kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷

موافقت رهبرانقلاب با ورود دستگاه قضائی به پرونده بورسیه‌ها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از موافقت رهبر انقلاب با ورود دستگاه قضائی به پرونده بورسیه‌ها خبر داد.


محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره پیگیری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع وضعیت بورسیه‌ها، اظهار داشت: رهبر انقلاب موافقت کردند که تنها در موضوع بورسیه‌ها مصوبه 630 شورای انقلاب فرهنگی(مبنی بر رسیدگی به امور شکایات و مسائلی که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در امور علمی، آموزشی و پژوهشی با آن مواجه هستند بدون حضور در مراجع قضائی تنها در وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد) اجرا نشود.
وی تاکید کرد: این موافقت به این معنی است که رهبر انقلاب با ورود دستگاه قضائی به پرونده بورسیه‌ها و رسیدگی به شکایت دانشجویان بورسیه‌ای موافقت کرده‌اند.
کاهش رشد علمی با مسائل سیاسی و باندی در وزارت علوم
زاهدی درباره علل کاهش رشد علمی کشور اظهار داشت: عوامل مختلفی در این امر دخالت دارند اما اگر به آمارها نگاهی داشته باشیم، طی دو سه سال گذشته شاهد کاهش رشد علمی کشور بوده‌ایم. مسائل سیاسی، باندی، جناحی، سیاست‌بازی و بعضاً مدیریت‌هایی که در وزارت علوم و دانشگاه‌ها به کار گرفته شده‌اند بر این موضوع تأثیر‌گذار بوده است.
نماینده مردم کرمان درباره علل دیگر کاهش رشد علمی کشور خاطر‌نشان کرد: زمانی که در وزارت علوم شاهد ریاست مدیرانی باشیم که بیشتر دنبال اهداف سیاسی هستند، دغدغه تولید علم را ندارند و انتصاب افرادی که فرسنگ‌ها با علم فاصله دارند، باید انتظار کاهش تولید علم را داشته باشیم و این موارد در بلند‌مدت تأثیر خود را می‌گذارند.
وزیر اسبق علوم تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد برخورد با اساتیدی بودیم که بر محور تولید علم فعالیت دارند اما عملکرد سیاسی آنها با مشی ریاست دانشگاه متفاوت بوده است و مجموعه این دلایل بر روند کاهش رشد علمی در کشور تأثیرگذار است.
زاهدی درباره مقایسه تولیدات علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت اظهار داشت: اگر مجموعه تولیدات علمی وزارت علوم و بهداشت را با یکدیگر مقایسه کنیم، شاهد این هستیم که تحریم‌ها، کمبود تجهیزات و موارد دیگر در هر دو وزارتخانه وجود داشته است و حتی در وزارت بهداشت با توجه به نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی، این تحریم‌ها بیشتر اعمال شده است اما در وزارت بهداشت شاهد رشد خوبی در زمینه تولید علم هستیم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره اقدامات این کمیسیون برای جلوگیری از روند کاهشی رشد علم در کشور خاطر‌نشان کرد: در کمیسیون آموزش، تذکرات لازم درباره کاهش رشد علمی کشور به وزیر علوم داده شده است و انتظار داریم زمانی‌ که مقام معظم رهبری خود به صحنه آمده‌اند و این تذکرات را داده‌اند، تذکرات ایشان در وزارت علوم نیز اجرایی شود و امیدوارم با اجرایی شدن این توصیه‌ها، شاهد باشیم در حوزه فرهنگی و در شتاب علمی کشور رشد مثبتی صورت پذیرد.