kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴

پروژه نفوذ و خاکریز بسیج(یادداشت روز)



یکی از برکات انقلاب اسلامی، غرس نهال بسیج به دست مبارک حضرت امام(ره) بود. نهالی که امروز به درختی ریشه‌دار و تناور تبدیل شده و اگرچه این درخت بی‌نظیر، ریشه در ایران اسلامی دارد اما شاخه‌های آن از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و ملت‌های مسلمان و استکبارستیز منطقه نیز از ثمرات شیرین آن بهره‌مند شده‌اند.
آنچه بسیج را در داخل و خارج از کشور از سایر نهادها و مجموعه‌ها و تشکل‌های انسانی متمایز می‌کند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص و ممتازِ مرتبط و در هم تنیده است که در ادامه به اصلی‌ترین این ویژگی‌ها اشاره می‌شود؛
1- مجموعه بسیج تنها یک نهاد و سازمان تشکیلاتی مرسوم نیست. بسیج یک تفکر و اعتقاد عمیق قلبی است. اعتقادی برخاسته از احساس مسئولیت نسبت به مسائل پیرامونی که این مسئولیت‌پذیری آمیخته با بصیرت است. اولویت‌ها را می‌شناسد و مسائل اصلی را از فرعی تشخیص می‌دهد.
2- اگرچه بسیج سن و سال نمی‌شناسد اما ستون فقرات بسیج را جوانان مومن و انقلابی تشکیل می‌دهند. برخورداری از این روحیه جوانی و شادابی باعث شده است، بسیج مرد میدان‌های سخت و دشوار باشد و وارد میدان‌های خطیری شود که دیگران از ورود به آن واهمه دارند. نگاهی به حدود 4 دهه عمر جمهوری اسلامی و دوران مبارزه با طاغوت نشانگر این واقعیت است که گره‌های به ظاهر کور و بازنشدنی، به دست همین جوانان مومن و انقلابی قابل گشودن است.
3- اخلاص و کار برای رضای خدا از دیگر ویژگی‌های ممتاز بسیجیان است. دوران هشت سال جنگ تحمیلی، نمایشگاه این ویژگی الهی بود و امروز نیز با پیچیدگی روزافزون صحنه نبرد و مجاهدت، نیاز به اخلاص بیش از پیش احساس می‌شود.
4- بسیج انقلابی است، به انقلابی بودن خود افتخار می‌کند و از بروز و بیان آن نیز ابایی ندارد. اساساً ماهیت بسیج با انقلابی‌گری پیوند خورده است و جدا کردن این دو از هم ناممکن بوده و ظهور و حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های حیات و پویایی انقلاب اسلامی است.
5- بسیج برخلاف سایر نهادها، اسیر بوروکراسی و معضلات مشابه نیست. مجموعه‌ای چالاک و جهادی است که این چالاکی باعث می‌شود اولاً به سرعت وارد میدان و عرصه‌های مورد نیاز شود و ثانیا کارهایی را که به طور معمول زمان زیادی را می‌طلبد، در فرصتی بسیار کمتر به نتیجه مطلوب برساند.
6- بسیج نمونه بارز جمع میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی است. بسیج چشم به قله‌های بلند و افق‌های دور دارد و در عین حال در حرکت خود به سوی قله به واقعیت‌های راه پیش رو نیز واقف است و حرکت را بر این اساس تنظیم می‌کند و البته اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها، نگاه و مقصد نهایی را کمرنگ و محو کند.
7- برخلاف تبلیغات و ادعاهای دشمنان انقلاب اسلامی، روحیه ایثار، مقاومت و شهادت‌طلبی در آحاد جوانان کشور - و بسیج به عنوان تبلور مجموعه جوانان مومن و انقلابی- نه تنها کاهش نیافته بلکه حوادث اخیر منطقه و جبهه‌های گوناگون علیه استکبار و مزدوران آن نشان داد این روحیه کماً و کیفاً نسبت به دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، رشدی تصاعدی و چشمگیر داشته است.
ناگفته پیداست نخ تسبیح این ویژگی‌ها و صفات ممدوحه، ولایت‌شناسی و ولایت‌پذیری بسیجیان است. ولایت چراغ همیشه فروزان و فراروی بسیج  در پیمودن راه صعود به قله‌های پیشرفت و سعادت مادی و معنوی است تا راه بیراه نشود و مردان راه از گزند چاه در امان بمانند.
همین ویژگی‌ها و روحیه است که دشمن را اینگونه نسبت به این نهاد انقلابی عصبانی کرده و هجمه سنگین روانی و رسانه‌ای بیگانگان و ضدانقلاب علیه بسیج - با زدن برچسب تندرو و افراطی- نیز به همین دلیل است. بسیج با این مختصات، مهم‌ترین عامل و سد در برابر تلاش گسترده دشمن برای نفوذ در عرصه‌های مختلف است. بر همین اساس دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان با انتقاد شدید از کسانی و جریان‌هایی که با اتهام افراطی‌گری، بسیج را تخطئه می‌کنند، فرمودند: «نمی‌گوییم این افراد و جریان‌ها، این کار را آگاهانه انجام می‌دهند اما با این اتهامات، دانسته یا ندانسته، خاکریز مستحکمِ بسیج را تضعیف و پروژه‌ خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند.»
آن تغییری که دشمن از آن دم زده و به دنبال آن است، تبدیل روحیه خوداتکا، پرتلاش و امیدوار به نصرت الهی مردم به روحیه‌ای خودکم‌بین، وابسته و جبون، در سایه سکوت و انفعال نهادها و مجموعه‌های ارزشی و انقلابی مانند بسیج است. اگر تلاش برای تغییر باورها را اصلی‌ترین هدف دشمن از نفوذ بدانیم -که شواهد، آشکارا نشان می‌دهد اینگونه است- بسیج به عنوان تبلور صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص، مهم‌ترین سپر انقلاب در برابر این پیکان زهرآگین است.
امروزه بسیج اصلی‌ترین ماموریت و رسالت خود را استکبارستیزی می‌داند. استکبارستیزی بسیجیان تنها یک شعار صرف نیست بلکه در ابعاد و میدان‌های گسترده و مختلفی متجلی است؛
1- فرهنگی- اعتقادی؛ یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای پیش روی انقلاب اسلامی، تلاش و هجمه همه‌جانبه استکبار برای تضعیف باورها و اعتقادات مردم و بخصوص نسل جوان است و در این میدان بسیجیان وظیفه‌ای خطیر بر دوش دارند. آنان با نصب‌العین قرار دادن جذب حداکثری و دفع حداقلی از موضع پدافند خارج شده و جبهه‌های فرهنگی- هنری جدیدی را در جهان و بخصوص در سطح منطقه با سلاح برنده هنر علیه استکبار گشوده‌اند.
2- علمی؛ جلوگیری از پیشرفت علمی کشور و کاستن از سرعت شگفت‌آور آن یکی از برنامه‌های استکبار است. دشمن این هدف را از طرق مختلف انجام می‌دهد که عمده‌ترین آنها مشغول کردن دانشگاه‌ها به مسائل انحرافی است. جوانان مومن انقلابی در مجموعه بسیج پرچمدار پیشرفت علمی در کشور بوده و رسیدن به قله‌های علمی را در دستور کار خود دارند.
3- اقتصادی؛ استکبار سالهاست که با راه‌اندازی یک جنگ بی‌امان اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران درصدد رسیدن به اهداف سیاسی خود است. مقابله با این یورش نیاز به یک طرح عملیاتی حساب شده و دقیق دارد که این طرح در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به روشنی متبلور است. بسیج آمادگی کامل خود را برای همکاری با همه نهادها و ارگان‌ها، بخصوص دولت برای عملیاتی کردن این طرح کلیدی اعلام کرده و معتقد است کلید پیروزی در این میدان سهمگین نیز مانند دوران دفاع مقدس، به صحنه آوردن مردم به صورت واقعی است.
4- دفاعی- امنیتی؛ امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوب‌زده غرب آسیا، یک مدل جدید و قابل تحقیق و مطالعه است. مولفه‌های متعددی در ایجاد و تثبیت امنیت در ایران وجود دارد که بی‌شک بسیج به عنوان مجموعه‌ای مردمی سهمی قابل توجه از این موضوع را به خود اختصاص داده است.
آنچه استکبار را با تمام عِده، عُده و ادعایش در منطقه زمینگیر کرده همین تفکر و روحیه بسیجی است که به فرموده حضرت امام(رض)، در دوران جنگ صادر شد و امروزه ثمرات آن از فلسطین تا یمن قابل مشاهده بوده و نشانه‌ای است از حرکت به سوی بسیج مستضعفان جهان علیه ظلم و استکبار که ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت(عج) خواهد شد.

محمد صرفی