kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

شمارش معکوس برای آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر حلب

ارتش سوریه پس از پیروزی‌های گسترده اخیر، خود را برای عملیات آزادسازی دومین شهر بزرگ این کشور، آماده می‌کند.

سرویس خارجی-

سرانجام پس از ماه‌ها پیشروی و پیروزی درخشان نیروهای ارتش سوریه و مقاومت که از سوی جنگنده‌های روسی حمایت می‌شد، لحظه حساس فرارسیده است و شهر «حلب» در نوبت آزادسازی قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم، یک منبع امنیتی سوریه با اعلام این خبر، گفته در این عملیات، حضور نیروهای مقاومت لبنان و نیروهای مردمی سوریه نیز پررنگ خواهد بود و علاوه بر آن، جنگنده‌های روسی هم نقش پشتیبانی نیروهای مقاومت را برعهده خواهند داشت.
به گفته افسر بلندپایه ارتش سوریه «این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات نظامی ارتش سوریه از آغاز بحران (2011) تاکنون خواهد بود.»
منابع سوری به زمان آغاز عملیات، اشاره نکردند. نیروهای ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر پیروزی‌های گسترده‌ای را در مناطق مختلف این کشور، خصوصا در استان حلب رقم زده‌اند. این پیروزی‌ها، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را نگران کرده است و حتی گفته می‌شود که ایالات متحده درصدد احداث یک پایگاه نظامی در شمال شرق سوریه و حوالی سد «تشرین» (منطقه کردنشین) است.
گزارش پیروزی‌ها
 از سوی ارتش روسیه
به گزارش ایسنا، «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اما اعلام کرده که، جنگنده‌های روسی از آغاز عملیات در سوریه (9 مهر گذشته) تاکنون 5662 عملیات انجام داده‌اند و به کمک این جنگنده‌ها، ارتش سوریه توانسته 217 شهر، شهرک و منطقه را که مساحت کل آنها به 1000 کیلومتر مربع می‌رسد، از چنگال داعش آزاد کند. ساکنان شهرک‌ها و شهرهای آزاد شده نیز به تدریج به خانه‌های خود باز می‌گردند و زندگی عادی را از سر می‌گیرند.
عناصر تروریستی نیز در مقابل، از کمبود سوخت، تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز خود رنج می‌برند.
رودسکوی گفت: «نیروهای سوری با همکاری نظامیان روسی، 22 تن کمک بشردوستانه از طریق هوا و با چتر به شهرک‌های آزاد شده پرتاب کردند.»
به گفته وی، در «شهر «دیرالزور» برای حدود 200 هزار نفر جمعیت از طریق هوایی کمک‌رسانی شده است.»
رودسکوی این را هم گفت که «عملیات انسانی و بشردوستانه (روسیه و سوریه) متوقف نخواهد شد و ما تمام تلاش خود را برای کمک به مردم سوریه به کار خواهیم گرفت.»
آمریکا در هر حمله
 50 غیرنظامی را می‌کشد
وی در مورد تفاوت عملیات هوایی روسیه در سوریه و عملیات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت رهبری آمریکا نیز اظهار داشت: «در هر عملیات هوایی پنتاگون، دست‌کم 50 غیرنظامی کشته می‌شوند.» اگر همکاران ما در مورد پیامدهای حملات هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش سکوت اختیار کنند، ما مجبور خواهیم شد، (با انتشار اسناد مرتبط) افکار عمومی را نسبت به این واقعیت آگاه کنیم.
ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش متشکل از 60 کشور، از شهریور 2014 حملات خود را علیه مواضع داعش آغاز کرده‌اند. از آنجا که حملات فوق بدون دقت صورت می‌گیرند، تاکنون غیرنظامیان زیادی بر اثر این حملات کشته شده‌اند.
ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن از سال 2011 تاکنون جنگ نیابتی ویران‌کننده‌ای را در سوریه راه انداخته‌اند. علی‌رغم اینکه در این جنگ، تروریست‌هایی از 100 کشور در سوریه حضور دارند، اما نتوانسته‌اند دولت «بشار اسد» را سرنگون بکنند.
عملیات هوایی روسیه در سوریه، بر اساس توافقی که میان دمشق و مسکو چهار شهریور امضا شد، صورت می‌گیرد.