kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶

یک شناسنامه برای دو نفر در زنجان

پس از 22 سال، شناسنامه مفقود شده فردی بعد از فوتش در نزد شخص دیگری با همان هویت پیدا شده است وحالا یک شناسنامه برای دو نفر وجود دارد، یکی زنده است و دیگری پس از سال‌ها بی‌هویتی، تابستان سال جاری فوت کرد.

رابط ثبت احوال مرکز بهداشتی درمانی دوتپه گفت: بعد از اطلاع از فوت این فرد که یک خانم 84 ساله بود با ثبت‌‌احوال شهرستان تماس گرفتم و گزارش فرد فوت شده را ارائه دادم ولی از آنجا که به دلیل نداشتن شناسنامه و کارت ملی، اطلاعات وی در نزد ما ناقص بود، ثبت‌احوال یک شماره ملی به من داد و بر اساس آن، گزارش فوت را تنظیم و ارسال کردم.
محسن رجبی، گفت: چهار ماه بعد از فوت خانم خوشقدم حسنی در روستای دوتپه، فردی از روستای آغوزلو که در بخش افشار شهرستان خدابنده واقع است، مدعی می‌شود که مادر او به نام «خوشقدم حسنی» زنده است و ثبت احوال بر چه اساسی گواهی فوت برای او صادر کرده است.
محمدباقر بیگلو فرزند خوشقدم حسنی ساکن آغوزلو، می‌گوید: بعد از قطع یارانه مادرم موضوع را پی‌گیری شدم و معلوم شد که فوت او از سوی خانه بهداشت دوتپه گزارش شده است.
رئیس ثبت احوال شهرستان خدابنده در خصوص ماجرای پیش آمده گفت: در گذشته به دلیل نبود تجهیزات و ابزار جدید سیستم ذخیره اطلاعات، نواقصی در ثبت‌ها وجود داشته و بخشی از این مشکل نیز مربوط به آن دوره می‌شود.
محمدکاظم بیات اظهار کرد: برای هر فرد یک سند سجلی در ثبت‌احوال ایجاد می‌شود و شناسنامه بر اساس آن صادر و در اختیار فرد گذاشته می‌شود، بر این اساس به نام «خوشقدم حسنی» یک سند سجلی موجود بوده و شناسنامه هم صادر شده است.
وی گفت: برای فردی که در روستای دوتپه 22 سال بدون شناسنامه مانده، راهنمایی‌های کامل و درستی داده نشده وگرنه می‌توانست به رغم مفقود شدن شناسنامه‌اش بر اساس ماده 45 قانون ثبت احوال موسوم به «فرایند بی‌ورقه» برای خود برگه هویتی اخذ کند و بر اساس آن از خدمات مختلف اجتماعی بهره‌مند شود.
حالا مسیری که از سوی ثبت احوال خدابنده پیش روی خوشقدم حسنی که در قید حیات است گذاشته شده این است که از ثبت احوال این شهرستان به دلیل صادر کردن گواهی فوت شکایت کند و در ادامه با بررسی ماجرای پیش‌آمده، حکم ابطال سند فوت از سوی دادگاه صادر شود.
آنچه در این میان جای سؤال دارد این است که برای خوشقدم حسنی فوت شده، فردی که 22 سال محروم از شناسنامه مانده و از انواع خدمات و حقوق اجتماعی خود محروم شده است چه حکمی باید صادر شود و حقوق تضییع شده خود و خانواده‌اش به چه نحوی قرار است جبران شود؟