kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
مدیرعامل مپنا:

دولت فقط به سرمایه‌گذاران خارجی تضمین بازگشت سرمایه می‌دهد

مدیرعامل مپنا از رفتار متفاوت و تبعیض‌آمیز دولت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انتقاد کرد.


عباس علی‌آبادی با بیان اینکه دولت به سرمایه‌گذاران خارجی تضمین ملی بابت بازپرداخت سرمایه‌گذاری می‌دهد، گفت: می‌گویند فاینانس تضمین مالی یک فرصت است و شرکت‌های خارجی فاینانس می‌آورند، اگر به ما هم تضمین بدهند ما هم فاینانس می‌دهیم.
وی افزود: می‌توان از همین بازار بورس پروژه‌های صنعت برق کشور را تامین سرمایه‌ کرد اما نکته اینجاست که دولت به سرمایه‌گذار خارجی تضمین سرمایه‌گذاری می‌دهد اما به سرمایه‌گذار داخلی تضمین بازپرداخت سرمایه‌گذاری داده نمی‌شود؛ اگر منبعی هست که می‌توان بازپرداخت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار خارجی را تضمین کرد از همان منبع بازپرداخت سرمایه سرمایه‌گذار داخلی را نیز تضمین کنید.
مدیرعامل مپنا خاطرنشان کرد: مپنا آماده است برای تبدیل تمامی نیروگاهی سیکل ساده به سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های تولید همزمان آب و برق تامین سرمایه کند به شرطی که آن تبدیل دولتی و ملی که به سرمایه‌گذار خارجی داده می‌شود به مپنا نیز داده شود.
وی ادامه داد: این تضمین دولتی به آن معناست که وزارت اقتصاد به عنوان نماینده ملت ایران تضمین ملی می‌دهد نه اینکه شورای عالی اقتصاد تصویبی در این خصوص داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی در نشست خبری خود اظهار داشت: حوزه تجهیزات نیروگاهی در دنیا به دلیل پیچیدگی و عمق تکنولوژی به صورت انحصاری در آمده و ایران در بین معدود کشورهای دارای توانایی فنی و اجرایی ساخت نیروگاه قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر ایران می‌تواند تجهیزات نیروگاهی را مطابق با آخرین استانداردها و تکنولوژی‌های روز جهان تولید کند و این موفقیت نتیجه سال‌ها تلاش دانشمندان و متخصصان کشور است.
مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه به زمان اجرای برجام نزدیک می‌شویم، گفت: در شرایط پساتحریم باید تحلیل دقیقی از وضعیت کشور داشته باشیم و بدانیم چگونه با بنگاه‌های بزرگ  برخورد کنیم و چگونه بنگاه‌های داخلی را مدیریت کنیم تا ظرفیت‌هایی که با خون دل به دست آمده‌اند به سادگی از بین نروند؛ شرایط بسیار حساسی است که باید با تدبیر و رعایت ملاحظات بسیاری به این دوران ورود کنیم.
علی‌آبادی با بیان اینکه در کشورهای اطراف ایران ظرفیت‌های بسیاری برای ورود در صنعت برق وجود دارد، گفت: در حالی که کشور پاکستان در همسایگی ما قرار دارد و نیازهای متعددی در احداث نیروگاه و تامین برق دارد، ما نتوانسته‌ایم از این بازار بالقوه استفاده چندانی داشته باشیم اما متاسفانه کشور آمریکا در حوزه برق پاکستان سرمایه‌گذاری کرده و اگر ایران دیر بجنبد این بازار را از دست می‌دهد. این در حالی است که ما در داخل کشور هم تکنولوژی ساخت نیروگاه را داریم و هم توان اجرای پروژه‌هایی در این بخش در ایران وجود دارد.