kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۸۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴

بشاراسد: رئیس‌جمهور خوب یا بد به مردم سوریه ربط دارد نه غرب

رئیس‌جمهور سوریه گفت: خوب یا بد رئیس‌جمهوری تنها یک موضوع سوری است و نه اروپایی و مردم سوریه هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی برود و چه کسی بماند.


بشاراسد در مصاحبه با روزنامه اتریشی «دی‌پرسه» که در تاریخ 17 دسامبر (26 آذر) صورت گرفته و خبرگزاری اسپوتنیک روز گذشته آن را منتشر کرد؛ در مورد شرط و شروط غرب برای کناره‌گیری از قدرت تاکید کرد؛ «البته که این را نمی‌پذیریم. ما یک کشور مستقل هستیم و خوب و بد یک رئیس‌جمهور یک موضوع سوری است نه غربی، بنابراین مردم تصمیم می‌گیرند چه کسی برود و چه کسی بماند نه غربی‌ها.»
وی افزود: «اگر مردم سوریه مرا نخواهند خواهم رفت و این مسئله به آنها بستگی دارد که بمانم یا بروم.»
رئیس‌جمهور سوریه درباره مبارزه با تروریسم نیز گفت: «از همان روز اول مبارزاتمان با تروریسم اعلام کردیم که مبارزه با تروریسم باید اصلی ثابت و مداوم باشد، سیاست غرب در قبال تروریسم عینی و واقعی نیست و در حال حاضر هم ثمربخش نبوده است.»
بشاراسد افزود: «منطقی» است که افراطیون به اینجا بیایند چرا که اروپا ترکیه، قطر و عربستان سعودی، سوریه را به محل رشد و نمو تروریسم تبدیل کرده‌اند اما مهمترین پرسش این است که چرا تروریست‌ها از اروپا سر بر می‌آورند؟»
وی تاکید کرد: «مردم اروپا مستعد افراط‌گرایی هستند و باید برای رفع آن اقدام کنند.»
رئیس‌جمهور سوریه در ادامه ایران و روسیه را کشورهایی دانست که از دولت سوریه حقیقتا حمایت می‌کنند و مشروعیت آن را به رسمیت می‌شناسند و برای ریشه‌کن کردن تروریسم در برقراری قانون در سوریه به صورت واقعی تلاش می‌کنند.
وی در عین حال در مورد گفت‌وگو با «تمام طرف‌های مناقشه» نیز اعلام آمادگی کرد ولی در مورد اینکه کشورهای غربی جسارت این را داشته باشند تا بدون تایید آمریکا با سوریه مذاکره‌ کنند ابراز تردید کرد.
بشاراسد این را هم گفت‌که «هیچ کشوری جسارت ندارد مادامی که این امر در دستور کار آمریکا قرار نگرفته برای حل و فصل وضعیت فعلی با سوریه ارتباط برقرار کند.»
نبرد حومه حلب
منابع سوری اما اعلام کردند در عملیات ارتش سوریه و هم‌پیمانانش که از حدود دو ماه پیش در حومه جنوبی شهر حلب آغاز شده، تاکنون ده‌ها روستا و شهرک در این مناطق از اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری آزاد شده است.
نیروهای ارتش همچنین به پیشروی در منتهی‌الیه حومه جنوبی حلب از طریق بازپس‌گیری «الصحیبیه»، «الصعیبیه»، «دلامه» ادامه دادند و جبهه زمار در منتهی‌الیه حومه جنوبی حلب را گشودند.
خان طومان از آخرین نقاطی بود که ارتش سوریه طی عملیات نظامی خود از تروریست‌ها باز پس گرفت. این مناطق پیش از سقوط به مثابه انبارهای تسلیحات ارتش سوریه بود که گروه‌های تروریستی مسلح هم از آن برای حمایت تسلیحاتی خود در برابر حملات هوایی استفاده می‌کردند. خان طومان همچنین به سبب جایگاه ویژه خود در گذرگاه جنوبی حلب و موقعیت نزدیک آن به جاده بین‌المللی مواصلاتی دمشق به حلب از اهمیت استراتژیک برخوردار است.