kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲

600 تومان گران شد هیچی نگو!35 تومان ارزان شد بگو ارز فرو ریخت!(خبر ویژه)


«واکنش بازارها به اجرای برجام / قیمت طلا و ارز ریخت».
این متن، عنوان دیروز یک سایت حامی دولت بود. خبر آن‌لاین دیروز ذیل همین تیتر نوشت: بازار طلا و ارز در آستانه زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌ها روندی نزولی به خود گرفت و قیمت دلار 35 تومان کاهش یافت. هر دلار آمریکا به 3610 تومان رسید.
اما مخاطبان این سایت - که از سوی 2 مدیردولتی اداره می‌شوند - واکنش‌های قابل تأملی به این فضاسازی داشتند:
- شروع شد دوباره، 4 روز 20 تومن 30 تومن میاد پایین، بعد شوک از بین میره، حباب برمی‌گرده، 400 تومن، 500 تومن میره بالا. این شده زندگی ما.
- چنان گفتی ریخت خبر آنلاین، گفتم دلار شده 800 تومن احمدنژادی(علی)
- علی جان دلار احمدی‌نژادی 3300 تومان بود.
- وای نه الان 100 میاری پایین فردا که زندگی عادی شد میشه 3800.
- دلار در عرض 6 ماه 500 تومن گرون شده چی میگی عمو؟
- دیگه این مطالب برای مردم عادی شده. همچین در تیتر خورده قیمت طلا و ارز ریخت که یکی باید بره از زمین جمعش کنه.
- چقدر خوشحالید؟ واقعا که!
- خدایا این همه خوشی را از ما نگیر دلار ارزون شد هورااااااا
-اومدم چند تا گنده بار کنم دیدم دوستان حق مطلب را ادا کردن.
- آخه مگه دولت می‌ذاره ارز ارزون بشه؟؟؟؟؟ سرمایه‌دارا ورشکست میشن اگه دلار ارزون بشه.
- مسخره ملت کردن، تیتر سایت‌ها دلار سقوط کرد میری می‌خونی می‌بینی ده تومن اومده پایین. وقتی خبری در مورد دلار نمی‌زنن یهو می‌بینی ششصد تومن رفته بالا. از خدا نمی‌ترسن....
- از این پایین رفتنا باید بیشتر از بالا رفتن ترسید، چون فردای روزی که صد تومن میره پایین، پونصد تومن میره بالا.
- زمانی قیمت ارز در این کشور به صورت واقعی پایین خواهد آمد و ثابت خواهد شد که به جای دلالی و اتکای اقتصاد کشور به بازار و جماعت بازاری و بازاری مآبی که در اون همه نوع دلالی رو به نام کاسبی می‌شناسند، به جای انباشه کردن سرمایه‌ها در ساخت‌ و ساز در شهرهای بزرگ و دست به دست کردن آن، به جای تفکر به پول راحت از قبل سود بانکی و امثالم و شراکت همگان در دلالی، تولید صادرات محور رشد کند و صادرات ما روز بروز زیاد شود و در مقابل آن ارز وارد کشور شود.
در همین حال سایت اقتصادنیوز از قول امیر محمد خدیوی نوشت: قیمت ارز تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت. نوسانات ایجاد شده در بازار ارز در پس از آغاز اجرای برجام بسیار اندک است و به نظر نمی‌رسد قیمت ارز کاهش قابل توجهی داشته باشد.
وی اظهار داشت: در مجموع نرخ دلار و انواع ارز در بازار صعودی خواهد بود و کلیت بازارها به سمت و سویی حرکت کرده است که دیگر نسبت به اخبار واکنشی از خود بروز نمی‌دهند.
حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه نیز به تسنیم گفت: نرخ ارز قطعا با برجام کاهش نخواهد یافت.
فرارو دیگر سایت حامی دولت نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: تجربه‌های قبلی نشان داده که شوک مثبت و منفی قیمت، پایداری چندانی نداشته و پس از مدتی بازار بیشتر سعی خواهد کرد که خود را با عوامل بنیادی تطبیق دهد. بازار ارز در سال 94 دو بار به طور مشخص تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت و هر دو بار پس از کاهش قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت. نخست در اولین روز کاری پس از بیانیه لوزان که قیمت این ارز تا 3 هزار و 200 تومان پایین رفت. ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 270 تومان به کار خود پایان داد. بار دوم نیز پیش از اعلام برنامه جامع مشترک بود که دوباره روند این ارز نزولی شد، ولی بلافاصله پس از اعلام این خبر، روند دلار تغییر کرد. حال سرنوشت بازار در آستانه اجرایی شدن برجام چه خواهد بود؟ آیا کاهش دلار پایدار خواهد بود یا بازار به مانند دوبار گذشته حرکت از کف قیمتی را آغاز خواهد کرد؟
فرارو می‌افزاید: بازار ارز معمولا در درازمدت بیشتر از اخبار روانی، تحت تاثیر اخباری قرار می‌گیرد که به طور مستقیم با ورودی و خروجی بازار در ارتباط هستند. در این شرایط، عاملی مانند مذاکرات نهایتا دو تا سه هفته بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی نوسان قیمت نفت اثرات درازمدتی دارد و می‌تواند بازار ارز را در دوره زمانی بیشتری درگیر خود کند.
قیمت جهانی نفت دیروز مجددا تحت تاثیر اعلام اجرای توافق برجام باز هم با شیب بیشتری کاهش یافت که اولین دستاورد نقد اجرای برجام برای ما محسوب می‌شود.
در همین حال بنابر گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا بورس تهران روز گذشته رشد 1344 واحد داشت. آخرین باری که بورس تهران رشد بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد روز 22 تیر ماه بود که در آن زمان هم بورس تهران تحت تاثیر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای رشد 1500 واحدی را تجربه کرد اما برخلاف انتظار‌ها، مشخص شدن نتیجه مذاکرات روند و توافق ایران با گروه 5+1 بورس را منفی کرد و بورس تهران به دلیل ابهامات مختلف سیاسی و اقتصادی تا به امروز روند نزولی در پیش گرفت.