kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
ولایتی در مصاحبه با السفیر:

مواضع بشار اسد در سوریه بیش از هر زمان‌ دیگری قوی شده است

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد: مواضع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر و استوارتر شده است و این شیب رو به بالا در حال حرکت است.


علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در گفتگویی با پایگاه اینترنتی روزنامه السفیر لبنان گفت: گروه‌های افراطی خود را در پشت عربستان مخفی کرده‌اند و یا با پول‌هایی که عربستان به آنها می‌دهد فعالیت می‌کنند. افکار عمومی نمی‌تواند این موضوع را قبول کند.
وی ادامه داد: در ۳۷ سال گذشته با تحریم تجاری جامع و محاصره اقتصادی روبرو بودیم. ما کشوری بزرگ هستیم که می‌توانیم غذای ملتمان را فراهم کنیم. از حیث نظامی و امنیتی قدرت دفاعی داریم تا هیچ کسی جرات نکند به ما حمله کند. در بخش انرژی هم‌ چنین است. ایران نفت و گاز دارد و اگر نفت و گاز را با یکدیگر جمع کنیم ایران بزرگ‌ترین منبع انرژی جهان است. بنابراین براساس قدرت و استقلال و اعتماد به نفسی که داریم قدرت نخست منطقه هستیم. هیچ کس از بشار اسد رئیس جمهور به اندازه جمهوری اسلامی ایران حمایت نکرد. حتی روسیه حمایت لازم را ارائه نداد. با کمک حزب‌الله و عراق حمایت لازم از بشار اسد رئیس جمهور را فراهم کردیم و طرح آمریکا را در سوریه، لبنان و عراق به شکست کشاندیم. ما هرگز از بشار اسد رئیس جمهور و رئیس دولت عراق، مقاومت لبنان، فلسطین، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین دست نمی‌کشیم. تا زمانی که این موضع را داشته باشیم تحریم اقتصادی باقی خواهد ماند.
ولایتی تاکید کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که همکاری استراتژیکی میان ایران، روسیه و چین برقرار است و یکی از این نوع همکاری در سوریه برقرار است و انتظار داریم که این توافق فراگیر شود و شامل عراق نیز در صورتی که دولت آن موافقت کند، بشود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سپتامبر گذشته از ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق سخن گفت.
وی در ادامه به نقش ترکیه در سوریه پرداخت و گفت: ترکیه علیه بشار اسد حرکت کرد. ما روابط دوستانه با ترکیه را حفظ کردیم و این سیاست را ادامه می‌دهیم اما در قبال سوریه اختلاف نظر با ترکیه داریم اگر حمایت ما از سوریه نبود و دمشق را رها می‌کردیم سرنوشتی به مراتب بدتر از لیبی پیدا می‌کرد. آنها قصد تقسیم سوریه به ۵ کشور و عراق به سه کشور را داشتند ما در برابر این طرح ایستادیم و ایستادگی می‌کنیم. به صراحت می‌گویم اگر این موضع ایران نبود دمشق و بغداد سقوط می‌کرد.
ولایتی اظهار داشت: اگر ایران به یمن کمک نمی‌کرد، صنعا امروز به دست کسانی که به آن حمله کرده‌اند، سقوط می‌کرد. بنابراین من اغراق نمی‌کنم که ایران ستون فقرات منطقه و جهان اسلام است. ما کسی را در جهان نمی‌شناسیم که همچون آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با این صلابت و قدرت در برابر آمریکا و اسرائیل و همپیمانان آنها بایستد.
وی درباره روابط با روسیه گفت: همکاری ما با روسیه روز به روز گسترده‌تر می‌شود و به اعتقاد شخصی من روابط ما با روسیه به سمت روابط استراتژیک در حال حرکت است و همچنین در باره چین نیز همین وضعیت است.
مشاور مقام معظم رهبری درباره وضعیت بشار اسد خاطرنشان کرد: مواضع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر و استوارتر شده است و این شیب رو به بالا در حال حرکت است.