kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲

خدمات گسترده ترکیه به تروریست‌های تکفیری به روایت سرکرده داعش

یک سرکرده اسیر داعش از «مناسبات نزدیک»‌ این گروه تروریستی و دولت ترکیه پرده برداشت.


به گزارش خبرگزاری فارس، «کریم عماره» یکی از سرکردگان داعش که به دست کردهای سوریه اسیر شده است فاش کرد که ترکیه از جنگجویان داعش «به شدت» حمایت می‌کند و اعضای جدید با حمایت و هدایت آنکارا جذب داعش می‌شوند.
به گفته «عماره» تابستان گذشته بحران کنسولگری ترکیه در موصل، در پی تبادل 49 کارمند این کنسولگری با عناصر داعش پایان یافت. آن زمان رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند، آنکارا  49 کارمند کنسولگری ترکیه را با 180 تروریست زندانی داعش در این کشور مبادله کرده است. ولی مقامات ترکیه از اظهارنظر در این خصوص امتناع کردند.
«محمود قاضی تاتار» یکی دیگر از عناصر داعش نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهار داشته: «فرمانده ما به ما گفته بود که داعش به ترکیه سوخت می‌فروشد و درآمد حاصل از این فروش نیز هزینه‌های داعش را پوشش می‌دهد.» این تروریست اسیر افزود: «تانکرهای نفت به طور روزانه به داخل ترکیه نفت خام حمل می‌کنند.»
این عضو داعش همچنین فاش کرد که داعش  از جانب ترکیه و کشورهای عرب مورد حمایت لجستیکی قرار می‌گیرد.
نفت خام از منطقه «دیرالزور» سوریه و حوزه نفتی «کیاره» عراق استخراج شده و بشکه‌ای 25 دلار در ترکیه به فروش می‌رسد.
در این رابطه «موفق الرباعی» عضو پارلمان عراق نیز به شبکه «راشا تودی» گفت: «ترکیه به طور پنهانی نقش بازی می‌کند و این خصوصا در ارتباط با قاچاق نفت از سوریه و عراق صحت دارد.»
البته، میان ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن، در ارتباط با چگونگی حمایت از داعش، یک تقسیم کار وجود دارد؛‌ ترکیه علاوه بر انتقال حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان برای داعش در عراق و سوریه، از این گروه تروریستی نفت می‌خرد و اعضای جدید را نیز به این گروه تروریستی پیوند می‌دهد.
ایالات متحده نیز که زمینه‌ساز ظهور داعش در خاورمیانه بوده است، جنگ‌افزارهای مدرن را از طریق عربستان و سپس ترکیه، به داعش می‌رساند. به گزارش خبرگزاری فارس، در ارتباط با مناسبات میان آمریکا و داعش، «دونالد ترامپ»  نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری (2016) آمریکا، یک‌بار دیگر تاکید کرد: «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون» داعش را در خاورمیانه خلق کرده‌اند. کلینتون پیش از این در کتاب خاطرات خود نیز از نقش آمریکا در ایجاد داعش پرده برداشته بود.
ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه
از تحولات داخلی سوریه اما خبر رسیده که ارتش سوریه دیروز راه امدادرسانی به تروریست‌ها در حومه غربی استان «درعا»‌را قطع کرده و گروه تروریستی «المثنی» را هدف آتش قرار داده است.
 آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته همزمان با آن، عملیات پاکسازی «شیخ مسکین»‌ در استان «درعا» نیز همچنان ادامه دارد و قطع شدن مسیرهای امدادی، اثرات خردکننده‌ای بر تروریست‌ها گذاشته و سازماندهی آنها را به هم ریخته است.
 شمار تلفات تروریست‌ها طی سه  روز گذشته در شیخ مسکین 50 نفر و مجروحان نیز 250 تن گزارش شده است.
اما گروه تروریستی «جیش الفتح» از طرف عربستان به موشک‌های آمریکایی «تاو» مجهز شده است. این موشک‌ها از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده و به دست تروریست‌ها در حومه «ادلب» و «حماهًْ» رسیده است.
گروه تروریستی «احرار الشام» هم با انتشار بیانیه‌ای، از تغییر سرکرده این گروه به دنبال شکست‌های اخیر خبر داده است. درگیری‌های سنگین میان گروه‌های تروریستی  در استان «حلب» نیز تلفات و خساراتی را میان آنها در پی داشت.
در حماهًْ دو روستای «رمیله» و «زور حنیفه» از کنترل تروریست‌ها خارج شده و یک سرکرده «جبهه النصره» هم به هلاکت رسیده است. یک سرکرده احرار الشام هم به دست نیروهای ارتش سوریه کشته شد.
همچنین، مخالفان دولت سوریه فاش کردند، طی سال گذشته 20 نفر از سرکرده‌های داعش در این کشور، از این گروه تروریستی جدا شده‌اند.