kayhan.ir

کد خبر: ۶۵۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

چند نکته کوتاه در اهمیت كسب حلال


شخصی که در جامعه اسلامی در جستجوی شغل است و كاري را انتخاب می‌کند؛ لازم است قبل از ورود به میدان کار، چگونگی آن را بررسی نماید و نظر اسلام و رهبران معصوم علیهم‌السلام را در مورد آن شغل مد نظر داشته باشد تا در آینده دچار تشویش خاطر و ناراحتی درونی نگردد. چرا که از منظر اسلام قبل از آن که درآمد و جایگاه اقتصادی هر شغلی مد نظر باشد مسائل معنوی، فرهنگی و سیاسی آن مورد توجه است و فرهنگ مبین اسلام قبل از آن که به بهر‌ه‌های فردی هر شغلی بنگرد به مصلحت جامعه مسلمین و کشورهای اسلامی می‌اندیشد.
بدین جهت، اسلام  مشاغل رایج در هر اجتماعی را در قالب شغل‌های حلال و حرام دسته‌بندی کرده و به مسلمانان ارائه کرده است. امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: در یک تقسیم‌بندی کلی تمام  شغل‌های موجود در جامعه به چهار نوع تقسیم می‌گردد:
1. تجارت و معاملات 2.صناعات و حرفه‌ها 3.کارمندان 4.اجارات (درآمد املاک و کارگزاران روز مزد). سپس امام این چهار نوع شغل را به دو دسته حلال و حرام تقسیم کرده و می‌فرماید: خداوند متعال واجب کرده است که بندگانش در موارد حلال اقدام کنند و از مشاغل حرام دوری گزینند .
كارمندان
کار و کسب انسان در نزد خداوند سبحان از ارزش وافری برخوردار است. البته این ارزش و اعتبار تنها زمانی متعلق به آن است که مستخدم و کارمند تلاشگر در پی روزی حلال بوده و از ورود مال و درآمد حرام‌ ( کم‌کاری، عدم حضور و قصور در انجام امور محوله در اداره و سازمان ) در معاش خویش جداً پرهیز کند. از این‌ رو چنین امر مورد اهتمامی را به منزله یکی از عبادات برتر دانسته و رسول خدا(ص) فرمود: عبادت، هفتاد جز دارد که برترین آنها طلب مال حلال است.
کسب حلال
در سبک زندگی دین
کسب حلال جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی دینی دارد. اسلام دارای راه کارهای کاربردی و اساسی برای اقتصاد بر مبنای آموزه‌های دین است. از عواملی که باعث روی آوردن فرد به کسب درآمد حرام می‌شود، عوامل فردی؛ باورهای غیرمنطقی، عدم آگاهی به احکام شرعی کسب و کار و اضطرار و عوامل اجتماعی؛ توقعات غیرمنطقی از نان‌آور خانواده، تجمل‌گرایی و تفاخر‌طلبی، آداب و رسوم غلط در برگزاری مراسم و در برخی موارد، سیاست‌های نادرست پولی در کشور است.
کسب حرام علاوه بر عذاب اخروی، باعث قساوت قلب، به وجود آمدن نسل فاسد و بی‌برکت شدن روزی و در سطح جامعه معاملات حرام و ربوی باعث فاصله طبقاتی، ضربه به تولید و صنعت کشور و نارضایتی مردم از سیستم اقتصادی است. راهبرد اساسی برای سامان بخشیدن به کسب و کار، جایگزینی باورهای کارآمد با باورهای غیرمنطقی، برخورد جدی با معاملات حرام و ربوی و استفاده از نخبگان و فقها، برای تدوین نظام پولی اسلامی است.
کسب حلال نیاز به صبر و پشتکار مداوم دارد. جوانان این دوره باید بدانند که بدون کار و زحمت انسان در زندگی خود موفق نخواهند شد و هیچ راحتی بدون زحمت به دست نمی‌آید. انَ مع‌العسر یسرا . بعد از هر سختی آسانی است. اگر کسی می‌خواهد که در زندگی آسانی نصیبش شود، باید در هر برهه‌ای از زمان تلاش کند؛ تلاشی که مورد رضایت خداوند باشد و بس.
هدي نور