kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
شکست برابر قطر و اما و اگرهای بسیار پیش روی شاگردان محمد خاکپور

زنگ خطر برای تیم امید به صدا در آمد!


سرویس ورزشی-
هر چند باخت برابر قطر برای فوتبالدوستان ایرانی تلخ بود اما جای خوشحالی دارد که زنگ خطر در بازی دوم به صدا درآمد تا بازیکنان تیم فوتبال امید از خواب غفلت بیدار شوند.
در ادامه مرحله نهایی انتخابی المپیک 2016 المپیک ریو از گروه A، تیم فوتبال امید ایران جمعه شب در ورزشگاه السد به مصاف تیم فوتبال قطر رفت که این دیدار در نهایت با برتری دو بر یک قطر به پایان رسید. گل‌های این دیدار را احمد علاءالدین (34) و حسین عبدالکریم (56) برای قطر و علی کریمی (90) برای ایران به ثمر رساندند. تیم فوتبال امید ایران در این دیدار یک پنالتی نیز توسط روزبه چشمی از دست داد.
بدون تردید بازی با قطر جدی‌ترین محک تیم فوتبال امید طی یک سال اخیر بود، نمایشی نه چندان درخور توجه که نگرانی بسیاری را نسبت به تیم امید در بازی‌های آینده بوجود آورد. با شرایط موجود و پیش از بازی روز دوشنبه برابر چین، اکنون این پرسش مطرح است که آیا قصه ناکامی‌های فو‌تبا‌ل ایران برای حضور در ر‌قا‌بت حلقه‌های پنجگانه قاره‌های جهان باز هم به چهار سال آینده وعده داده خواهد شد؟
کادر فنی باید باتجربه‌تر عمل کند
 مجید جلالی سرمربی تیم فوتبال سایپا درباره عملکرد تیم امید می‌گوید: به اعتقاد من، ما تیم خوبی داریم، اما این تیم عملکرد خوبی در خط دفاع نداشتیم. کادر فنی تیم ملی قصد داشته بازی را در زمین حریف انجام بدهند و به خاطر اینکه می‌خواستند فاصله خطوط خود را کم کنند، خط دفاع خود را تا نیمه زمین جلو آوردند. همین موضوع باعث شد قطری‌ها، بارها با ارسال توپ پشت خط دفاع، خطرساز شوند.
جلالی درباره عدم حضور مهدی ترابی از ابتدا در ترکیب تیم هم گفت: من با مهدی ترابی کار کرده‌ام. او از نظر بدنی ضعیف است و نمی‌تواند در چند دیدار با فاصله کم به میدان برود. اگر به آمار بازی او در لیگ نگاه کنید، می‌بینید که در بازی‌هایی که به صورت فشرده برگزار شده است، من در یک نیمه به ترابی استراحت داده‌ام تا مصدوم نشود. البته این را هم باید بگویم، ترابی هر وقت در نیمه دوم به میدان رفته، عملکرد خوبی داشته است.
وی درباره آینده تیم فوتبال امید خاطرنشان کرد: مطمئنا تیم امید ایران از گروه خود صعود می‌کند. امیدوارم در مرحله بعد با عربستان روبه‌رو شویم و با شکست این تیم به دور بعد صعود کنیم. کادر فنی تیم ملی باید در انتخاب شیوه بازی، باتجربه‌تر عمل کند و روی ضربات ایستگاهی هم کار کنند.
در کار تیمی ضعیف هستیم
جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان نیز درباره تیم امید می‌گوید: ابتدا باید بگویم ما به احتمال زیاد از گروه فعلی صعود خواهیم کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد هرچند نباید چین را دست کم گرفت. صحبتی که می‌خواهم انجام دهم مربوط به فرد یا گروه خاصی نیست بلکه مشکلی است که بیش از 40 سال  است تیم امید دارد.
 وی ادامه داد: تیم امید 40 سال است اشکال ساختاری و معماری دارد. این تیم در مقاطعی از این 40 سال بازیکنانی داشته که سطح آنها حتی فراتر از فوتبال آسیا بوده و در اروپا بازی کرده‌اند. مشکل اصلی تیم امید در سالیان گذشته چه با حضور مربیان داخلی و چه خارجی، تبدیل بازی انفرادی به بازی تیمی بوده یعنی تبدیل play به game مشکل داریم. این مشکل در بازی با قطر هم کاملاً به چشم می‌آمد یعنی از نظر بازی نفری به مراتب برتر از قطری‌ها بودیم اما از نظر کار تیمی آنها برتر از ما بودند.
کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در واقع یکی از مشکلات اساسی ما پایین بودن درک متقابل تیمی بازیکنان ما از یکدیگر در بازی‌های پرفشار است. نام‌های بازیکنان ما روی کاغذ اسامی بزرگی است اما در کار تیمی مقابل قطر حرکات خوبی را شاهد نبودیم. قطر در این تورنمنت تیم متوسطی است که نشان داده فوتبالی منظم و با حوصله را انجام می‌دهد و شکست مقابل قطر زنگ خطر را برای ما به صدا در آورده است.
زنگ خطر به صدا درآمد
هر چند باخت برابر قطر برای فوتبالدوستان ایرانی تلخ بود اما جای خوشحالی دارد که زنگ خطر در بازی دوم به صدا درآمد تا بازیکنان تیم فوتبال امید از خواب غفلت بیدار شوند؛ تیمی که از نظر مهره شاید بهترین تیم حاضر در رقابت‌های مقدماتی المپیک در قاره آسیا باشد اما در اجرای کارهای تاکتیکی و هماهنگی بازیکنان در درون زمین، با ضعف‌های بسیاری روبرو هستند.
بدون تردید آرزوی تمام علاقه مندان به ورزش صعود به المپیک و اهتزاز پرچم ایران در شهر ریو برزیل است. هر چند رویای فو‌تبا‌ل ایران در خصوص المپیک به حضور خلاصه شده است اما امیدواریم باز هم خیلی زود دیر نشود.