kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
المانیتور تصریح کرد

منتظر خاورمیانه جدید با محوریت ایران و حزب‌الله باشید

یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت، «خاورمیانه جدید» با محوریت ایران، حزب‌الله و روسیه در حال شکل‌گیری است.


المانیتور با اشاره به موفقیت‌های محور ایران، حزب‌الله و روسیه در نبرد علیه تروریسم، پیش‌بینی کرد که «خاورمیانه جدید» را همین محور شکل خواهد داد و از هم‌اکنون نیز این طرح در حال اجرا است.
پیش از این و همزمان با لشکرکشی آمریکا و متحدانش به منطقه، محافل سیاسی و خبری اصلی اروپا و آمریکا، تبلیغات فراوانی را در مورد شکل‌گیری یک «خاورمیانه جدید» راه انداخته بودند؛ خاورمیانه‌ای که قرار بود ایالات متحده در آن یک قدرت برتر و رژیم اسرائیل هم قدرت واسط باشد.
اما چند ماهی است که تحولات به سمت دیگری می‌رود و ائتلاف 4+1 (متشکل از ایران، روسیه، عراق و سوریه) با پیروزی‌هایش در سوریه و عراق، ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم (متشکل از 60 کشور) تحت فرماندهی آمریکا را تحقیر کرده است.
پایگاه خبری المانیتور با اشاره به همین تحولات، ادامه می‌دهد که در پی ورود حزب‌الله به سوریه در تابستان 2012، بحث‌های داغی درگرفت و حتی خیلی از کارشناسان می‌گفتند، این مداخله کار عاقلانه‌ای نبود، چون حزب‌الله تاکنون به عنوان یک نیروی مقاومت اسلامی، از محبوبیت بالایی برخوردار بوده، ولی اکنون چهره‌اش را (به خاطر ورود در منازعات سوریه) مخدوش کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، المانیتور می‌افزاید، اما اکنون حزب‌الله سکان‌دار ایفای نقش‌های بزرگ در منطقه است. طبق تحلیل این پایگاه خبری، با مداخله (هوایی) روسیه در سوریه در 30 سپتامبر (8 مهر)، تحولات جدیدی  آغاز شده است.
این تحلیل که تحت عنوان «مثلث نظامی ایران، حزب‌الله و روسیه» از طریق پایگاه المانیتور منتشر شد، تصریح می‌کند که این اتفاق نویدبخش شکل‌گیری یک خاورمیانه جدید است، اما «با خاورمیانه جدید مورد اشاره کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا، که پس از جنگ اسرائیل برای نابود کردن حزب‌الله در جولای 2006 (تیر 1385) مطرح شد، کاملا فرق دارد و مقابل آن است.»
یک مقام حزب‌الله که نامش ذکر نشده، نیز به المانیتور گفت: هم‌اکنون ایران، حزب‌الله و روسیه یک اتاق عملیات مشترک در دمشق دارند و از آنجا حملات علیه تروریست‌ها را هماهنگ می‌کنند.
هرچند حملات جدی محور مذکور در بالا، کشورهای انگلیس، فرانسه و آمریکا را مجبور کرده بود که به ظاهر هم شده، حملاتی را علیه تروریست‌های تکفیری ترتیب دهند و از این طریق به افکار عمومی بگویند در مبارزه علیه تروریسم جدی هستند، ولی اکنون این کشورها دچار انفعال شده‌اند و می‌بینند که این حملات آنها به نفع ائتلاف 4+1 تمام می‌شود.
در همین رابطه، دیروز روزنامه انگلیسی «تایمز» خبر داد، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور حملات هوایی علیه مواضع داعش در خاک سوریه را به تعلیق درآورد.
ایالات متحده نیز عملیات هوایی‌اش را در عراق و سوریه به یک‌سری حملات هدفمند محدود کرده است که حمله اخیر جنگنده‌های این کشور به شماری از فرماندهان داعش در سوریه که قصد کودتا علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه را داشته‌اند، نمونه‌ای از این حملات است.