kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
علی‌رغم نقض برجام از سوی آمریکا

11هزار کیلو اورانیوم غنی شده از کشور خارج شد

دولت ایران یازده هزار کیلوگرم از ذخایر استراتژیک اورانیوم را از کشور خارج کرد. این در حالی است که بدعهدی طرف مقابل و نقض مکرر برجام توسط آمریکا هر روز ابعاد تازه و گسترده‌تری می‌یابد.


اینترفکس در گزارشی نوشت: وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که همه اورانیوم غنی شده که قرار بود طبق توافق از ایران خارج شود با کمک روسیه در روز 28 دسامبر از خاک ایران منتقل شده است.
در همین حال، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: عملیات تبادل سوخت کامل شد و ما حدود 197 تن کیک زرد وارد کشور و قریب کلا 11 تن اورانیوم غنی‌شده‌مان را صادر کردیم.
صالحی افزود: امیدواریم هرچه زودتر شاهد عملیاتی شدن برجام باشیم که براساس آن کلیه تحریم‌ها رفع می‌شود و شرایط از بعد بانکی و تجاری و اقتصادی و مصادیقی از این دست به شرایط عادی بازخواهد گشت.
کاخ سفید:
 برداشتن تحریم‌ها
بستگی به گزارش آژانس دارد
به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: ایران علاوه بر اورانیوم 5 درصد، اکسید 20 درصد و صفحه‌های سوختی را هم صادر کرد.
کربی افزود: ما هم متعهدیم که براساس تعهدات خود ذیل برجام، تحریم‌های ایران را با رسیدن به روز اجراء، برداریم؛ البته رسیدن به روز اجرا براساس راستی‌آزمایی آژانس مشخص می‌شود.
«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: انتقال 11 تن اورانیوم غنی شده ایران به روسیه بخشی از برجام است.
کری افزود: برجام یکی از مهمترین دستاوردهای سال 2015 میلادی به شمار می‌رود و من به تیم خودمان افتخار می‌کنم که توانست طی 18 ماه به این توافق دست یابد.
سرعت ایران در برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای بسیار زیاد است
وی در ادامه گفت: زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران را تایید کند، برجام به مرحله روز اجرا خواهد رسید و تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهد شد.
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما می‌دانیم که ایران برای برچیدن زیر ساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم بسیار سریع حرکت می‌کند تا به هدف ژانویه برای اجرای برجام دست یابد.
مقامات آمریکایی تاکنون چندین بار از سرعت برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای توسط دولت ایران اظهار شگفتی کرده‌اند.
 آیا وعده نسیه به معنای انجام تعهد است؟!  
به گزارش خبرگزاری‌ها، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما باید سه کار اصلی را انجام دهیم. یکی کاهش تعداد سانتریفیوژها که تقریبا مراحل پایانی را می‌گذراند. دوم مبادله مواد که به سرانجام رسید و سوم بازطراحی راکتور اراک که در مورد اراک قراردادی امضا و مقدمات کار انجام شده و قرار است قراردادهای جانبی هم داشته باشد.
کمالوندی افزود: همه شرایط مهیا است که ما به زودی قدم آخر که بیرون آوردن هسته میانی رآکتور اراک است را انجام بدهیم و بخش عمده این رآکتور باقی می‌ماند.
وی در ادامه گفت: آن چیزی که باید تغییر یابد هسته مرکزی است که توسط همکاران ما باید طراحی شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: روز اجرای برجام بستگی به خود ما و اقدامات ما دارد. آنها تعهدات خود را انجام داده‌اند.
اظهارات کمالوندی در حالی است که در چندماه اخیر آمریکا چندین بار برجام را نقض کرده است و علاوه بر آن انجام تعهدات طرف مقابل صرفا در حد وعده‌های نسیه بوده است.
کمالوندی افزود: اگر چند مورد جزیی هم که در حال انجام است پیش برود در کمتر از یک ماه دیگر به روز اجرای برجام می‌رسیم.
وی در ادامه گفت: اگر قرار باشد عهدشکنی باشد این زمینه را داریم که به شرایطی بهتر از قبل باز گردیم.
گفتنی است در شرایطی ایران آغاز به انجام تعهدات خود کرده که کشورهای مقابل در عمل تاکنون هیچ‌ اقدام عملی‌ای برای رفع تحریم‌ها نکرده‌اند و این مسئله خود نشان از عدم رعایت اصل همزمانی در توافق هسته‌ای بین ایران و 5+1 می‌دهد.
حال پرسشی که پیش می‌آید این است که از دست دادن  ذخیره 11000 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده که طی 10 سال فراهم آمده چگونه در فاصله کوتاهی قابل جبران است؟ و یا بعد از آن که چندین هزار سانتریفیوژ از هم گسیخته شد با کدام مکانیسم بازگشت‌پذیر خواهد بود؟!  و یا اگر قلب راکتور آب سنگین اراک را با بتن مسدود کردیم، بازسازی آن در صورت نقض تعهد حریف چه سرنوشتی خواهد داشت؟!
پیش‌نویس قانون جدید سنا برای مسکوت ماندن
 رفع تحریم‌های ایران
یازده سناتور آمریکایی با ارائه پیش‌نویس قانونی، مسکوت ماندن رفع تحریم‌های ایران تا زمان انتشار گزارشی مفصل از همه جوانب تحقیقاتی و عملیاتی برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شده‌اند.
سناتورها در این پیش‌نویس خواستار ارائه فهرست دانشمندان هسته‌ای ایران و جزییات فعالیت‌ها در پارچین شده‌اند.
ادامه اصرار بر مسائل مربوط به گذشته پس از ارائه گزارش مشهور به پی‌ام‌دی و تأکید بر تهیه فهرست دانشمندان اتمی ایران به‌رغم اطلاع از حساسیت این موضوع در ایران با توجه به ترور این نخبگان علمی، از موارد سوال‌برانگیز فهرست خواسته‌های سناتورهاست.
نگاه آمریکا
به اجرای برجام، معطوف
 به انتخابات ایران است
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: تهدیدات رهبر ایران موجب انفعال آمریکا شده است.
در ادامه گزارش آمده است: آمریکا مقابل ایران کوتاه می‌آید تا حامیان روحانی در انتخابات شکست نخورند.
وال استریت ژورنال تاکید کرد: از سوی دیگر، آمریکا و متحدانش ممکن است از این بترسند که هرگونه اقدام تنبیهی و یا تأخیر در لغو تحریم‌ها، سرنوشت بدی را برای متحدان حسن روحانی در انتخابات پارلمانی ایران رقم بزند و به سود تندروها تمام شود. اگر چنین باشد، قاعدتا جدول زمانی اجرای توافق هسته‌ای در درجه اول متناسب با «سیاست» تنظیم خواهد شد، و بر خلاف اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه، رضایت آمریکا از توافق هسته‌ای دست‌کم تا اندازه‌ای در گرو امید به سوق دادن سیاست‌های داخلی ایران به سمت و سویی نزدیک‌تر به واشنگتن خواهد بود.  
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: باید سیاست هویج و چماق دوباره به میز برگردد.