kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
با دستور زنگنه

فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ابلاغ شد

پس از تایید فرمول پیشنهادی وزارت نفت از سوی معاون اول رئیس جمهوری، جزئیات نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی از سوی وزیر نفت ابلاغ شد.


به گزارش شانا، در ماده 1 ابلاغیه وزیر نفت درباره خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی آمده است: فرمول پایه محاسبه قیمت گاز سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به ترتیب زیر خواهد بود:
قیمت گازطبیعی در بازار تعیین شده * 0/5+ معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی * 0/5= قیمت گازطبیعی
بنا بر این ابلاغیه، منظور از «معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی»، حاصل ضرب کل گاز فروخته شده منهای مقدار گاز وارداتی در متوسط قیمت فروش سایر مصارف داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل و نقل و صنعت بدون احتساب فروش به پتروشیمی‌ها به عنوان خوراک) به علاوه کل درآمد حاصل از صادرات گاز و نیز کل پرداختی برای واردات گاز، تقسیم بر مقدار گاز فروخته شده برای سایر مصارف  داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل و نقل و صنعت غیر خوراک پتروشیمی‌ها) به علاوه مقدار صادرات گاز است (برابر با فرمول ذیل). این معدل در هر نیمه سال شمسی بر مبنای عملکرد نیمه گذشته سال محاسبه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
همچنین منظور از «قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده» عبارت است از متوسط قیمت گاز در هر ماه در هابهای تعیین شده به عنوان نشانگر قیمتهای عمده‌فروشی گازطبیعی در مناطق رقیب در توسعه صنعت پتروشیمی ایران، شامل هنری هاب آمریکا، هاب آلبرتا کانادا و هاب‌های NBP انگلیس و FFT هلند.
این فرمول قیمت از ابتدای سال ١٣٩٥ تا ابتدای سال ١٤٠٥ معتبر است و مبنای تسعیر نرخ  ارز در هر ماه متوسط نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی خواهد بود.
گفتنی است، هم اکنون قیمت هر متر مکعب خوراک پتروشیمی‌ها 13 سنت است و در شرایطی که فرمول جدید محاسبه قیمت گاز بدون تعیین قیمت مشخص اعلام شده است، از چند روز پیش جریان رسانه‌ای حامی رانت خوراک ارزان پتروشیمی در اقدامی پیش‌دستانه تلاش کرد قیمت‌های جدید را 8/5 سنت به ازای هر متر مکعب اعلام کند.