kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

روزهای سخت آمریکا و اروپا از بحران اقتصادی تا بحران امنیت

ده‌ها هزار نفر در سراسر اروپا و آمریکا در اعتراض به تبعیض نژادی، بحران اقتصادی، نبود امنیت و عدالت تظاهرات کردند و نیروهای امنیتی این کشورها نیز اقدام به سرکوب و بازداشت گسترده معترضان کرد.

در حالی که در عاشورای حسینی میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان در غم سید و سالار شهیدان به خیابان‌ها آمده و عزاداری می‌کردند در اروپا و آمریکا مردم  به دلایل دیگری به خیابان‌ها ریخته بودند. شواهد و قرائن حاکیست اروپا و آمریکا روزهای سختی را می‌گذرانند و طی دو روز گذشته روزهای ناآرامی برای کشورهای مختلف اروپا از فرانسه گرفته تا انگلیس، ایتالیا، پرتغال، مونته‌نگرو و خود آمریکا بوده است.
این در حالی است که همین کشورها که از بحران‌های گوناگون رنج می‌برند برای سایر کشورها نسخه و مدل توسعه می‌پیچند و عده‌ای در داخل نیز کورکورانه به دنبال همین مدل‌های غربی هستند. برخی از این بحران‌ها به گفته خود غربی‌ها می‌تواند به تنهایی دودمان اتحادیه اروپا را به باد دهد.
آمریکا
آمریکا از روز شنبه شاهد تظاهرات و اعتراض‌های  ضدنژادپرستی بود که در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها تن بازداشت شدند.یکی از بزرگترین این تظاهرا‌ت‌ها در شهر نیویورک و در ادامه تظاهرات‌های موسوم به «قیام اکتبر» که جمعه گذشته آغاز شده برگزار شد. در این تظاهرات معترضان خواستار پایان تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان شدند و فریاد زدند «تنها انقلاب چاره بیماری تبعیض نژادی آمریکا است.»
تظاهرات‌کنندگان، پلاکاردهایی به دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «قیام‌کنید؛ هراس‌افکنی پلیس باید متوقف شود»، «جنگ علیه سیاه‌پوستان را متوقف کنید»، «پلیس مجرم باید به زندان برود» و «کل سیستم لعنتی مجرم است»گستره این تظاهرات به حدی بود که پلیس برای کنترل اوضاع مجبور شد ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کند. در جریان بازداشت معترضان تعدادی از جمله یک خبرنگار نیز مجروح شدند. آخرین گزارش‌ها حاکی است 70 نفر از معترضان و تحصن کنندگان آمریکایی بازداشت شده‌اند.
همزمان تظاهرات مشابهی هم به ابتکار گروه موسوم به «پروژه جوانان سیاه‌پوست» در شهر شیکاگو برگزار شد.در این تجمع، حاضران اقدام به تحصن کردند که همین امر با واکنش نیروهای پلیس مواجه شد.
اروپا
 اما این تنها آمریکا نبود که شاهد تظاهرات علیه بحران نژادپرستی و نبود امنیت بود؛ کشورهای مختلف اروپایی نیز روزهای گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی به بحران‌هایی بود که اتحادیه اروپا را احاطه کرده است.
فرانسه
روز شنبه همچون نیویورک و شیکاگو شهر «پونت د بویی» واقع در شمال غرب فرانسه نیز تظاهراتی علیه«خشونت وتسلیحات پلیس» برگزار شد.این تظاهرات به یادبود «رمی فریس» جوان فرانسوی که سال گذشته به دست نیروهای پلیس کشته شد، در برابر یک کارخانه تولید گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی، برگزار شد.حاضران در این تجمع شعار «پلیس می‌کشد، پلیس مثله می‌کند» و «باروت سلاح نیست، مرگ و مثله کردن است» سر داده و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب می‌کردند. روی برخی از پلاکاردهایی که حاضران در تجمع به دست داشتند، عبارت مقاومت به چند زبان نوشته شده بود.
وکلای فرانسوی نیز روز شنبه تحصن کردند.بعد از تجمع شهردارهای فرانسه در هفته‌های گذشته در خیابانهای این کشور این بار نوبت به وکلای فرانسوی رسید که در تحصن‌هایی فراگیر، اعتراض خود را به کاهش بودجه کمکهای قضایی به گوش مردم فرانسه برسانند.این تحصن فراگیر که ابتدا از شهر لیل شروع شد، طولی نکشید که در سرتاسر فرانسه بازتاب پیدا کرد و اکنون حدود یک هفته است که شمار زیادی از وکلای فرانسوی در تحصن به سر می‌برند.
انگلیس
در انگلیس نیز  حامیان حقوق بشر  در اعتراض به بدرفتاری با پناهجویان، دست به تظاهرات زدند که این اعتراضات به درگیری گسترده با پلیس منجر شد که تعدادی نیز توسط پلیس دستگیر شدند. به گفته پلیس حمل و نقل انگلستان، معترضان حاضر در ایستگاه قطاری در حومه لندن، به سمت نیروهای امنیتی که سعی داشتند به تجمع پایان دهند، سنگ و کوکتل‌مولوتوف پرتاب کردند.
بحران مهاجران در اروپا  به حدی شدید است که« استورنر فایمن» صدراعظم اتریش درباره فروپاشی اتحادیه اروپا با وجود بحران مهاجران در این منطقه هشدار داد. فایمن در این مورد به روزنامه اتریشی «کرونن» گفت: « اکنون بحث از آن است که اروپای متحد وجود داشته باشد یا اینکه این منطقه از هم می‌پاشد. یک راه می‌تواند دشوار و دراز مدت باشد و راه دیگر به بحران منتهی می‌شود.»
مونته نگرو
به گزارش فارس کمی آن‌طرف‌تر در جنوب اروپا، پایتخت مونته‌نگرو هم شاهد تظاهراتی گسترده و خشن بود؛ اما نه بر سر مسائل حقوق بشری بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی. در تظاهراتی که شنبه شب در پایتخت مونته نگرو برگزار شد، دست کم 40 نفر زخمی و ده‌ها نفر نیز دستگیر شدند. ویدئوهای منتشر شده از این تظاهرات نشان می‌دهد که فضا تا چه حد پرتنش بوده و طرفین چطور به سمت یکدیگر بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور پرتاب می‌کنند. معترضان علاوه بر کناره‌گیری دولت، صرف نظر از ورود به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را نیز خواستار هستند.
ایتالیا و پرتغال
ایتالیایی‌ها و پرتغالی‌ها  نیز  علیه رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تظاهرات کردند و خواستار بسته شدن پایگاه‌های نظامی ناتو در کشور خود شدند. تظاهرکنندگان  ایتالیایی همچنین علیه هزینه‌های نظامی اعتراض و اعلام کردند یک میلیارد و 776 میلیون دلار پارسال در جهان هزینه تسلیحات شده است. آنها افزودند، ایتالیا در سال 2014 میلادی 29 میلیارد یورو به هزینه تسلیحاتی اختصاص داد، در حالی که بیش از دو میلیارد یورو از بودجه‌های بهداشت، کار و آموزش را کاهش داد.
اما نکته اینجاست که در حالی که بحران‌های گوناگونی اروپا و آمریکا را فرا گرفته است و کسی باید بیاید و این کشورها را از بحران نجات دهد عده‌ای ذوق‌زده در داخل کشور به جای اتکا به ظرفیت‌های عظیم داخلی به این کشورها دل بسته‌اند و غرب را کعبه آمال خود می‌دانند.