kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸

بازنگری آئین‌نامه اعطای مجوز به مراکز ترک اعتیاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: آیین نامه اعطای مجوز و همچنین مداخلات دارویی مراکز ترک اعتیاد بازنگری شده است.


به گزارش ایرنا ازکیش «پرویز افشار» افزود: این آئین نامه در چند ماه آینده به مراکز ترک اعتیاد راه اندازی شده توسط بخش خصوصی ابلاغ می‌شود.
وی درباره نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد و استاندارد نبودن برخی از آنها اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نظارت جدی بر مراکز درمانی و سرپایی است .
افشار گفت: برخی مراکز اقامتی معتادان غیردارویی هستند و به دلیل نیاز نداشتن به دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی با مبادی نظارتی پرونده ندارند و براین اساس بدون مجوز و در محیط‌های غیراستاندارد اقدام به راه اندازی کمپ ترک اعتیاد یا مرکز اقامتی برای معتادان کرده‌اند که برخی از آنها فاقد نام و نشان هستند.
وی با بیان اینکه مردم اطلاعی از فعالیت‌های غیرمجاز برخی از این مراکز ندارند افزود: متاسفانه مداخلات غیرعلمی و خطرناکی در این مراکز برای معتادان انجام می‌گیرد که باید به جد کنترل شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های زیادی برای ساماندهی این مراکز انجام شده است افزود: پیدا کردن این مراکز راحت نیست و متکی به گزارش‌های مردمی و یا شکایت‌هایی است که صورت می‌گیرد .
وی اضافه کرد: برخی معتادان درمان‌های غیردارویی در دوره سم‌زدایی را نمی‌پذیرند و دوباره اعتیاد آنها عود می‌کند، مداخلات درمانی اگر علمی نباشد صدمات جبران‌ناپذیری بدنبال خواهد داشت .
افشارتصریح کرد: مراکز درمانی باید همه مشکلات معتادان را پوشش بدهند و میزان پوشش در کشور باید به حد کافی باشد؛ از نظر تنوع خدمات مشکلاتی وجود دارد، طبق ماده 15 مبارزه با مواد مخدر برای معتادان کم بضاعت و بی‌بضاعت باید دو موضوع مورد توجه قرار بگیرد، حمایت‌های اجتماعی از درمان و خدمات پس از درمان و ایجاد اشتغال و افزایش سطح زندگی برای جلوگیری از شروع دوباره اعتیاد .
افشار اظهار داشت: تصور مردم بر این است که فرد معتاد در مدت یکی دو ماه به درمان کامل می‌رسد اما باید بدانیم که برخی ازاین افراد نیاز به درمان‌های نگهدارنده دارند، تلقی مردم باید از درمان تغییر کند .