kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
ساعتی قبل از بمباران محموله غذایی سازمان ملل

بان‌کی‌مون از تلاش‌های انسان دوستانه آل‌سعود در یمن قدردانی کرد!

هنوز زمان زیادی از تعریف و تمجیدهای دبیرکل سازمان ملل از «اقدامات انسان‌دوستانه»! عربستان در یمن نگذشته بود که خبر رسید، جنگنده‌های سعودی کاروان محموله‌های غذایی، برنامه جهانی غذای سازمان ملل را بمباران کردند.


«بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه نشست کشورهای عربی و آمریکای جنوبی (اسپا) در ریاض درباره بحران‌های منطقه از جمله بحران سوریه و یمن صحبت‌هایی کرد: به گزارش ایسنا، وی گفت:«من از تمامی طرف‌ها می‌خواهم تا هرچه در توان دارند برای کاهش رنج غیرنظامیان در یمن به کار گیرند و به رنج هزاران بی‌گناه در این کشور پایان دهند. من در این راستا تلاش‌های انسانی عربستان را می‌ستایم!» دبیر کل سازمان ملل درحالی که جنایات سعودی‌ها در یمن را «تلاش انسانی» جا می‌زد خبر رسید یکی از نهادهای تحت امر این سازمان، در یمن مورد حمله جنگنده‌های سعودی قرار گرفت و شماری از غیرنظامیان کشته شدند. طبق گزارش‌های منتشر شده جنگنده‌های ارتش سعودی به خودروهای حامل محموله‌های برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در استان مأرب و خودروهای حامل کمک‌های انسانی در استان صعده حمله کردند. در این حملات چهار خودروی حامل گندم برنامه جهانی غذای سازمان ملل در منطقه حریب در استان مأرب هدف قرار گرفت و نابود شد.
سودان
اما، در حالی که کاملا مشخص است عربستان با اجاره سربازان سودانی برای نبرد در یمن به دنبال جبران شکست‌های خود است، دولت سودان، عصر روز سه‌شنبه اخبار منتشر شده مبنی بر گرفتن پول از عربستان در قبال مشارکتش در جنگ علیه یمن را تکذیب کرد. «علی الصادق» سخنگوی وزارت خارجه سودان، در گفت‌وگو با شبکه اماراتی «إرم» اظهار داشت: «تصمیم به اعزام نیرو به یمن بر اساس سود و حساب حاصله از این اعزام نبوده است. سودی واقعی که کشورش به دنبال آن است، برقراری امنیت و ثبات در منطقه عربی و کمک به دولت یمن برای مبارزه با افراطی‌گری و تلاش برای بازگرداندن دولت قانونی به این کشور است لذا سخن گفتن از کسب منافع مالی و سیاسی در این باره صحیح نیست!» تاکنون سودان در دو نوبت از طریق بندر عدن نیرو به یمن اعزام کرده است تا به نیروهای سعودی برای اشغال یمن کمک کنند. سخنگوی ارتش یمن، پیش‌بینی می‌کند تا چند روز دیگر، شمار جدیدی از نیروهای سودانی از طریق همین بندر وارد خاک یمن شوند و تعداد آنها به شش هزار نفر برسد. آل‌سعود با سوءاستفاده از اوضاع کشورهای فقیری مثل سودان، آنها را با پرداخت پول به جنگ یمن کشانده است.