kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
با بررسی وضعیت بازار مشخص شد

ادعای تک نرخی کردن ارز به چند قیمتی شدن دلار منجر شد

بررسی وضعیت بازار ارز نشان می‌دهد با وجود ادعای بانک مرکزی مبنی بر پیگیری سیاست تک‌نرخی کردن ارز هم‌اکنون شاهد چند نرخی شدن دلار در کشور هستیم.


به گزارش خبرنگار ما در حالی که دولت نرخ دلار را در بودجه سال آینده 2997 تومان تعیین کرده است ما شاهدیم که نرخ دلار مبادله‌ای یا همان ارز دولتی دیروز به 3014/2 تومان رسید.
به عبارتی در حال حاضر، دارای دو نرخ دولتی دلار اعم از 2997 تومان و 3014 تومان هستیم که البته این‌ها جدای از نرخ‌های بازار آزاد و صرافی‌هاست.
در عین حال قیمت دلار در بازار آزاد نیز همچنان دارای نوسان است تا حدی که دیروز رفت و برگشت خاصی به کانال 3700 تومان داشت، به طوری که در ابتدای معاملات نرخ دلار با رشد 15 تومانی نسبت به پنج‌شنبه گذشته به 3700 تومان رسید ولی در ادامه با عقبگرد 15 تومانی به قیمت 3685 تومان رضایت داد.
بهرحال این نرخ نیز با دلار مبادله‌ای و یا دلار بودجه‌ای، فاصله‌ای حدود 670 تومان دارد که بعید است این فاصله به این راحتی‌ها جبران شود.
در همین رابطه خبرگزاری دولتی ایسنا نیز با اشاره به اختلاف نرخ‌های دولتی و مبادله‌ای و آزاد نوشت: اکنون دلار 2997 تومانی بودجه سال بعد حدود 18 تومان با نرخ فعلی دولتی و حدود 680 تومان بانرخ 3680 تومانی بازار آزاد فاصله دارد.
این در حالی است که بانک مرکزی بارها تاکید کرده که حداکثر تا شش ماه آینده یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها نسبت به یکسان سازی نرخ ارز و تعیین نرخی مابین آزاد و مبادله‌ای اقدام خواهد کرد.
در صورت تحقق این امر، از همین الان مشخص است که اولا باید فاتحه دلار 2997 تومانی بودجه را خواند و ثانیا دلار تک نرخی یقینا بسیار گرانتر از دلار بودجه‌ای و دلار مبادله‌ای خواهد بود. به عبارتی با رفع تحریم‌ها شاهد گرانی هر چه بیشتر قیمت ارز خواهیم بود.