kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
از سنجار عراق تا حلب در سوریه

مقاومت، داعش را نقره‌داغ کرد

نیروهای مسلح عراق شهر «سنجار» و نیروهای مسلح سوریه شهر «الحاضر» و مناطق گسترده دیگری را از اشغال تکفیری‌های داعش خارج کردند و شمار زیادی از تکفیری‌ها را به هلاکت رساندند.

تحولات در عراق و سوریه به سرعت علیه محور تکفیری- آمریکایی در حال رقم خوردن است؛ در عراق عناصر تروریستی داعش که اخیرا در استان صلاح‌الدین ضرب شست سختی را از جانب بسیج مردمی دریافت کرده بودند، اکنون مثل یک ارتش شکست‌خورده و بی‌نظم، مواضع خود را در استان‌های «نینوا» و «الانبار» عراق رها می‌کنند.
شهر «سنجار» که در 110 کیلومتری غرب «موصل» طی یک سال و نیم اخیر تحت اشغال داعش بود، توسط نیروهای پیشمرگ کردستان عراق آزاد شد. تکفیری‌ها پس از برجای گذاشتن 100 کشته، متوجه شدند که دیگر توان مقابله با نیروهای پیشمرگ را ندارند و ترجیح دادند که پس از تسلیم کردن سنجار و 150 کیلومتر مربع از مناطق اطراف، فرار را بر قرار ترجیح دهند و به موصل بگریزند. با آزاد شدن سنجار، جاده ارتباطی میان موصل و شهر «رقه» سوریه عملا قطع شد.
آمریکایی‌ها می‌گویند جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آنها نیز در این عملیات شرکت داشتند. عملیات زمینی آزادسازی سنجار پنج‌شنبه از سه محور آغاز شده بود و  ارتش عراق نیز در این عملیات مشارکت داشت. عناصر تروریستی داعش اوت 2014 (خرداد 1393) شهر سنجار را اشغال و بیش از 400 هزار «ایزدی» ساکن این شهر را ناگزیر به فرار کرده بودند.
از «رمادی» مرکز استان الانبار نیز خبر می‌رسد، نیروهای مسلح عراق متشکل از بسیج مردمی، عشایر و ارتش این کشور آزادسازی کامل رمادی را از سه محور آغاز کردند و از شمال، غرب و جنوب به سوی مرکز شهر حمله‌ور شدند. در این عملیات عشایر اهل سنت به طور گسترده حضور دارند.
در همین حال، پیروزی‌های درخشان مقاومت و ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور نیز ادامه دارد؛ در استان حلب نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پس از درهم شکستن محاصره دو و نیم ساله فرودگاه نظامی «کویرس»، وارد شهر«الحاضر» واقع در 30 کیلومتری جنوب شهر «حلب» شدند. کسی فکر نمی‌کرد این شهر کمتر از 24 ساعت پس از آزاد‌سازی کویرس، فتح شود و تروریست‌های «جبهه النصره» و «احرار‌الشام» فرار را بر قرار ترجیح دهند. کارشناسان با اشاره به اهمیت راهبردی شهر الحاضر، پیروزی‌های گسترده‌تر نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را در منطقه پیش‌بینی می‌کنند.
تا عصر دیروز علاوه بر الحاضر، شهرک‌های «بانص»، «رسم الطهریج»، «العیس» و تپه‌های اطراف آنها هم در استان حلب از تروریست‌ها پاکسازی شدند. منابع خبری اعلام کردند، العیس پیش از این دژ تروریست‌ها و انبار تسلیحات آنها بوده است.
علاوه بر العیس و مناطق فوق، نیروگاه حرارتی حلب نیز که از اهمیت راهبردی برخوردار است، به زودی تحت کنترل درخواهد آمد.
همچنین به گفته سرتیپ «علی مهیوب» سخنگوی ارتش سوریه، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور طی دو روز 75 پرواز انجام دادند و در خلال این حملات، 150 هدف تروریستی را بمباران کردند.
دراطراف شهر دمشق نیز اولین واحدهای ارتش سوریه وارد فرودگاه «مرج السلطان» شدند و تروریست‌ها را عقب راندند. این پیشروی با درگیری شدید میان طرفین همراه بود.
سایر رویدادها
* ژنرال «جان آلن» فرمانده آمریکایی ائتلاف ضدداعش همزمان با پیروزی‌های ارتش عراق و سوریه خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال عراق و سوریه شد! کارشناسان می‌گویند، آلن با این پیشهاد قصد دارد تروریست‌ها را از حملات هوایی روسیه و سوریه نجات دهد.
* رسانه‌های عربی و غربی در مقابل پیروزی‌های عراق و سوریه بر تروریست‌ها، سکوت اختیار کرده‌اند.
* «ابویوسف الحورانی» سرکرده گروه تروریستی «جبهه النصره» در اردوگاه یرموک سوریه بر اثر انفجار به هلاکت رسید.
* معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، پس از حملات هوایی این کشور علیه داعش، بیش از یک میلیون آواره سوری به کشور خود بازگشتند.
* پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» اعلام کرد، روسیه در لاذقیه سوریه سامانه «اس-400»  مستقر کرده است.
* داعش روسیه را به انجام حملات تروریستی در داخل این کشور تهدید کرد.
* انفجار دو بمب در شهرک «صدر» بغداد، دو شهید و 10 مجروح برجای گذاشت.
* تکفیری‌های داعش مدیر گروه فیزیک دانشگاه موصل را به دلیل عدم همکاری برای تولید سلاح‌های غیرمتعارف، اعدام کردند.
* مسکو اعلام کرد که قصد دارد، نیروی هوایی عراق را به سامانه راداری مجهز کند.