kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱

کوتاه از سراسر جهان


مصر
فارس: سیاستمداران مصر با اشاره به توقف پخش زنده نخستین جلسات پارلمان مصر فاش کردند این جلسه بسیار پرتنش برگزار شده است.
به اعتقاد این کارشناسان تخلفات پارلمان حتی آن را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است. تنش در پارلمان مصر تا جایی بالا رفته که برخی از اعضای پارلمان مصر استعفا داده و یا تهدید به استعفا کرده‌اند.
ونزوئلا
خبرگزاری فرانسه، «نیکلاس مادورو»رئیس جمهور ونزوئلا در حضور اعضای پارلمان به مدت دو ماه وضعیت فوق‌العاده اقتصادی اعلام کرده است. وی قول داده به زودی طرحی برای برون رفت کشور از بحران اقتصادی ارائه خواهد داد. ونزوئلا که یکی از بیشترین ذخایر نفتی جهان را داراست به دلیل کاهش قیمت نفت در وضعیت وخیم اقتصادی قرار گرفته است.
ترکیه
اسپوتنیک: ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرده نیروهای امنیتی این کشور در تازه‌ترین درگیری‌ها در جنوب شرق ترکیه حداقل 19 شبه نظامی پ.ک.ک را کشته‌اند. تحلیلگران معتقدند که ماجراجویی‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه موجب گسترش ناامنی در این کشور شده است.
کویت
تسنیم: تعدادی از نمایندگان مجلس کویت در پی صدور حکم اعدام برای دو نفر که ادعا شده برای ایران جاسوسی کرده‌اند، مجلس این کشور را بایکوت کردند. عربستان برخی کشورها را تحت فشار قرار داده تا روابط خود با ایران را قطع کنند اما در این امر موفقیت چندانی به دست نیاورده است.
لبنان
فارس: وزیر دفاع فرانسه در اظهاراتی از تحویل دومین محموله تجهیزات نظامی فرانسه به ارتش لبنان با تامین مالی سعودی‌ها در بهار سال 2016 میلادی خبر داده است.عربستان از فرانسه تضمین گرفته که سلاح‌های تحویل داده شده به لبنان در اختیار حزب‌الله قرار نگیرد.فرانسه اما گفته سلاح‌هایی که لبنان در اختیار دارد مدرن‌تر از سلاح‌هایی است که به لبنان می‌دهد.
عربستان
تسنیم: مقامات رژیم سعودی با وجود گذشت دو هفته از جنایت خود در اعدام شیخ نمر باقرالنمر از تحویل پیکر این شهید و سه جوان شیعی دیگر به خانواده‌هایشان خودداری می‌کنند تا عمق وحشت و نگرانی آنها از تاثیر تحویل پیکرهای آنان نمایان شود.
تونس
العالم: دولت سکولار تونس نماینده وقت رژیم مخلوع بن علی در اراضی اشغالی را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کرده است! بسیاری از مردم تونس این اقدام را «خیانت به اصول انقلاب و ثبات ملی» این کشور ارزیابی کرده‌اند.