kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۷

تغییر رفتار آمریکا شرط کره‌شمالی برای توقف‌ آزمایش‌های اتمی

کره‌شمالی اعلام کرد، در صورتی به آزمایش‌های هسته‌ای خود پایان می‌دهد که واشنگتن و سئول به رزمایش‌های مشترک خود در شبه‌جزیره کره پایان دهند و آمریکا نیز تغییر رفتار دهد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت خارجه دولت پیونگ‌یانگ با صدور بیانیه‌ای، رسما اعلام کرد:‌«همه پیشنهادهای قبلی ما برای صلح و ثبات در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا، از جمله پیشنهاد توقف آزمایش‌های هسته‌ای و پیمان صلح، در ازای توقف رزمایش‌های نظامی مشترک در شبه جزیره کره، همچنان به قوت خود باقی است.» خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گزارش داد: «در صورتی که دو کشور (آمریکا و کره‌جنوبی) رزمایش نظامی مشترک سالانه خود را متوقف کنند، آنگاه می‌توانند به اجرای طرح‌هایی که تضمین‌کننده صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره است، امیدوار باشند.»
کره‌شمالی پیش از این تهدید کرده بود، در صورتی که آمریکا به سیاست‌های خصمانه خود ادامه دهد و دست به تحریم‌های بیشتر بزند، در این صورت کره‌شمالی ممکن است که از بمب هیدروژنی علیه آمریکا استفاده کند.
کره‌شمالی چهارشنبه 16 دی دست به آزمایش بمب هیدروژنی زده است که وحشت غرب را به دنبال داشت.
پس از این آزمایش، کره‌شمالی اعلام کرد دارای موشک‌هایی است که می‌توانند کلاهک های کوچکتر بمب هیدروژنی را با خود حمل کنند.
در این میان اما، کره‌جنوبی اعلام کرد همه توان دیپلماتیک خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر شورای امنیت علیه کره‌شمالی به کار می‌گیرد. ایالات متحده در حال حاضر 28 هزار و 500 نفر نیرو در کره‌جنوبی مستقر کرده است که همه آنها با آزمایش اخیر پیونگ یانگ، به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.