kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
نفوذ به روایت اسناد لانه جاسوسی (2)

یک انتخابات و سه نفوذی


سیدروح‌الله امین‌آبادی
اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1358 با شرکت طیف وسیعی از شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی و در نبود شورای نگهبان برگزار شد.
نبود شورای نگهبان و ضرورت تشکیل نهادهای حساس جمهوری اسلامی سبب‌ساز آن شد که امام خمینی جز در دو مورد مسعود رجوی و جلال‌الدین فارسی که اولی به دلیل رای ندادن به قانون اساسی و دومی به دلیل وجود ابهام در ایرانی‌الاصل بودن از لیست نامزدها حذف شدند در باقی موارد بررسی صلاحیت کاندیداها را به مردم واگذار کنند(1) با این وجود امام در یک سخنرانی برخی نامزدها را منحرف خواندند(2) که این خود نشان از نگرانی آن حضرت از نفوذ منحرفین در نهادهای حساس داشت.
بررسی اسناد موجود درباره سه شخصیت مهم حاضر در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری یعنی ابوالحسن بنی‌صدر ، صادق قطب‌زاده و احمد مدنی مهم و راهگشا به نظر می‌رسد.
جاه طلبی که مهره آمریکا شد
پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 5 بهمن 1358 اسنادی که نشان می‌داد بنی‌صدر با آمریکا رابطه دارد به دست دانشجویان پیرو خط امام افتاد، این اسناد به دلیل ناکافی بودن و نیز مخالفت شدید شخص موسوی خوئینی‌ها به اطلاع امام خمینی برای اقدامات مقتضی نرسید (3) تا بنی‌صدر بتواند بی‌هیچ دغدغه‌ای برنامه‌های خود را پی بگیرد.
تا اردیبهشت 1360 که اسناد دیگری به دست دانشجویان افتاد به دلیل ضربه نخوردن به حیثیت جایگاه ریاست جمهوری سکوت شد ولی در این برهه مشخص گردید که بنی‌صدر نیات و مقاصد دیگری دارد که به دنبال آن امام خمینی وی را در 20 خرداد 60 از فرماندهی کل قوا عزل کرد و در ادامه نمایندگان به عدم کفایت سیاسی نامبرده رای مثبت دادند.
در اسناد لانه جاسوسی با اشاره به جزئیات فراوان در مورد شخصیت ابوالحسن بنی‌صدر به نیازهای مالی وی که عاملی می‌تواند برای نفوذ در وی باشد اشاره شده و آمده است « اگرچه او احتمالاً در حال حاضر هیچ مشکل مالی ندارد، اما باید در نظر داشته باشد که ممکن است با یک تذکر کوتاه به خارج تبعید شود و در آن زمان می‌تواند از کمک مالی ما استفاده نماید.»(4)
جاه‌طلبی‌های سیاسی بنی‌صدر نیز از دید عامل سازمان جاسوسی آمریکا دور نمانده و این عامل در گزارش خود نوشته است؛ «او جاه‌طلبی سیاسی دارد. او احتمالاً روزنامه‌اش را به این منظور ایجاد کرده که از آن به عنوان پایگاه قدرتی جهت مقاصد سیاسی آینده‌اش استفاده نماید.»(5)
البته این کارگزار سیا این نکته را نیز از نظر دور نگه نمی‌دارد که « افشا شدن روابط مخفیانه [بنی‌صدر] با ما احتمالاً به زندگی حرفه‌ای سیاسی فرد مزبور خاتمه خواهد داد ، یقین است که او این نکته را از نظر دور نخواهد داشت.»(6)
از این رو است که سازمان جاسوسی آمریکا براي‌ نفوذ در بني‌صدر، از پوشش‌ مسايل اقتصادي‌ استفاده‌ می‌کند ومأموري‌ با اسم‌ رمز راتر فورد ـ با اسم‌ حقيقي‌ ورنون‌ كاسين‌ ـ را كه‌ در مسايل‌ اقتصادي ‌تبحر داشت‌ به‌ عنوان‌ يك‌ تاجر مهم‌ آمريكايي‌ به‌ وي‌ معرفي‌ می‌کند و بني‌صدر درملاقات‌هاي‌ اوليه‌، خواستار تداوم‌ اين‌ ديدارها مي‌شود. اين‌ اقدامات‌ يك‌ ماه‌ قبل‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و در پاريس‌ صورت‌ مي‌گيرد.
بنابر اعترافات‌ يكي‌ از گروگان‌ها به‌ نام‌ تام‌ آهرن‌ ـ رئيس‌ قرارگاه‌ سيا در تهران‌ ـ يكي‌ ازجاسوسان‌ سيا كه‌ خود را نماينده‌‌ يك‌ كمپاني‌ تجاري‌ معرفي‌ كرده‌ بود، در حوالي‌ 29 مرداد 1358، به‌ تهران‌ آمده و بين‌ 3 تا 5 بار با بني‌صدر ملاقات‌ مي‌كند. در آخرين‌ جلسه‌، بني‌صدر با پيشنهاد دريافت‌ حقوق ماهيانه‌ هزار دلار ، به‌ عنوان‌ مشاور اقتصادي‌ شركت ‌تجاري‌ تحت‌ پوشش‌ سيا موافقت‌ مي‌كند. (6)
به هر حال بنی صدر قدم به قدم به عامل سازمان جاسوسی آمریکا سیا تبدیل شده و در اولین انتخابات ریاست جمهوری با دست به دست هم دادن برخی عوامل از جمله عدم انتشار اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و یا حداقل مطلع نساختن امام خمینی از این اسناد، نامبرده عنوان پرطمطراق اولین رئیس جمهور ایران را کسب می کند.
احمد مدنی؛ ضد روحانیت و فلسطین
احمد مدنی یکی از شخصیت‌هایی است که پس از تشکیل دولت موقت از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت به عنوان اولین وزیر دفاع پس از انقلاب وارد کابینه شد و فرماندهی نیروی دریایی  را نیز همزمان برعهده گرفت.  وی پس از حدود دو ماه از وزارت کناره‌گیری کرد و به خواست بازرگان، مدتی عهده‌دار استانداری خوزستان شد.(7)
احمد مدنی یکی از نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که امید زیادی به پیروزی داشت. او که گمان نمی‌کرد در اسناد لانه جاسوسی از او نامی برده شده باشد در تبلیغات پیش دستی کرد و اظهار داشت هر کس سندی علیه من دارد رو کند!(8) آن زمان هنوز اسناد ارتباط پیوسته شاپور بختیار و اعضای کابینه ازهاری با مدنی در پیش از انقلاب نیز مخفی مانده بود.
پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اسنادی درباره وابستگی‌های احمد مدنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری منتشر کردند.
در یکی از این اسناد با اشاره به دیدار «مايكل رينكف» دیپلمات سفارت آمریکا در روز 13 مهر سال 1358 با «اسد ثابت‌پور» شهردار آبادان و دست‌نشانده مدنی در این شهر آمده است : «شهردار آبادان خواستار این ملاقات شده بود تا بداند که پشتیبانی آمریکا از ریاست جمهوری احمد مدنی چقدر است.»
بر اساس این گزارش ثابت‌پور در دیدار با مامور سفارت آمریکا مقصر حوادث  خوزستان را شوروی معرفی کرده و گفته است: «مدنی خیلی ضد روحانیت و ضد فلسطین است، او یک ایرانی است که می‌تواند این را بفهمد که آینده ایران به غرب اتصال دارد.»
ثابت پور در ادامه به مامور سفارت آمریکا گفته است: «اگر چه می‌دانیم آمریکا قصدی برای مداخله در امور ایران ندارد ولی کاش اینگونه نبود چرا که روسها شدیدا در این زمینه فعالیت می‌کنند.»  (9)
با شکست مدنی در انتخابات ریاست جمهوری و رد اعتبارنامه وی توسط نمایندگان در مجلس اول مدنی به خارج از کشور فرار کرد ، وی در خارج از ایران به مهره علنی آمریکا بدل شده و تا روز مرگ از حقوق و دریافتی‌های ثابت از آمریکا برخوردار شد. حقوقی که وی دیگر ابایی از افشای جزئیات و حتی مبلغ و نحوه هزینه کرد آن نداشت!
قطب‌زاده؛ تحسین‌کننده آمریکا
صادق قطب‌زاده یکی از شخصیت‌هایی است که در مبارزات پیش از پیروزی انقلاب حضور داشته و از این حضور و به مدد ارتباطاتی که داشته است در نفوذ به ارگان‌های حساس نظام اسلامی بهره‌های فراوان برد.  وی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب به ریاست صدا و سیما رسید و مدتی نیز وزیر خارجه بود.
با فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری قطب‌زاده در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت ولی با کمترین آرای ممکن از دور رقابت‌ها حذف شد. (10)
در يكي‌ از اسناد لانه جاسوسی آمريكايي‌ بودن‌ قطب‌زاده‌ يك‌ تاكتيك‌ لازم‌ براي ‌مهار كردن‌ قدرت‌ در ايران‌ انقلابي‌ دانسته‌ شده‌ است‌. (11)
یک سند جالب دیگر از اسناد سفارت‌ آمريكا درباره‌‌ قطب‌زاده‌ به‌ ديدار او با يكي‌ ازكارمندان‌ وزارت‌ خارجه‌‌ آمريكا در نوامبر 1977 در اين‌ كشور بر مي‌گردد.
 وي‌ در اين‌ملاقات‌ با تأكيد فراوان‌ بر ادعاي‌ طرفداري‌ كارتر از حقوق بشر، اظهار اميدواري‌ مي‌كند كه‌ «كارتر اشتباهات‌ دولت‌های سابق‌ را تكرار نكند.» وي‌ اعلام‌ مي‌كند كه‌ «او و سازمانش‌ از تحسين‌‌كنندگان‌ آمريكا و ايده‌آل‌هايي‌ كه‌ آمريكا از آن‌ دفاع‌ مي‌كند، هستند.» مأمور آمريكايي‌ در پايان‌ اين‌ ملاقات‌ها، چنين‌ اظهار مي‌كند كه‌ قطب‌زاده‌ «از لحاظ ‌ايدئولوژيك‌، ضدآمريكايي‌ به‌ نظر نمي‌رسيد.» (12)
به هر حال علاقه قطب‌زاده به آمریکا که در فعالیت‌های وی برای کودتا در سال‌های بعد نمود عینی یافت و برنامه‌های وی برای روزهای پس از پیروزی کودتا که برقراری رابطه با آمریکا یکی از این برنامه‌ها بود نشان از آن داشت که در لانه جاسوسی حساب ویژه‌ای برای وی باز شده بود و کارمندان این جاسوس خانه رفتار ریز و درشت وی را زیر نظر گرفته و به آمریکا گزارش می‌دادند.
درباره  افرادی که کاخ سفید برای نفوذ آنان در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برنامه‌های ویژه‌ای داشته است سخنان بسیاری وجود دارد. که در شماره‌های آتی به برخی از این شخصیت‌ها نیز خواهیم پرداخت.
پی‌نوشت‌ها در دفتر روزنامه موجود است.