kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
واکنش مسکو به خنجر آنکارا کلید خورد

تشدید بمباران تروریست‌ها استقرار اس‌400 و اعزام ناوشکن

روسیه در نخستین واکنش‌ها به ساقط شدن جنگنده این کشور توسط نیروی هوایی ترکیه، ناو بزرگ «مسکو» را روانه آب‌های استان «لاذقیه» سوریه کرد، سامانه موشکی اس-400 را در سوریه مستقر و روابط نظامی و اقتصادی خود را نیز با ترکیه قطع کرد.


در پی ساقط شدن یک فروند جنگنده «سوخو-24» روسیه در آسمان استان لاذقیه سوریه توسط جنگنده‌های ترکیه، تاکنون دست به سه اقدام عملی زد؛ سیستم موشکی ضد هوایی فوق پیشرفته «اس400» را در استان لاذقیه مستقر کرد؛ روابط نظامی و همکاری‌های اقتصادی با ترکیه را قطع کرد؛ و ناو 11هزار و 500 تنی «مسکو» را به آب‌های ساحلی لاذقیه سوریه اعزام کرد. موشک‌های اس-400 نوع ارتقا یافته «اس-300» هستند. با این موشک‌ها می‌توان هواپیماهای تاکتیکی و استراتژ‌یکی و همچنین موشک‌های بالستیک و کروز را تا ابعاد 400 کیلومترمربع پوشش داد.
سیستم موشکی ضد هوایی اس-400 شامل تعدادی رادار، سکوهای پرتاب موشک و پست‌های فرماندهی بوده و تنها ارتش روسیه به آن مجهز است. علاوه بر این نقل و انتقالات، جنگنده‌های روسی حمله به مواضع داعش در خاک سوریه را شدت بخشیدند.
در حوزه اقتصادی نیز روسیه همه گردشگرهای روسی را از ترکیه فراخوانده است. علاوه بر آن، «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، همه پروژه‌های مشترک میان دو کشور لغو می‌شود.
یک فروند جنگنده «اف-16» ارتش ترکیه صبح سه‌شنبه یک فروند جنگنده «سوخو-24» روسیه را در آسمان استان لاذقیه سوریه هدف قرار داد و ساقط کرد.
کمک خلبان سوخو کشته، اما خلبان آن به دست تروریست‌ها اسیر شد. پس از این واقعه، یک تیم ویژه از کماندوهای نیروی هوایی سوریه طی عملیاتی، خلبان روسی را از دست تروریست‌ها آزاد کردند.
ولادیمیر پوتین
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در روز حادثه اعلام کرده بود ترکیه بابت این اقدام خود، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. پوتین صبح دیروز نیز گفت: «این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کند تا جلو حوادث مشابه در آینده گرفته شود.» وی تصریح کرد: «از هر ابزار ممکن برای ایجاد امنیت استفاده خواهد کرد.» پوتین این را هم گفت که حق پاسخگویی برای روسیه محفوظ است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز گفت: شواهد نشان می‌دهد هدف قرار گرفتن جنگنده روسی، از قبل برنامه‌ریزی شده بود. وی گفت که روسیه به عملیات خود در سوریه ادامه خواهد داد.
ناو «مسکو» که در نزدیک لاذقیه مستقر خواهد شد، مجهز به سامانه دفاع موشکی «فورت» است. موشک‌های فورت به صورت افقی شلیک می‌شود و برای هدف قرار دادن اهداف بسیار پرسرعت طراحی شده است.
ماموریت اصلی ناو مسکو، حمله به ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های جنگی بزرگ است. به همین خاطر، «قاتل ناوهای هواپیمابر» نیز نامیده می‌شود.
تظاهرات در مسکو
خبرگزاری جمهوری اسلامی از مسکو گزارش داد، از زمان ساقط شدن سوخوی روسی تاکنون شهر مسکو شاهد تظاهرات پی‌درپی مردم خشمگین روسیه علیه ترکیه است؛ معترضان در راهپیمایی‌های خود، پلاکاردهایی در دست دارند که روی آنها نوشته شده است: «ترکیه متحد داعش»، «اخراج سفیر اولین پاسخ»، «حمایت از تروریسم جنایت است».
در ارتباط با پیوند میان دولت ترکیه و عناصر تروریستی  داعش، نخست‌وزیر روسیه گفت که وی اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد برخی مقامات ترکیه از تجارت و خرید نفت قاچاق از داعش، منافع مالی و سود می‌برند.
«الکساندر زاسبکین» سفیر روسیه در لبنان نیز در پاسخ به این سوال که «چرا ترکیه جنگنده روسیه را سرنگون کرد؟»  گفت: «روسیه تانکرهای نفت داعش را هدف قرارداد و به ترکیه زیان وارد کرد»
واکنش‌های جهانی
به گزارش تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس عرب اما، واکنش روسیه به اقدام ترکیه را «حتمی» دانست. «نعنال قبلان» سفیر سابق سوریه در ترکیه هم به خبرگزاری تسنیم گفت: «تهدید پوتین در حد حرف نیست و آنکارا بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.»
«عمران الزعبی» وزیر امور رسانه‌ای سوریه  نیز گفته، ترکیه با این اقدام خود، حاکمیت سوریه را نقض کرده است. «مهدی دخل‌الله» وزیر سابق امور رسانه‌ای سوریه نیز گفت: روسیه در همان سطح به تجاوزات ترکیه پاسخ خواهد داد.
«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان اما سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه را «حادثه‌ای خطرناک» دانست و از اینکه ائتلاف علیه داعش شکست بخورد، ابراز نگرانی کرد. اما «زیگمار گابریل»  معاون صدراعظم آلمان علیه ترکیه موضع‌گیری کرد و گفت: «خطر واقعی در منطقه (خاورمیانه) ترکیه است نه روسیه» «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به حادثه فوق ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست خویشتنداری کنند.
«دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز از دو کشور ترکیه و روسیه خواست در مورد حادثه، به طور مستقیم با هم گفت‌وگو کنند.
«ینس استولتنبرگ»  دبیر کل ناتو و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که در کنار ترکیه می‌ایستند. شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا هم خواستار واکنش سنجیده کشورهای مختلف در قبال ساقط شدن هواپیمای روسی شد.
اظهارات تازه اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز اظهارات روز سه‌شنبه خود را تکرار و اعلام کرد: «ما برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، هرچه می‌شد انجام دادیم. همه باید برای حق حفاظت از حریم هوایی ترکیه احترام بگذارند. وی گفت، هواپیمایی که وارد حریم هوایی ترکیه شد را سرنگون کردیم. این هواپیما 10 بار اخطار گرفت ولی توجهی نکرد. حق داریم هواپیمای ناشناسی که وارد حریم هوایی ما شود را سرنگون کنیم.»
اگر اظهارات اردوغان صحیح باشد، لازم است که جنگنده روسی حداقل 10 دقیقه در حریم هوایی ترکیه بوده باشد، این در حالی است که «حالیت چوبک» سفیر ترکیه در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت، دو هواپیمای ناشناس به مدت 17 ثانیه حریم هوایی ترکیه را نقض کردند و یک جنگنده اف16 ترکیه هواپیمای دوم را سرنگون کرد.
دیروز البته پس از تحرکات جدی روسیه، ترکیه کمی عقب نشست. نخست‌وزیر ترکیه  که در نخستین ساعات وقوع حادثه گفته بود از ناتو کمک می‌گیرد دیروز گفت با روسیه دوست است!  دیروز حتی خبر رسید، لاوروف، وزیر خارجه روسیه دعوت همتای ترک خود را برای دیدار را هم رد کرد.