kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷

توافق اردوغان و شاه عربستان در مورد افزایش همکاری‌های منطقه‌ای

عربستان و ترکیه برای تشکیل شورای همکاری استراتژیک با هدف حمایت از گروه‌های تروریستی به توافق رسیدند.


«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره تشکیل یک شورای راهبردی بین دو طرف به توافق رسیدند. هدف اعلام نشده در مورد تشکیل شورای مذکور، حمایت از تروریست‌ها در منطقه است.
به گزارش تسنیم به نقل از شبکه العربیه، وزیر خارجه عربستان اظهار داشت، شورای استراتژیک سهم بزرگی در گسترش روابط بین ترکیه و عربستان خواهد داشت. الجبیر گفت، ریاض و آنکارا همچنین درباره اهمیت ائتلاف  اسلامی ضد تروریسم بحث کرده‌اند.
وی افزود، شورای همکاری استراتژیک مسائل مختلف امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی و سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود خواهد داشت. الجبیر تاکید کرد که ترکیه نقش بزرگی در حمایت نظامی از مخالفان سوریه دارد.
وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری بدون اشاره به نقش کشورش در حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه گفت، امنیت و ثبات بدون رفتن بشار اسد در سوریه محقق نخواهد شد.
در همین رابطه «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت اعلام کرد که تروریست‌ها در سوریه از سوی رژیم اردوغان حمایت می‌شوند.
وی آنکارا را به ارتکاب جنایت علیه آوارگان سوری متهم کرد که از بیم حملات تروریست‌های داعش  و دیگر گروه‌های تروریستی از سوریه گریخته‌اند.
از سوی دیگر انجمن جوانان آناتولی در بیانیه‌ای با محکوم کردن قصد آشتی دولت ترکیه با رژیم صهیونیستی هشدار داد که حزب حاکم ترکیه به جای بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی روابط خود با ایران، سوریه و عراق را بهبود بخشد. سیاست خارجی عربستان و ترکیه در مورد حمایت از تروریسم، به هم گره خورده است. این دو کشور نسبت به شکست‌های پی در پی تکفیری‌ها در عراق و سوریه احساس نگرانی می‌کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، حمایت‌های ترکیه و عربستان از گروه‌های تروریستی طی ماه‌های آینده علنی‌تر شود و حتی تحرکات و تجاوزات ترکیه به شمال عراق و سوریه بیشتر از قبل شود.