kayhan.ir

کد خبر: ۶۲۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
یک اقتصاددان:

دولت در مدیریت اقتصاد کشور سردرگم است

یک اقتصاددان گفت: تناقضات در سخنان و عملکرد مسئولان دولت، سردرگمی در مدیریت اقتصاد را نشان می‌دهد.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با نسیم درباره وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: وزیر یک حرفی را درباره اقتصاد می‌زند و معاون وزیر خلاف آن را مطرح می‌کند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد یک نظری درباره اقتصاد می‌دهد، رئیس کل بانک مرکزی درست در نقطه مقابل آن سخن می‌گوید.
 رئیس‌جمهور هم درباره مسائل اقتصادی اظهارنظر می‌کند در حالی که استناد علمی پشت آن نیست. مثلا وزیر اقتصاد به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد و اعلام می‌کند که کشور در مرز بحران است، ولی رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که از رکود و بحران گذشته‌ایم و به دوران رونق اقتصادی رسیده‌ایم.
مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: این‌گونه تناقضات سردرگمی در مدیریت اقتصاد را نشان می‌دهد. تجارت خارجی هم بخشی از همین اقتصاد است که مدیرانی ضعیف آن را اداره می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه شاید به آقای روحانی اطلاعات غلط درباره اقتصاد می‌دهند گفت: سوال من این است آیا آقای روحانی خبر دارند که در هشت ماه اخیر صادرات غیرنفتی ایران 10 درصد کم شده و عمده اقلام وارداتی به کشور گندم و ذرت بوده است؟!
شیخی با انتقاد از عدم وجود استراتژی روشن در بخش تجارت خارجی کشور تصریح کرد: در حال حاضر راهبرد مشخصی برای تجارت خارجی نداریم و این که در داخل کشور رکود وجود دارد دلیلی بر افت 10درصدی صادرات غیرنفتی ما نیست، زیرا اگر مسئولان بازرگانی کشور مشتریان مناسبی برای کالاهای تولید داخل پیدا کنند و مشتریان قبلی را هم حفظ کنند، تولیدکننده داخلی با وجود همه مشکلات باز هم برای صادرات کردن بی‌انگیزه نخواهد شد و تولیدات خود را به قصد صادرات به بهترین شکل عرضه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: دولتمردان نباید ضعف خود در برنامه راهبردی بخش بازرگانی و تعامل ضعیف با کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه، را تماما به گردن رکود و یا افت قیمت جهانی نفت بیندازند، بلکه باید برای حل مشکل صادرات برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند.
شیخی ادامه داد: دولت پنجره‌های واردات و صادرات را تنظیم نکرده، به شکلی که درهای واردات باز است و از تولید داخلی هیچ حمایتی نمی‌شود.
وی با مرتبط دانستن رکود و کاهش تولید در کشور به واسطه عملکرد ضعیف دولت در تجارت خارجی بیان کرد: تولید در کشور هیچ حمایتی نمی‌شود و حتی نظام بانکی هم در جهت عکس تولید حرکت می‌کند، بنابراین این مسئله اثر منفی روی صادرات گذاشته است. در این میان هم متاسفانه دولت درها را به روی واردات باز کرده است که طبیعی است در مجموع چنین نتیجه‌ای حاصل می‌شود.
مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از عدم توجه دولت به بخش کشاورزی در کشور گفت: طبق اعلام مرکز آمار بالاترین رشد تولیدات در کشور طی نیمه اول امسال بخش کشاورزی بوده، در حالی که پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و پایین‌ترین موجودی سرمایه هم در اختیار همین بخش است. واقعا چطور ممکن است بخش کشاورزی در نیمه اول سال جاری با رشد بیش از پنج درصدی مواجه شود اما کشور با واردات انبوه گندم و ذرت و محصولات کشاورزی مواجه باشد؟!
شیخی خاطرنشان کرد: با وجود رشد بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، ضعف در سیاست‌های تجاری دولت به افت صادرات منجر شده و ما در تجارت محصولات خود به دیگر کشورها با مشکل روبه‌رو هستیم.
وی با انتقاد از توجیه دولت در خصوص تاثیر افت قیمت جهانی نفت، در کاهش صادرات غیرنفتی هشت ماه نخست امسال تصریح کرد: ظاهرا حدود دو ماه است که تحریم محصولات پتروشیمی برداشته شده است. بنابراین نسبت دادن کاهش صادرات غیرنفتی به کاهش قیمت نفت با توجه به اینکه اکثر صنایع صادراتی کشور با پتروشیمی مرتبط هستند، برخلاف ادعاهای دولتمردان است.
این اقتصاددان تصریح کرد: افت و خیز صادرات و واردات هم اثر بیرونی دارد و هم اثر درونی، بنابراین یکی از دلایل افت صادرات غیرنفتی کاهش مشتریان همیشگی محصولات ما، با بی‌تدبیری مسئولین وزارت صنعت است.
شیخی خاطرنشان کرد: طبق آمار اداره بازرگانی ترکیه واردات این کشور از ایران 18 درصد کاهش پیدا کرده و واردات ایران از ترکیه 35 درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر منسوجات ترکیه، لوازم خانگی و خشکبار این کشور و بسیاری از محصولات بازارهای ما را اشباع کرده‌اند. این به دلیل سوء مدیریت در بخش بازرگانی است. متاسفانه در حوزه بازرگانی حمایتی از بخش تولید دیده نمی‌شود.
وی با انتقاد از عدم وجود یک راهبرد مشخص برای بخش تجارت خارجی در اقتصاد کشور بیان کرد: در حال حاضر یک راهبرد منسجم برای کل اقتصاد کشور به ویژه بخش مهم و تاثیرگذار تجارت خارجی وجود ندارد. دولت در اداره اقتصاد سردرگم است و نمی‌داند که باید چه تدبیری را برای حل مشکلات اقتصادی به کار ببندد.