرگ در اقتصاد در راه است؟ تزریق شادی پسابرجام به مثابه چاقویی دولبه است. هر چند نمی‌توان از کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری با لغو تحریم‌های بانکی چشم پوشید، توان فروش آزادانه نفت به همه کشورهای جهان را نادیده گرفت یا حذف واسطه‌های دست چندم را فراموش کرد اما در تحلیل پسابرجام باید واقع‌بین بود. به نظر می‌رسد بیش از هر چیز دولت باید کوشش کند به جای تزریق شادی به مردم واقعیت موجود اقتصاد را نمایش دهد. چه اینکه با تزریق شادی برای عملی شدن برنامه لغو تحریم‌ها، گرچه امید به گشایش و بهبود چشم‌اندازها اثرش را بر تصمیم‌های اقتصادی مردم خواهد گذاشت اما این شادی هم برای مردم و هم برای دولت به مثابه یک چاقوی دو لبه عمل می‌کند.
اعتماد می‌افزاید: اگر دولت واقعیت زمان را امروز و به موقع به مردم نگوید چه بسا نارضایتی ناگهانی حاصل از بی‌ثمر بودن شادی گریبان خود دولت را بگیرد.
یادآور می‌شودهاشمی رفسنجانی دیروز فرا رسیدن روز اجرای برجام را به دولت و مردم و رهبری تبریک گفت.