kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
عضو هیئت رئیسه مجلس مطرح کرد

علاقه برخی به امحا و برچیدن از سیب‌زمینی تا سانتریفیوژ

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به دفن 1700 تن سیب‌زمینی گفت: گویا بعضی به «امحا»، «تعطیلی» و «برچیدن» خیلی علاقه‌مندند و بابت آن حتی دچار عذاب وجدان هم نمی‌شوند.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به امحای 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس گفت: انتقاد ما به این نوع نگاه مبتنی بر امحا است چه امحای سانتریفیوژ باشد و چه دفن سیب‌زمینی.
وی این نوع نگاه را برابر با برچیدن دستاوردها و نعمات الهی با توجیهات غیرمنطقی برشمرد و اظهار داشت: گویا بعضی‌ها به تعطیلی، امحا و برچیدن خیلی علاقه‌مندند و بابت آن حتی دچار عذاب وجدان هم نمی‌شوند.
بذرپاش با ابراز امیدواری نسبت به توقف امحای محصولات و دستاوردها در همین میزان گفت: معلوم نیست اگر این روند، ادامه پیدا کند تا کجا پیش خواهد رفت.
وی با ابراز شگفتی از برنتافتن انتقادها نسبت به امحای نعمات الهی خاطرنشان کرد: آنقدر حواس‌ها را معطوف به برجام کرده‌اند که سیب‌زمینی، دیگر اصلا محلی از اعراب ندارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالا دولت برای اینکه متهم به توزیع سیب‌زمینی نشود دست به این کار زده است اما باید بداند که بعضی اتهام‌ها را باید به خاطر خدا تحمل کرد و خم به ابرو نیاورد.
در همین حال وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای دلیل دفن 1700 تن سیب‌زمینی را فاسد شدن این محصولات عنوان کرد.
در بخشی از اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی آمده است: وزارت جهاد کشاورزی معدوم‌سازی محصولات کشاورزی اگرچه محدود و ناچیز را مورد قبول ندانسته و هیچگاه در دستور کار نبوده است. گاهی با توجه به ویژگی فسادپذیری، آفت‌زدگی و شیوع برخی بیماری‌ها در محصولات کشاورزی و به منظور رعایت موازین بهداشتی، جهت تامین سلامت جامعه، حذف مقداری از محصولات کشاورزی ناگزیر و اجتناب‌ناپذیر است.
در پایان اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی هم خاطرنشان شده است: امحای سیب‌زمینی در استان فارس نه به خاطر تنظیم بازار بلکه به سبب غیرقابل استفاده شدن محصول خریداری شده برای مصارف انسانی و حتی دامی و تحت نظارت دستگاه‌ها و افراد مسئول صورت گرفته است.
توزیع سیب‌زمینی رایگان در دولت یازدهم!
در همین حال مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از توزیع 320 تن سیب‌زمینی رایگان در میان مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد.
حسین صفایی با بیان اینکه میزان سیب‌زمینی‌های دفن شده 1500 تن بوده است افزود: 320 تن از سیب‌زمینی‌های تولیدی دریافت شده بین مددجویان بهزیستی و کمیته امداد توزیع شد اما باقیمانده آنها که 1500 تن بود به دلیل قابل استفاده نبودن برای مصارف انسانی و حتی دامی امحا شد.
این مسئول در توجیه دفن 1500 تن سیب‌زمینی گفت: سالانه 500 هزار تن سیب‌زمینی به ضایعات تبدیل می‌شود.
در پاسخ به توجیهات مقامات وزارت جهاد کشاورزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به فارس اظهار کرد: توجیهات امحای 1700 تن سیب‌زمینی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
محمدرضا پورابراهیمی با ابراز تاسف از امحای 1700 تن سیب‌زمینی در استان فارس، اظهار داشت: این خبر باعث بهت و تعجب ما شد چرا که در نظام جمهوری اسلامی وضعیت تولید در کشور علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات موجود در بخش کشاورزی تولید محصولی که پس از ماه‌ها تلاش کشاورزان به یک محصول قابل استفاده در داخل کشور منجر شد اکنون به یک مجموعه ضایعات و امحای آن تبدیل شده است.
وی افزود: هر دلیلی که برای این مسئله داشته باشند برای ما قابل قبول نیست. اتفاقی که افتاده به هیچ وجه قابل توجیه نیست که بپذیریم تولیدی که در کشور وجود دارد به هر شکلی امروز با توجه به شرایط اقتصادی به این وضعیت تبدیل شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اگر این تولید با مسائل بهداشتی و امنیت غذایی مواجه است مسئولان مربوطه اعلام کنند که همه ما بدانیم؛ اما به نظر می‌رسد دلایل دیگری که کاملا منتفی است وجود دارد.
پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: اصلا نمی‌توانیم قبول کنیم در حوزه مباحث اقتصاد اسلامی آن هم در شرایطی که محرومان و مستضعفان به تولید نیازمندند و این خط ثروتی که از محل منابع ملی در کشور ایجاد شده، این‌گونه با بی‌درایتی و بی‌تدبیری برخی مسئولان دچار مشکل شده است.
وی در ادامه مطلب فوق متذکر شد که امروز آثار و پیامدهای این تصمیم نابخردانه و بی‌تدبیرانه سبب شد که در حوزه‌های دیگر اثر بگذارد و نگرانی ایجاد کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس امحای حجم زیادی از این محصول را قابل پیگیری توصیف کرد و گفت: قطعا این مسئله با دفاع از آنچه که به عنوان مبانی اقتصاد اسلامی وجود دارد در حوزه‌های تصمیم‌گیری مد نظر قرار می‌گیرد.
پورابراهیمی این اقدام را کاملا غیرکارشناسی خواند و مطرح کرد که مجلس هم باید ورود پیدا کند.
وی با بیان اینکه ما هم در مجلس این مسئله را پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: بازرسی کل کشور هم ورود پیدا کرده و احتمالا پرونده‌ای در این خصوص در کمیسیون اصل 90 مجلس تشکیل می‌شود که ان‌شاءالله این قضیه برای همه روشن شود. همچنین باید گزارشی به صحن علنی داده تا روشن شود که مقصر چه کسی بوده و به چه دلیل این اقدام انجام گرفته است.