kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
مشاور انجمن خودروسازان ایران مطرح کرد

افزایش آلایندگی هوا با مجوز وزارت صنعت

مشاور انجمن خودروسازان ایران از صدور مجوز وزارت صنعت برای تولید موتورسیکلت‌های آلاینده تا یک سال دیگر خبر داد.


داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هر موتورسیکلت با توجه به سال ساخت آن بین 6 تا 8 برابر خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو4، آلایندگی ایجاد می‌کند.
وی همچنین اظهار کرد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حالی همچنان در کشور تولید می‌شوند که از 15 سال پیش قرار بود تولید آنها متوقف و موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه زمانی که در وزارت صنعت استاندارد آلایندگی یورو2 برای خودروها تصویب شد قرار بود موتورسیکلت‌ها نیز انژکتوری شوند، خاطرنشان کرد: با این حال در آن زمان موتورسیکلت‌سازان اظهار کردند که چین موتور انژکتوری تولید نمی‌کند و تهیه این قطعه از کشورهای دیگر نیز باعث افزایش 50 دلاری قیمت موتورسیکلت می‌شود بنابراین این کار را نکردند.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر نیز مقرر شده که تا پایان سال 1395 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت‌ها انژکتوری شوند با این حال مهلت یک ساله برای ادامه تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری به معنای اضافه شدن یک میلیون دستگاه موتورسیکلت آلاینده جدید به خیابان‌ها است.
وی افزود: این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانست با توجه به وضعیت آلودگی هوا، از هم‌اکنون ثبت سفارش و واردات قطعات و در نتیجه تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را ممنوع کند و نیازی به ارائه مهلت یک ساله در این زمینه نبود.
میرخانی رشتی با بیان اینکه از بیشتر موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها برای مشاغلی چون جابجایی بار و مسافر استفاده می‌شود، تصریح کرد: بنابراین موتورسیکلت‌ها مانند تاکسی‌ها پیمایش زیادی در طول روز داشته و نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.
وزارت صنعت با آلایندگی بالای موتورسیکلت‌ها باز هم مجوز تولید این موتورها را تا یک سال دیگر صادر کرده است.
بر اساس این مجوز یک میلیون دستگاه موتورسیکلت آلاینده جدید به خیابان‌ها اضافه می‌شود.