kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
یک مسئول مطرح کرد

حباب 2 میلیونی قیمت زعفران

عضو شورای ملی زعفران با تأکید بر اینکه زعفران یک کالای سرمایه‌ای نیست، گفت: دلالان به اشتباه وارد بازار این محصول می‌شوند و با افزایش قیمت زعفران موجب کاهش صادرات می‌گردند.


علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: امسال وضعیت تولید زعفران بسیار خوب بوده است.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای فرصت‌طلب، باعث متشنج شدن بازار زعفران می‌شوند، افزود: درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران نسبت به زمان تولید و برداشت 2میلیون تومان بیشتر شده و این موضوع ناشی از اقداماتی است که دلالان انجام می‌دهند.
حسینی بیان داشت: افرادی که باعث نوسان قیمت در بازار زعفران می‌شوند، تولیدکننده و صادرکننده زعفران نیستند، بلکه یک عده فرصت‌طلب هستند که پولشان را به اشتباه در زعفران سرمایه‌گذاری می‌کنند.
نایب رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی گفت: زعفران کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و عده‌ای که قبلاً اقدام به سرمایه‌گذاری در این محصول کرده‌اند، پولشان را از دست داده‌اند.
حسینی بیان داشت: پس از یک مدت نگهداری زعفران این محصول کیفیتش را از دست می‌دهد، ضمن اینکه با از دست رفتن رطوبت وزن آن هم کاهش می‌یابد و بنابراین محصولی که با قیمت گزاف خریداری می‌شود، به علت ماندن در انبار وزنش از دست می‌رود و خریدار قطعاً دچار ضرر می‌شود.
وی بیان داشت: ورود دلالان به بازار زعفران نه تنها منجر به افزایش کاذب و حباب‌گونه قیمت زعفران می‌شود، بلکه باعث کاهش صادرات هم می‌شود.
عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: هیچ خریدار خارجی حاضر نیست، محصولی را که امروز به قیمتی خریداری کرده است پس از مدتی با قیمت بالاتری خریداری کند و افزایش قیمت زعفران بدین‌گونه برروی صادرات تأثیر می‌گذارد.
حسینی تصریح کرد: صدای ترکیدن حباب کاذب زعفران به گوش می‌رسد و امیدوارم با ترکیدن حباب زعفران هرچه زودتر دلالان این بازار به اشتباه خود پی ببرند.
نایب رئیس تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: درحال حاضر قیمت میانگین هر کیلو زعفران 5 میلیون و 600 هزار تومان است، درحالی که باید قیمت متوسط آن یک میلیون تومان زیر قیمت مذکور باشد.