kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
روز اول مذاکرات ایران با 5+1 در وین پایان یافت

وزیر خارجه: نقض عهد نمی‌کنیم اما از حقوق خود کوتاه نمی‌آئیم

روز اول مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 دیروز (سه‌شنبه) به ریاست ظریف و اشتون در محل سازمان ملل متحد در وین در حالی برگزار شد که طرفین این دور از مذاکرات را سخت، پیچیده و دشوار توصیف کردند و طبق برنامه اعلام شده قرار است این مذاکرات تا فردا (پنج‌شنبه) ادامه داشته باشد.

روز اول مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 دیروز (سه‌شنبه) به ریاست ظریف و اشتون در محل سازمان ملل متحد در وین در حالی برگزار شد که طرفین این دور از مذاکرات را سخت، پیچیده و دشوار توصیف کردند و طبق برنامه اعلام شده قرار است این مذاکرات تا فردا (پنج‌شنبه) ادامه داشته باشد.
بامداد دوشنبه (28 بهمن) هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست ظریف وزیر خارجه کشورمان راهی وین پایتخت اتریش شد تا صبح سه‌شنبه مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 رسماً آغاز شود.
دوشنبه شب نیز ظریف و اشتون در ضیافت شامی که در محل دفتر نمایندگی ایران در وین برگزار شد در مورد نحوه برگزاری مذاکرات جامع و موضوعات مطرح در آن گفت‌وگو کردند.
ظریف دوشنبه شب پس از شام‌ کاری با خانم اشتون گفت: همان‌طور که رهبر انقلاب روز دوشنبه تأکید کردند ما مردمی هستیم که نقض عهد نمی‌کنیم؛ قراری که گذاشتیم پای آن می‌ایستیم و روی آن اصرار داریم و همزمان از حقوق خودمان هم کوتاه نمی‌آییم.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا امیدی به دستیابی به توافق در مذاکرات وجود دارد؟» گفت: ما از قبل ورود به مذاکرات گفته‌ایم که وارد مرحله اول از مرحله نهایی شده‌ایم از این رو از مرحله اول توقع توافق نداریم. ما حتی قرار نیست در مذاکرات راجع به متنی در این مرحله توافق کنیم.
ظریف در گفت‌وگو با شبکه العالم نیز خاطرنشان کرد: لذا همانطور که برنامه هسته‌ای ما ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد، موضوعات نظامی ما هم ارتباطی با این مذاکرات ما ندارد و در این مذاکرات فقط در مورد موضوع هسته‌ای بحث می‌شود. کاترین اشتون نیز پس از این دیدار تأکید کرد که به مذاکرات خوش‌بین و امیدوار است.
برگزاری دور اول مذاکرات
دور اول مذاکرات جامع ایران و گروه 5+1 ساعت 13/30 دقیقه دیروز (سه‌شنبه) به وقت تهران به ریاست ظریف و اشتون در مقر سازمان ملل در وین به مدت 40 دقیقه برگزار شد. قبل از شروع این مذاکرات، ظریف دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس و رئیس جمهور و وزیر خارجه اتریش داشت.
سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان که در مذاکرات ظهر دیروز حضور داشت بعد از خاتمه آن و در جمع خبرنگاران گفت: شروع مذاکرات خوب بود، البته در حد دو سخنرانی کلی و عمومی توسط اشتون و ظریف. ادامه به مباحث کارشناسی تبدیل گردید. ما و آقای ظریف تأکید کردیم که ایران مصمم به ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت است از همین رو از طرف مقابل نیز همان انتظار را داریم. ملاک مذاکرات برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از آن چارچوب نمی‌تواند در دستور کار باشد.
عراقچی اعلام کرد اشتون هم از عزم و اراده شش کشور برای ادامه مذاکرات خبر داد اما تأکید کرد که باید در عمل این موضوع را مشاهده کرد. به گفته وی مذاکرات احتمالاً فردا هم ادامه خواهد یافت.
معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات مربوط به گام ‌نهایی هنوز یک دستور کار مشخص ندارد و درباره آنها صحبت خواهیم کرد تا به یک دستور کار مشخصی دست یابیم و مذاکرات براساس آن ادامه یابد. ما منتظر شنیدن دستور کار مورد نظر غربی‌ها هستیم و به اظهارات و گفته‌های پراکنده که قبل از این گفته شده و بعضاً خوراک داخلی است توجهی نمی‌کنیم.
عراقچی خاطرنشان کرد: تأکید کردیم که ملاک مذاکرات برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از چارچوب این برنامه در دستور کار مذاکرات نمی‌تواند باشد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تصریح کرد که برچیده شدن تأسیسات هسته‌ای ایران در دستور کار نیست.
وی همچنین درباره اظهارات مقام معظم رهبری پیرامون مذاکرات اخیر گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب همواره نصب‌العین بوده و خواهد بود. ایشان فرمودند که وزارت خارجه به وظیفه خودش ادامه دهد.

 ادامه مذاکرات در بعدازظهر سه‌شنبه
در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 در وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز سه‌شنبه با معاونان وزیران خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار و دو طرف درباره نقطه‌نظراتشان بر سر دستور کار مذاکرات در گام نهایی گفت‌وگو کردند.
پس از این دیدار، هیئت ایرانی به سرپرستی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با هیئت آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن بر سر راه حل جامع وارد رایزنی‌های کارشناسی دوجانبه شدند.
لازم به ذکر است، تا لحظه تنظیم این خبر بنابر گزارش‌های منتشر شده از وین قرار است هیئت ایرانی به سرپرستی سیدعباس عراقچی با معاونان وزرای امور خارجه گروه 5+1 دیدار و گفت‌وگو کنند.
اظهارات مقامات آمریکا در آستانه مذاکرات
وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران قبل از شروع مذاکرات دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.ان.ان گفت: تاکنون همه، هم ایران و هم بقیه ما که تحریم‌های محدود و هدفمندی را لغو کردیم به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: مذاکرات وین بر اساس همان گام اول بنا گذاشته شده است زیرا ما نمی‌خواهیم آن تنها گام باشد، ما با چشمانی باز و بسیار هوشیار به مذاکرات آمدیم. مذاکرات بسیار سخت خواهد بود.
شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آنچه برای من مهم است این است که ایران بیشتر از آن که حرف می‌زند عمل کند.
وی افزود که توافق نهایی منوط بر این خواهد بود که ایران گام‌های قابل راستی‌آزمایی «ملموسی» را برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ کند.
آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا که به همراه تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه 5+1 در وین به سر می‌برد نیز در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «هیئت مذاکره‌کننده آمریکا با جدیت، حسن‌نیت و احترام متقابل وارد مذاکرات می‌شود.»
رویترز نیز از قول یک مقام ارشد آمریکا حاضر در مذاکرات نوشت: من فکر می‌کنم ما در عرض شش ماه و احتمالا زودتر از آن می‌فهمیم که آیا شانس موفقیت برای رسیدن به یک توافق جامع افزایش یافته است یا خیر. اما هدف ما این است که از این شش ماه استفاده کنیم تا به یک توافق جامع دست یابیم.
این مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تضمینی وجود ندارد که مذاکرات وین به توافقی ختم شود چرا که مذاکرات پیچیده و دشوار است.
موارد مورد بحث
از جمله مواردی که گفته می‌شود در مذاکرات وین بر سر آن مذاکره خواهد شد بحث تاسیسات آب سنگین اراک و همچنین موضوع نصب سانتریفیوژهای تازه در تاسیسات اتمی ایران است.
چند روز قبل «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در یکی از جلسات سنای آمریکا گفته بود که ایران باید از تعداد سانتریفیوژهای خود بکاهد.
یکی دیگر از موارد مطرح شده در توافق ژنو موضوع تاسیسات آب سنگین اراک است. بر مبنای توافق ژنو قرار است این تاسیسات در طول شش ماه توسعه داده نشود. «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در هفته‌های گذشته در مصاحبه‌‌ای با شبکه انگلیسی پرس‌تی‌وی گفته بود که ایران ممکن است با تغییراتی فنی در این تاسیسات بتواند اعتماد جامعه بین‌المللی را نسبت به ماهیت این تاسیسات جلب کند، گفته‌ای که حمید بعیدی‌نژاد نیز آن را تکرار کرده بود.
تجمع 10 نفری منافقین بر ضد ایران
همزمان با روز اول مذاکرات نزدیک به 10 نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین در نزدیکی مکان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در کنار این تجمع 10 نفری چند صهیونیست و برخی از همجنس‌بازان نیز خواستار توقف برنامه هسته‌ای کشورمان شدند.