kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
تشدید گستاخی واشنگتن در پسابرجام

کاخ سفید: دولت ایران حق اظهارنظر درباره تحریم‌های جدید را ندارد

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت: ما به کار بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم اهداف جدید تحریمی را اعلام کنیم اما این موضوع چیزی نیست که با دولت ایران درباره آن به مذاکره بنشینیم و دولت ایران حق اظهارنظر درباره کسانیکه که ما تحریم‌ها را علیه آنان اعمال می‌کنیم، ندارد.


به‌رغم وعده برخی از مقامات دولتی مبنی بر تغییر رفتار و رویکرد آمریکا در پسابرجام، اقدامات و اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی، نه تنها کاهش نیافته بلکه با شدت و حدت بیشتری در حال افزایش است.
واقعیت این است که برخورد منفعلانه دولتمردان و به ویژه وزارت امور خارجه با مصوبه ضد ایرانی اخیر کنگره و استقبال از نامه بی‌ارزش و فاقد پشتوانه قانونی و حقوقی وزیر خارجه آمریکا، در کنار واکنش ضعیف در مقابل تحریم‌های جدید به بهانه آزمایش موشک‌های بالستیک، دشمن را گستاخ‌تر کرده است.
شبکه ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در گزارشی نوشت: کاخ سفید اعلام کرد فعالیت‌های دیپلماتیک و فنی بیشتری مورد نیاز است تا بتوان هرگونه تحریم جدیدی را در واکنش به آزمایش موشک‌های بالستیک اخیر ایران اعلام کرد.
در ادامه گزارش آمده است: هنوز زمان اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران فرا نرسیده است.
ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد: ایالات متحده در نظر دارد تعدادی از اهداف جدید را برای تحریم در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران تعیین کند و کنگره، تصمیم خود در این مورد را به کاخ سفید ابلاغ کرده است.
این شبکه آمریکایی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از قانون گذاران آمریکایی به علت آنچه تاخیر در اقدامات تنبیهی در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران می‌خوانند، به انتقاد از دولت باراک اوباما پرداخته اند.
برجام، مانع تحریم‌های جدید نیست!
به گزارش جام نیوز، «بن رودز»  معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد: توافقی(برجام) که ایالات متحده و دیگر کشورهای مذاکره کننده، در سال گذشته [میلادی] با ایران به دست آوردند تا جلوی ساخت سلاح هسته‌ای توسط این کشور را بگیرد، تناقضی با وضع تحریم‌های جدید ندارد و نمی‌تواند مانع این تحریم‌ها شود!
رودز در ادامه با لحنی گستاخانه گفت: ما به کار بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم اهداف جدید تحریمی را اعلام کنیم اما این موضوع، چیزی نیست که با دولت ایران درباره آن به مذاکره بنشینیم و دولت ایران حق اظهارنظر درباره کسانی‌که که ما تحریم‌ها را علیه آنان اعمال می‌کنیم، ندارد.
وی افزود: تاخیر در اعلام و اجرای تحریم‌ها ارتباطی با فشارها از طرف تهران نداشته است.
معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: تهران بعد از خارج کردن ذخایر اورانیوم خود باید اقدامات مهم دیگری را انجام دهد و ما انتظار داریم که ایرانی‌ها طی هفته‌های آینده این اقدامات را نهایی کنند.
در همین حال، «ایلنا رز لتینن» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس این مجلس خواستار تعیین فردی برای هماهنگی در امور تحریمی ایران در کنگره شد.
این سمت با سمت هماهنگ‌کننده اجرای برجام در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که «استفان مول» عهده‌دار آن است موازی و متناظر خواهد بود.
این نماینده جمهوری‌خواه، قبلاً رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بوده و در سال‌های گذشته ارائه‌کننده چندین طرح قانونی برای تحریم ایران بوده است.