kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۶۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
اقساط سنگین و روشن نبودن ابعاد کار موجب شد

واکنش سرد بازار به طرح خرید اعتباری کالا

اقساط سنگین وام خرید کالا، روشن نبودن ابعاد کار و احتمال تعیین ارقام متفاوت برای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر؛ موجب واکنش سرد بازار و مردم نسبت به طرح خرید اعتباری کالا شده است.


به گزارش مهر، طرح خرید اعتباری به‌عنوان دومین فاز اجرای برنامه طرح تسریع رونق اقتصادی در حالی آغاز شده که تب و تاب طرح اول فروش اقساطی خودرو را ندارد و بازار واکنشی نسبت به اجرای آن نشان نمی‌دهد.
در طرح مذکور که قرار است در فاز اول چهار میلیون نفر بازنشسته دولتی شامل دو میلیون و 700 هزار بازنشسته تامین اجتماعی و یک میلیون و 300 هزار بازنشسته صندوق کشوری را در  برگیرد، پیش‌شرط‌هایی توسط بانک مرکزی مطرح شده که یکی از آنها این است که بیش از یک سوم درآمد مشمولان این کارت‌ها درگیر بازپرداخت نشود.
شاید در وهله اول اینکه مبلغ طرح 10 میلیون تومان است به نظر مبلغ مناسبی برسد و قابل توجیه اقتصادی باشد، اما زمانی که به این نکته توجه کنیم که بخش بزرگی از این بازنشستگان دولتی مبالغ دریافتی‌شان در پایان هر ماه حدود 600 تا 700 هزار تومان و نهایتا یک میلیون تومان است، مشخص می‌شود که شاید توان خرید واقعی برای بیشتر افراد ایجاد نشود.
یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر قرار باشد که یک سوم از درآمد مشمولان برای بازپرداخت مبلغ وام به عنوان قسط در نظر گرفته شود، مبلغ وام دریافتی این افراد بیش از سه میلیون تومان نخواهد بود؛ زیرا این افراد قدرت بازپرداخت ماهیانه‌ای بیش از 300 هزار تومان را با حقوق دریافتی خود که البته مدنظر بانک مرکزی هم هست، را ندارند.
حال اگر قرار باشد که با مبلغ نهایی سه میلیون تومان وامی که در طرح مذکور، اعتبار برای فرد در نظر گرفته می‌شود، کالای ایرانی تهیه کرد گشت و گذاری در میان بازار کالاها نشان می‌دهد که به‌عنوان نمونه فرد دارنده کارت می‌تواند با این رقم، تنها یک یا نهایتا دو قلم کالای مصرفی با دوام تهیه کند.
نکته قابل توجه دیگر این است که این مبلغ به صورت نقدی به فرد متقاضی با ارائه تنها یک فاکتور صوری امکانپذیر است. مدت زمان باز پرداخت اقساط این وام تا سه سال به طول می‌انجامد و عملا فشاری از این ناحیه متوجه دریافت‌کننده وام نیست. اما در طرح کارت اعتباری مرابحه اقساط طی 12 قسط باید بازپرداخت شود.
از سویی هنوز تکلیف برخی گروه‌های کم‌درآمدی که اتفاقا باید مدنظر تصمیم‌گیران طرح مذکور باشد روشن نشده و وزارت کار راهکار روشنی برای استفاده احتمالی میلیون‌ها کارگر ارائه نکرده است.
حال با اعلام بانک مرکزی اجرای این طرح آغاز شده است، اما از رونق مدنظر برخوردار نیست و به نظر نمی‌رسد که بتواند تحولی در بخش تولید لوازم خانگی و صنایع مرتبط و وابسته به آن ایجاد کند. به عبارت دیگر اقساط سنگین روشن نبودن ابعاد کار و احتمال تعیین ارقام متفاوت برای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر، دلایل بی‌میلی مردم به دریافت وام خرید کالا و واکنش سرد بازار به این طرح است.
شروع آزمایش طرح با بازنشسته‌ها
در همین حال وزیر کار گفت: کارت اعتباری رفاه اجتماعی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در روزهای آینده ابتدا به صورت آزمایشی در دو استان توزیع و سپس در سراسر کشور اجرایی می‌شود.
علی ربیعی از ارائه کارت خرید برای زوج‌های جوان از طریق بانک مرکزی خبر داد و افزود: در این زمینه فراخوان برای ثبت‌نام داده می‌شود و این کارت‌ها قابل استفاده برای خرید کالاهای ضروری است.
وی ادامه داد: در مرحله بعدی توزیع کارت میان بازنشستگان صندوق بازنشستگی انجام خواهد شد. به گفته ربیعی، این کارت‌ها یک بار مصرف نبوده و پس از هر خرید دوباره شارژ می‌شوند. بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به اتحادیه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ همچون سپه، رفاه، شهروند و فرهنگیان کالای خود را خریداری کنند.
ربیعی تصریح کرد: کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان در مرحله اول به دو میلیون و 700 هزار بازنشسته تامین اجتماعی ارائه می‌شود و براساس این طرح، افراد می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها مراجعه کنند.
وزیر کار ادامه داد: میزان اعتبار کارت هر فرد یک سوم حقوق ضرب در 12 است؛ برای مثال اگر کسی یک و نیم میلیون تومان مستمری می‌گیرد، کارت اعتبار این فرد تا 6 میلیون اعتبار دارد. اگر کالاهای خریداری شده کالاهای مصرفی بی‌دوام باشند، مثل پوشاک و مواد خوراکی، دو ماهه مبلغ اعتبار کسر و سودی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد، اما اگر کالاهای خریداری شده لوازم خانگی باشد، 12 ماهه مبلغ اعتبار با سود 12 درصد کسر می‌شود.
ربیعی ادامه داد: کار ثبت‌نام دریافت کارت اعتباری از چند شهرستان آغاز و در سراسر کشور اجرایی می‌شود و در فاز دوم این طرح، بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور مشمول طرح می‌شوند.